Alles over vakanties op én met de fiets

Toer versie van Luik-Bastenaken-Luik

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 mar 2011 11:37

Er zijn diverse toerversies. Naast die van Le Champion heb je Tilff-Bastogne-Tilff en de fietsvereniging van Aywaille organiseert er ook eentje. Daarnaast heb je nog de "prof versie" die hierboven gelinkt staat. Parcours verschilt onderling enigszins maar in elk van de tochten zul je enkele grote namen tegenkomen zoals La Redoute, Wanne, Stockeu, Rosier etc.

Qua verzet steek ik zelf 34x27, aan het einde van het seizoen wil het ook met 39x27.

whocares
Forum-lid

whocares 07 mar 2011 17:46

[quote="j2.0"]Wat is het verschil tussen deze toerversie http://www.lbl-lechampion.nl/ en deze http://sport.be.msn.com/lblcyclo/

Is dat puur de datum (1 voor de profs en 1 in de zomer)? Het zelfde parcour? [/quote]

Een heel verschil . Die uit de laatste link volgt het parkoers zoals de Profs hem de dag erna gaan rijden . Die van Le Champion wijkt er redelijk van af .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 24 apr 2011 00:49

Vandaag ben ik naar Luik gereden om deel te nemen aan de Liege-Bastogne-Liege cyclo. Normaal ben ik meer een liefhebber van de organisaties van plaatselijke wielerverenigingen maar het feit dat je vandaag het officiële profparcours kon rijden trok me over de streep. Want één van de leuke dingen van klassiekers rijden is dat je tijdens het fietsen en later voor de tv veel herkenningspunten hebt en je een beetje kunt inleven in wat de renners te verduren krijgen.

Afbeelding

Bij de start leverde het concept gelijk een nadeel op. Want bij de start was geen ruimte om zo'n organisatie neer te zetten. Dat betekende dat je vanuit het vertrek eerst 14km 'geneutraliseerd' door Luik moest rijden. Niet ideaal vanwege de vele stoplichten maar vooral vanwege het feit dat 255km eigenlijk al wel lang zat is. ;)

Eenmaal voorbij de echte start brak het zonnetje al snel door en was het zoeken naar een geschikt groepje om richting Bastogne te rijden. Bij de eerste bevoorrading viel die groep echter alweer uitéén.

Afbeelding

Ik heb dit jaar voor mijn doen nog niet zoveel geklommen waardoor ik naar verhouding veel beter op het vlakke rij. Dat betekent dat groepjes die bergop net effe te hard gaan me op het vlakke weer veel te langzaam rijden. Geen handige combi. :)

Afbeelding

Daarom erg veel alleen gereden maar wat geeft dat als je in die omgeving fietst.

Afbeelding

Zoals wel vaker in de Ardennen waren ze niet helemaal eerlijk geweest met de routekaart. De Cote de Saint-Roch in Houfalize stond namelijk genoteerd als eerste klim (na 70+14km). Als je daar ooit hebt gereden snap je wel dat daar niet veel van klopt. Op de top maakte ze het nog wat bonter met een bord: Volgende beklimming over 81km, de Cote de Wanne. Inmiddels ken ik dat Ardense vlak wel dus ik wachten nog even met opschakelen.

In Bastogne nog even overwogen om de E25 aan te houden.
Afbeelding

Maar uiteindelijk natuurlijk dapper doorgezet richting de Wanne. Erg weinig fietsers tegengekomen. Af en toe een klein groepje dat véél te hard ging en af en toe een paar eenlingen die ik opraapte. Zo draaide ik ook solo de Wanne op. Blijft toch een mooie klim.

Afbeelding

Bovenop de traditionele bevoorrading en dan via de lastige afdaling van de Wanneranval door naar de Stockeu. Eigenlijk wist ik het al wel maar vandaag heb ik het officieel besloten. Tussen mij en de Stockeu gaat het nooit wat worden. Wat een klereding is dat toch. Na de afdaling duik je vaak rechtsaf richting Amermont maar nu wachte er een vakkundige poging om het moraal uit de fietsers te slaan. Nauwelijks herstelt van de percentagepunten van de Stockeu stuiter je over de kasseien omhoog om direct aan de steile voet van de Haute Levee te staan. Dat doet echt even serieus pijn.

