Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2015 22:45

freerider schreef:
sloeren schreef: Verder wordt risicovol gedrag door mannen over het algemeen als iets positiefs gezien.
..Het viel ons namelijk op dat we beiden veel mannen kennen die in het dagelijks leven de rust zelve zijn, maar die zodra ze in een fietsgroep terecht komen haast onherkenbaar gedrag vertonen...
Als solofietser, check.
Rauwe mannelijkheid is verboden in onze gefeminiseerde samenleving. We moeten allemaal beschaafd zijn en dus onderdrukken wie we werkelijk zijn. En dus herkennen we het niet meer als een echte vent het vuur in de ogen heeft omdat hij even bezig is zijn fysieke grenzen op te zoeken.

Wie het gas erop zet jaagt zijn hele hormoonhuishouding overhoop. De waarden gieren de pan uit en ja natuurlijk betekent dat dat je anders reageert dan wanneer je braaf een dag in je kantoorstoel hebt gezeten. Imho is met name fietsen een manier om de hormonen even lekker te laten gieren en het systeem (je hele lijf dus) even lekker op zijn flikker te geven, heel gezond want alles wordt weer even opgeschud.

Een grote inspanning ook om een verhoogde staat van paraatheid, zeker in het verkeer zouden wielrijders snel uitgestorven zijn, Darwin award fehig zoals ze bij GS zouden schrijven. Snelle reacties vragen om een verhoogde hormoonspiegels bv. adrenaline.
Overigens is mijn ervaring dat er ook een gevoel van euforie/onoverwinnelijkheid over je heen komt. Die zorgen ervoor dat je voor de duvel niet bang bent. (gaat niet over goed of fout he)

Het zou maar zo kunnen dat het jagen wat je op de fiets kunt doen niet verschilt van het achter een lekker hapje aanzitten om 's avonds iets bij het houtvuur te kunnen eten.


Ik ben bang dat je hier weinig tot geen onderzoek naar vind, anders zou er ook veel meer begrip zijn voor sporters die in de hitte van het strijd ook wel eens uit hun slof schieten. Wie meer inzicht heeft in de hormoonhuishouding en wat dat betekent voor iemands temperament begrijpt ook dat die spiegel niet 3 mili seconden na een trigger moment op hetzelfde niveau als iemand die een avond ontspannen voor de buis hangt.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 02 apr 2015 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 979
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 02 apr 2015 22:51

Mijn stelling: een groep senioren op een e-bike is een stuk gevaarlijker dan een groep wielrenners.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2015 22:52

@beezer
Ik ben bang dat je daar een serieus punt hebt.
senior schreef:Waarop baseer je je opmerking dat iedereen die jou bel niet hoort "hardhorend" is?
Het verbaast mij keer op keer dat heel veel jonge mensen (<40?) mij al op grote afstand aan horen komen terwijl ik op dat moment nog in een soort van stealth modus zit.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 03 apr 2015 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 02 apr 2015 23:08

In het artikel dat freerider in de startpost bijvoegt wordt het rijden in groepen besproken.

Het rijden in een vaste groep met wegkapiteins is iets dat je als groep met elkaar kunt leren en beheersen. Dan zijn de gevaren redelijk beheersbaar.

Het rijden in informele groepen echter is vaak het probleem. Fietsers willen aanhaken bij een soms spontaan ontstane groep, maar kennen elkaar en elkaars fietsgedrag en -regels niet. Daar gaat het vaak mis.

Sommigen gaan dan bovendien boven hun capaciteiten rijden. Ze willen in de groep blijven als ze dit eigenlijk niet kunnen en brengen, vaak door onervarenheid, de overige groepsleden en zichzelf in gevaar. Daar heb ik voorbeelden zat van meegemaakt.

Meestal, ik kan me dan niet inhouden, probeer ik dan de 'scheeffietser' te corrigeren door hem of haar te wijzen op zijn of haar gedrag en welke gevolgen dat dat kan hebben.

Als dat niet gewaardeerd wordt, jammer dan. Dat zal mij aan mijn derrière oxideren. Ik wil veilig in een groep kunnen fietsen en niet alleen maar op anderen hoeven te letten.

De snelheid die je als groep opbouwt, zorgt makkelijk voor overlast voor anderen, omdat andere weggebruikers die snelheid niet goed kunnen inschatten. Als je dan ook nog eens niet gewend bent om in een groep te rijden met elkaar, dan is het voor andere weggebruikers helemaal onoverzichtelijk wat een groep doet.

