Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maak je eigen sportvoeding en drank

wvm-rv
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jan 2007 16:31

wvm-rv 29 jan 2015 12:47

Wat ik al jaren gebruik, niet bruisende ICE-TEA meeste zitten reeds rond de 70gr koolhydraten /L (anders met suiker aanvullen), 2gr zout toevoegen Klaar
Sinds ik dit gebruik heb ik minder snel last van krampen dan met dorstlessers. (misschien placebo-effect??)

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 17 feb 2015 09:51

Leuk topic, ik ben geabonneerd. Daar mijn vrouw lactose intolerant is en ook alergisch is voor bepaalde noten en fruit is de keuze voor sportvoeding voor ons ook beperkt.

Recentelijk sportrepen en pannekoeken gemaakt, zal de recepten straks posten...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 17 feb 2015 21:22

Even een (wellicht) domme vraag hoor, maar als ik een energiedrank wil maken voor de 2-3 uur lange ritten, hoeveel koolhydraten moeten er dan in zitten? En ik lees over allerlei suikers, maar welke moet ik dan wel en welke niet hebben? Ik kom hier dextrose, maltodextrine, fructose etc tegen, maar de nut en noodzaak van juist deze suikers ken ik niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 feb 2015 08:29

Je kan niet alle koolhydraten die je gedurende 3 uur op kan nemen in 1 bidon op lossen, dan heb je een bus met gel gemaakt ipv drinken. Maltodextrine is de basis, eventueel aangevuld met fructose of iets anders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49

Gebruikersavatar Serge du Temps 18 feb 2015 08:46

Gooi sindskort de kokoswater ananas van Healthy People in de bidon. Verdun deze iets met water. Heeft standaard 7.8 gr koolyhydraten per 100ml. Te koop in elke supermarkt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2015 09:18

harryprog schreef:Even een (wellicht) domme vraag hoor, maar als ik een energiedrank wil maken voor de 2-3 uur lange ritten, hoeveel koolhydraten moeten er dan in zitten? En ik lees over allerlei suikers, maar welke moet ik dan wel en welke niet hebben? Ik kom hier dextrose, maltodextrine, fructose etc tegen, maar de nut en noodzaak van juist deze suikers ken ik niet.
Als je 2 bidons van 600ml hebt en per bidon 60gr maltodextrine beetje siroop voor de smaak en de rest water gaat dat prima.Wanneer je zeer intensief rijdt kun je een reepje nemen na 1,5 uur.Hangt er ook vanaf wat je van te voren heb gegeten.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 18 feb 2015 10:12

Wat zit er eigenlijk precies in die gelletjes dan? Is het niet mogelijk om deze ook zelf te maken?
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 18 feb 2015 11:00

Je kunt diverse gelletjes maken. Tegenwoordig zie je ook vaker de vloeibaardere gels. Deze maak je door vruchtensap een beetje in te laten koken. Het water verdampt dan, waardoor deze dikker wordt. Er bestaan diverse mogelijkheden om dit te verpakken. Ik gebruik vaak de verpakkingen van baby voeding appelmoes. Die appelmoes eet ik zelf en de verpakking hergebruik ik.

Doe wel voorzichtig als je dit thuis doet, je bent zelf verantwoordelijk voor je kookkunsten :lol:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2015 11:53

StevieSeagal schreef:Wat zit er eigenlijk precies in die gelletjes dan? Is het niet mogelijk om deze ook zelf te maken?
Hier staat wel het een en ander beschreven o.a de soorten gels.
http://www.sportvoedingwebshop.com/blog ... ergy-gels/
En wat er in zit.
https://www.duursport.nl/maxim/instant- ... 60-ml-1582
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 18 feb 2015 14:05

nijkie schreef:
harryprog schreef:Even een (wellicht) domme vraag hoor, maar als ik een energiedrank wil maken voor de 2-3 uur lange ritten, hoeveel koolhydraten moeten er dan in zitten? En ik lees over allerlei suikers, maar welke moet ik dan wel en welke niet hebben? Ik kom hier dextrose, maltodextrine, fructose etc tegen, maar de nut en noodzaak van juist deze suikers ken ik niet.
Als je 2 bidons van 600ml hebt en per bidon 60gr maltodextrine beetje siroop voor de smaak en de rest water gaat dat prima.Wanneer je zeer intensief rijdt kun je een reepje nemen na 1,5 uur.Hangt er ook vanaf wat je van te voren heb gegeten.
Goeie tip, ik doe er altijd nog een klein snufje zout bij....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 18 feb 2015 22:04

Banenbrood is echt lekker, misschien wil je jouw recept ook delen. Ik heb er al maar misschien dat anderen het ook eens willen proberen.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... met-dadels

Of ga een keer naar http://www.cafemambomaui.com/ :lol:

Punk86
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 dec 2012 14:56

Punk86 04 jul 2016 15:39

Ik heb nog wat tips nodig mbt het maken van eigen repen. Ik heb het recept van GCN gevolgt (eerder genoemd in dit topic), echter zijn de repen mierzoet (mogelijk ook verkeerde stroop gebruikt). Ook vallen ze nog wat gemakkelijk uit elkaar. Iemand een tip voor iets wat de repen vast maakt, en niet zoet is?

Ik zou dus graag repen willen met havervlokken, amandel, dadels, sesam/zonnebloedpitting. Zonder dus al te veel suiker....

Plaats reactie