Hierna pak je de Rosier en Maquisard mee en voor de bevoorrading mag je ook Mont Theux omhoog. Ik kende 'm niet maar het loopt daar ook vrij lang met 10 a 11% omhoog.

Tijd voor de laatste bevoorrading bij Hautregard. De laatste kans om bij te tanken voor de zware finale. Eerst feest op La Redoute. Al behoorlijk gevuld met supporters, voornamelijk voor Gilbert.

Afbeelding

De hele Lotto ploeg mag trouwens niet klagen over het aantal wegschilderingen dat voor hun is gemaakt. Ook Wout Poels heeft trouwens fanatieke fans.

Afbeelding

De Redoute is ook al zo'n heuvel waar ik nooit echt vrienden mee ga worden maar dit was wel een mooie beklimming. Naast de aanwezige supporters hing ook de tv camera er boven en waren de motards aan het oefenen.

Zo bestond het dat een simpele toerfietser als ik op de top van de Redoute boven kwam met het geluid van een helikopter vlak boven me hoofd. Even een gelletje aanpakken en de afdaling in waar ik werd omsingeld door de motards die met de camera aan het oefenen waren. Net of het live op tv was. Erg goed voor de moraal! :)

Dat was maar goed ook want niet veel later draai je Roche au Faucons op. Het beste was er allang af dus het was daar hard werken. Echt een lastige helling. Vooral omdat hij zo lang doorzeurt. Al zal het er ook mee te maken hebben dat er inmiddels al 250km op de teller stond.

Het slot door Luik is precies zoals op tv: spuuglelijk. Maar wel leuk om daar één keertje te rijden. Demarreren op Saint Nicolas zat er niet in, ook niet bij huisnummer 256 ;) Ik was blij dat ik het leven had. Genieten van het uitzicht kun je er helaas niet. Wel wat vriendelijke buurtbewoners langs de kant van de weg. Het laatste rechte stuk in Ans doet ook nog even zeer en daar was dan eindelijk de verlossende finishlijn.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nog effe terug naar de startplaats. Gelukkig was het deze keer maar 1,5km extra.

Totaal van de dag volgens de Garmin: 270km met net aan 4000 hoogtemeters. Leuk om een keer te hebben gedaan al zal het geen jaarlijks terugkerend item in mijn agenda zijn. Daarvoor zijn start/finish en sommige doorgaande wegen gewoon niet interessant genoeg. De organisatie was verder overigens prima in orde. Veel seingevers en ruim voldoende bevoorrading. Al zou ik erg gelukkig worden als er naast al die zoetigheid ook eens wat hartigs te krijgen is.

Hier en daar trouwens wel een spatje regen gehad en in de verte heb ik zelfs behoorlijk noodweer gezien. Gelukkig bleef het voor mij beperkt tot het rijden over een paar natte wegen. Morgen rustdag!
Laatst gewijzigd door bottecchia op 30 jun 2011 10:53, 3 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 24 apr 2011 01:23

Mooi verslag, Ingmar!

270 kilometer, toe maar!

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 24 apr 2011 09:40

[quote="Bottecchia"] Demarreren op Saint Nicolas zat er niet in, ook niet bij huisnummer 256 ;) [/quote]

Mooie verwijzing naar VDB. Maar ook voor de 270km van IDW veel respect hoor!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 apr 2011 10:00

Puike prestatie, 270 km met 4000 hm is geen kattenpis, to say the least!

Ik begrijp dat de Amermont er ook in zat. Persoonlijk vind ik dat het grootste kloteding in die regio!!

Ben trouwens wel benieuwd hoeveel vals plat er in deze versie zit? Ik reed 2x de langste versie van TBT en die bevat enorm veel vals plat. Ongelofelijk saai als je het mij vraagt. Dat vind ik persoonlijk het leuke aan de Waalse Pijl; op en neer.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 24 apr 2011 12:55

Hier een uitdraai van m'n Garmin. De eerste 15km zijn dus door Luik richting de start. Zodra het lijntje omhoog begint te lopen is het 'echt' begonnen.

