Pagina 4 van 125
Geplaatst: 22 aug 2010 15:31
door niklas2
rbr schreef:Welke versnelling ga je dan rijden? 53x19?
Meest logische keus voor een toerrijder is 50x39. Compact kopen, 34 vervangen door 39. Cassette (indien campa) 12x23 met tanden 16 t/m 19.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een 50t op een normaal crankstel zetten. Zolang je maar niet kleiner wil dan 39 (38 bij shimano) kun je prima uit de voeten met een klassiek crankstel.
Geplaatst: 22 aug 2010 15:59
door rbr
Kan ook. Verliest dan wel flexibiliteit met kleinere verzetten als het nodig mocht zijn.
Geplaatst: 23 aug 2010 17:07
door jvdh
Mako schreef:Woon in het Noorden vh land en ben een toerrijder. Rijdt alleen ongeveer tussen de 28 en 32 km/u gemiddeld en in de groep tussen de 32 en 34 km/u gemiddeld.
Is de aanschaf van een dubbel 53x39 met een 12-23 cassette een logische keuze of moet ik toch ook compact overwegen?
Ik zou voor de compact gaan. Met deze snelheden is een 50 groot genoeg en met een 34 op je crankstel kan je je nieuwe fiets ook prima gebruiken voor wat klimwerk (waar nodig).
Geplaatst: 23 aug 2010 17:12
door amclassic-fan
Wat moet je nu in vredesnaam met een 34 in de polder?
Geplaatst: 23 aug 2010 17:29
door Livio Livius
Amclassic-fan schreef:Wat moet je nu in vredesnaam met een 34 in de polder?
Heel hard bij windkracht 10 tegen de wind in trappen
.
Geplaatst: 23 aug 2010 20:26
door buzz
Als je niet wilt sleutelen aan een Compact, lijkt me de navolgende combi het meest interessant...
Voorbladen: 46T-34T
11-speed: 11-12-13-14-15-16-17-18-21-24-27
Gevolg is dat je nagenoeg alles in huis hebt voor op het vlakke en in het hooggebergte. Bovendien kan je nagenoeg altijd met kleine stapjes op- en afschakelen.
Om een idee te geven van de zwaarste en lichtste versnelling...
Zwaarste: 46x11 komt overeen met 54x13 en 52x12½.
Lichtste: 34x27 komt overeen met 39x31 en 30x24.
Dit zijn de snelheden bij een cadans van 90rpm...
Geplaatst: 23 aug 2010 20:37
door litespeed
Maak van die 18 een 19, dan is het verloop mooier. Stap van 18 naar 21 is erg groot.
Geplaatst: 23 aug 2010 20:45
door buzz
Van de 46x18 stap je juist mooi aansluitend over naar de 34x14.
Bij de lichtste 4 versnellingen daarentegen lijken de stappen wat groot, maar dat valt in de praktijk wel mee. De standaard bergcassettes eindigen immers ook met stappen van 3 tandjes.
Geplaatst: 23 aug 2010 21:00
door litespeed
Buzz schreef:Van de 46x18 stap je juist mooi aansluitend over naar de 34x14.
Bij de lichtste 4 versnellingen daarentegen lijken de stappen wat groot, maar dat valt in de praktijk wel mee. De standaard bergcassettes eindigen immers ook met stappen van 3 tandjes.
Psies. Wat je zegt. Eindigen. De ene 3 tandjes, is de andere niet...
Zet de
relatieve verschillen er maar bij. Als je nu aan het rijden bent op 34 x 18 en je moet naar 34 x 21 dan is die stap te groot. 19 is veel logischer. IMHO.
Overigens is ook je cadans van 90 wat aan de lage kant. En dan zie je meteen dat je beter een 38/39/40 binnenblad kan kiezen. Daar kun je in NL/Limburg/Ardennen met een 27 ook nog heel aardig uit de voeten en die paar keer of ene keer per jaar dat je naar de Alpen gaat maak je even 5 boutjes los en weer vast...
Geplaatst: 23 aug 2010 21:07
door buzz
Klopt uiteraard, maar het blijft geven en nemen. De stap van 46x17 naar 46x19 is veel vervelender.
En m'n eerste zinnetje luidt: “Als je niet wilt sleutelen aan een Compact...”
Geplaatst: 23 aug 2010 21:07
door rbr
Amclassic-fan schreef:Wat moet je nu in vredesnaam met een 34 in de polder?
Niets. Veranderen in 39, of beter 42.
Overigens kun je met een 50 met een cassette inclusief 16 t/m 19 perfect uit de voeten in de polder.
Geplaatst: 23 aug 2010 21:18
door litespeed
Buzz schreef:Klopt uiteraard, maar het blijft geven en nemen. De stap van 46x17 naar 46x19 is veel vervelender.
Niet dus. Maar als je de relatieve verschillen er niet bij zet/uitrekent, zie/weet je dat niet.
Buzz schreef:En m'n eerste zinnetje luidt: Als je niet wilt sleutelen aan een Compact...
Kan je beter een triple rijden, met dit gewenste bereik...en 95% in NL rijdend...