Ik ben geen voorstander van wijzigen van regels. Rekening houden met elkaar en respect hebben voor elkaar, daar gaat het om. Maar dat is de bekende open deur intrappen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 apr 2015 23:30

Leuk topic dit. Wat me opvalt is dat de meesten wel weten te benoemen wat er allemaal kan gebeuren onderweg. Ophetkanje heeft zelfs een complete opsomming gemaakt. Wat me dan weer opvalt is dat er veel geklaagd wordt over het gedrag van andersoortige medeweggebruikers. En soms over dat van andere wielrenners. Maar ja, wat helpt dat. Er is niemand van de doelgroep die het leest. Kortom, men lucht zijn hart, maar schiet er niks mee op.

Ik heb me in ieder geval al langer voorgenomen dat ik van alles kan tegenkomen hier in Nederland. Het is gewoon vol en aangezien mijn eigen gedrag het enige is dat ik kan beïnvloeden probeer ik me maar voor te nemen dat ik af en toe moet remmen, of even moet bellen, of wellicht even roepen als men mij niet hoort, goed moet opletten op kruispunten waar ik zelf ook voorrang heb, goed moet anticiperen etc etc. Ik probeer vooral rekening te houden met andermans weggedrag en ga er bovendien vanuit dat ik zelf ook wel eens een foutje bega.

En ja, KOM's interesseren me sowieso niet. In ieder geval geen polderkom's. En misschien rij ik er af en toe 0,1 km/u langzamer doordat ik moet remmen. Het zij zo, het scheelt me in ieder geval een hoop stress en ergernis.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 03 apr 2015 00:34

Ik begrijp zelf niet waarom men in een training op straat niet wat meer trainen op geleverd vermogen en wat minder op het gemiddelde snelheid. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel power je over hoeveel tijd kan leveren in je training, incl pieken en herstelmomenten, incl bochten, sturen, obstakels en alles.

Anders is een meewind rit per definitie ook een betere training dan een tegenwind rit. Tis op de fiets net als overal, de ander wat gunnen en hopen dat ze jou daarna ook wat ruimte geven voor je hobby. Doen ze dat niet hebben zij een nog onplezieriger leven dan jij, jij bent ze immers zo weer vergeten en zij moeten nog langer als een zuurpruim door het leven... :mrgreen:

senior
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 apr 2015 15:22

beezer schreef:Mijn stelling: een groep senioren op een e-bike is een stuk gevaarlijker dan een groep wielrenners.
Misschien dat jij ook nog eens senior wordt. Ga dan eens op een e-bike zitten en kijk naar een groep wielrenners. Ik weet zeker dat je dan herhaalt wat je nu zegt maar dan vanaf de andere kant gezien.
Probleem is dat we allemaal de situatie vanuit ons eigen standpunt zien en ons niet kunnen (of willen) realiseren wat een ander ervaart.

senior
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 apr 2015 15:24

NicoNB schreef:@beezer
Ik ben bang dat je daar een serieus punt hebt.
senior schreef:Waarop baseer je je opmerking dat iedereen die jou bel niet hoort "hardhorend" is?
Het verbaast mij keer op keer dat heel veel jonge mensen (<40?) mij al op grote afstand aan horen komen terwijl ik op dat moment nog in een soort van stealth modus zit.
Fijn voor jou. Mijn ervaring met jongeren is in een aantal gevallen dat ze niet kunnen tellen (ze rijden met 3 of 4 naast elkaar) en dat ze je misschien wel horen cq. zien maar zich daar niets van aan trekken. En dan weer zijn er die zich netjes aan de regels houden en wél rekening met een ander houden. En dat geldt omgekeerd ook voor ouderen. Overigens heb je blijkbaar de overtuiging dat je boven de 40 al oud bent?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4954
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 apr 2015 15:31

NicoNB schreef:
freerider schreef:
sloeren schreef: Verder wordt risicovol gedrag door mannen over het algemeen als iets positiefs gezien.
..Het viel ons namelijk op dat we beiden veel mannen kennen die in het dagelijks leven de rust zelve zijn, maar die zodra ze in een fietsgroep terecht komen haast onherkenbaar gedrag vertonen...
Als solofietser, check.
Rauwe mannelijkheid is verboden in onze gefeminiseerde samenleving. We moeten allemaal beschaafd zijn en dus onderdrukken wie we werkelijk zijn. En dus herkennen we het niet meer als een echte vent het vuur in de ogen heeft omdat hij even bezig is zijn fysieke grenzen op te zoeken.

Wie het gas erop zet jaagt zijn hele hormoonhuishouding overhoop. De waarden gieren de pan uit en ja natuurlijk betekent dat dat je anders reageert dan wanneer je braaf een dag in je kantoorstoel hebt gezeten. Imho is met name fietsen een manier om de hormonen even lekker te laten gieren en het systeem (je hele lijf dus) even lekker op zijn flikker te geven, heel gezond want alles wordt weer even opgeschud.