Afbeelding

Er zit wel wat vals plat in maar veel meer klimwerk dat officieel de naam niet heeft gekregen. Zoals onder meer de Hornay tussen de Redoute en Roche au Faucons in, de Baraque de Fraiture en een vrij lange klim uit, als ik me niet vergis, Houfalize op de terugweg.

De Amermont zat er niet in. Die zit vaak in toerversies omdat de passage via de Haute Levee niet erg praktisch is (dat stuk met die betonblokken op het midden van de weg). Nu ging je dus van de Stockeu over de kasseien direct door daar omhoog tegen 10 a 11%. Nu is de Amermont vervelend maar hier werd ik ook niet vrolijk van want je hebt dus echt geen tijd om te herstellen. Mijn favoriete stuk was de aanloop naar de Wanne. Ruim 15km vlak danwel ligt aflopend. :)

Ik vond deze versie overigens een stuk zwaarder dan Tilff-Bastogne-Tilff en de versie van Le Champion. Daar ben je bijvoorbeeld na de Redoute eigenlijk wel klaar terwijl je hier nog serieus aan de bak moet.
Laatst gewijzigd door bottecchia op 30 jun 2011 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 24 apr 2011 13:21

[quote="havana"] Dat vind ik persoonlijk het leuke aan de Waalse Pijl; op en neer.[/quote]

Dan heb ik ook een mooie route voor jou die ik zelf heb uitgezet en waar ik ontiegelijk diep ben gegaan, nog nooit was ik zo kapot.
We zijn toen in La Gleize gestart, op zowat de helft van de tocht kom je dan weer zowat langs je auto,
altijd makkelijk om nog iets te pakken (drinken, eten binnenband enz.)
De rit heb ik de AIDA Classic genoemd (Afzien In De Ardennen)
Als je er een dagje voor uit wilt trekken, hier is de link:

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=gwwayqdidysmpmvg

Heb je geen GPS en wil je hem toch fietsen, dan kun je me een PM sturen, ik heb ook een getypte versie op A4,
die kun je in een stuurrol doen.
Zo fiets ik ook altijd rond. De route is ongeveer 120 km lang met 2660 hoogtemeters. Thier de Coo, Les Hezalles (23 %),
cote de Wanne, Stockeu (tot Eddy), cote de Amermont, Rosier oost, La Vecquee, Thier de Nonceveaux (26 %),
Redoute, Chambralles, Cote de Niaster (onbekend maar heel mooi, zijkant van cote de Kin)
en de cote de Xhierfomont zullen voor je wielen komen.
In de link zie je linksboven het hoogteprofiel, op en neer dus, met in het middenstuk een iets rustiger gedeelte.
Bikers are not alone

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 apr 2011 17:02

Leuke route Puffdaddy, die ga ik zeker eens rijden. Ik heb zojuist een Garmin besteld, dus dat komt helemaal goed.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 26 apr 2011 01:13

Nog even terugkijken op zaterdag. Bovenop La Redoute.

Afbeelding

Met de helikopter erboven en de achtervolgers uit het zicht verdwenen...;)
Laatst gewijzigd door bottecchia op 30 jun 2011 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 30 jun 2011 10:10

Nog een maand tot de Le Champion versie van LBL. Ik heb me ingeschreven voor de 245 km. Zijn er nog meer die op 30 juli LBL gaan fietsen?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 05 jul 2011 22:32

Zijn er misschien mensen die zowel de oude route(2000-2005) en de nieuwe route(vanaf 2010) gefietst hebben? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zwaar de nieuwe route is in vergelijking met de oude. Vooral het stuk tot aan Bastenaken lijkt mij in de route van dit jaar een stuk zwaarder.
Ik ga hem dit jaar weer fietsen na 5 jaar afwezigheid. Cote de Chambralles en Col de Stocque kende ik volgens mij nog niet.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Plaats reactie