Een grote inspanning ook om een verhoogde staat van paraatheid, zeker in het verkeer zouden wielrijders snel uitgestorven zijn, Darwin award fehig zoals ze bij GS zouden schrijven. Snelle reacties vragen om een verhoogde hormoonspiegels bv. adrenaline.
Overigens is mijn ervaring dat er ook een gevoel van euforie/onoverwinnelijkheid over je heen komt. Die zorgen ervoor dat je voor de duvel niet bang bent. (gaat niet over goed of fout he)

Het zou maar zo kunnen dat het jagen wat je op de fiets kunt doen niet verschilt van het achter een lekker hapje aanzitten om 's avonds iets bij het houtvuur te kunnen eten.


Ik ben bang dat je hier weinig tot geen onderzoek naar vind, anders zou er ook veel meer begrip zijn voor sporters die in de hitte van het strijd ook wel eens uit hun slof schieten. Wie meer inzicht heeft in de hormoonhuishouding en wat dat betekent voor iemands temperament begrijpt ook dat die spiegel niet 3 mili seconden na een trigger moment op hetzelfde niveau als iemand die een avond ontspannen voor de buis hangt.
1+

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 03 apr 2015 16:41

Lcsmet schreef:Ik denk niet zozeer dat het een imagoprobleem is maar meer een samenlevingsprobleem.
We leven, zowel in België als in Nederland, in een verregaande verzuurde maatschappij.

Beeld je eens in:
- Op de autosnelweg rijd ik met mijn vrachtwagen te snel en te dicht op mijn voorganger.
- Op de autosnelweg blijf ik links rijden want ik betaal ook wegenbelasting
- Op de autosnelweg rijd ik zo snel als ik wil, ze moeten maar uit de weg gaan.
- Op een zondagmorgen moeten fietsers maar aan de kant want ik moet met de auto op tijd bij de bakker zijn.
- Als ik met de koersfiets rij moeten de kinderen maar leren rechtshouden zodat ik niet moet vertragen.
- Als ik met mijn stadsfiets rij moeten de e-bikes maar achter mij blijven, het fietspad is ook van mij.
- Als ik mijn jongste leer fietsen op de baan (er is geen fietspad) dan rijd ik erg breed naast haar zodat auto's maar stapvoets achter ons moeten blijven.
- Als ik met de racefiets ben dan heb ik overal voorrang en moeten de auto's maar wachten. Als ze dat niet doen, "dikke middenvinger".
- Als ik te voet ben dan stap ik zonder kijken over, ik ben de zwakke weggebruiker en ze moeten maar kunnen stoppen
- Als we in groep op de baan rijden dan maken we, bij tegenwind, een waaier over de ganse straatbreedte en moeten tegenliggers maar in de kant.
- Als ik met de auto op een veldweg rij en er komt me een fietsgroep tegemoet moeten ze maar aan de kant want ik ben met de auto.
- Ik ik in een fietsgroep rijd er er komt ons een auto tegemoet moet die maar in de kant want wij zijn met meer.


Samengevat: als IK er aankom, te voet, met de fiets, auto of vrachtwagen heb ik altijd gelijk en is de baan van mij.

Iedereen is op zijn beurt wel eens voetganger, fietser en automobilist.

En dit is dan nog maar enkel het hoofdstukje "verkeer".

Begin bij jezelf.
Een beetje inlevingsvermogen en tolerantie tegenover de andere zouden al veel helpen. :)

prachtig samengevat!
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 apr 2015 16:52

@senior Geen idee hoe oud je bent, maar ik ben mevrouw senior in spé, (bijna 60 jaar) en wat ik over andere senioren kan vertellen is niet allemaal even positief.
- Ze horen je niet of willen je niet horen
- Als ze een e-bike hebben moeten ze zo nodig laten zien hoe snel ze weg kunnen zijn bij een stoplicht
- De bovengenoemde stopte nog bij dat stoplicht, maar ik zie net zoveel senioren door een rood stoplicht rijden als jongeren
- Senioren mannetjes hebben net zoveel last van hun hormonen als ze ingehaald worden door vrouwen als jongeren

Ik moet zeggen dat de titel van het topic in mijn ogen wel anders had gekund. Bij slimmer fietsen denk ik hoe kan ik zo weinig mogelijk last van de wind hebben, Hoe kan ik mijn krachten zo goed mogelijk spreiden. Maar niet hoe kunnen we het voor een ieder zo aangenaam mogelijk op de weg maken.

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 03 apr 2015 18:09

NicoNB schreef: Als solofietser, check.
Rauwe mannelijkheid is verboden in onze gefeminiseerde samenleving. We moeten allemaal beschaafd zijn en dus onderdrukken wie we werkelijk zijn. En dus herkennen we het niet meer als een echte vent het vuur in de ogen heeft omdat hij even bezig is zijn fysieke grenzen op te zoeken.
.
niet mee eens,
volgens die logica moeten we dan ook begrijp tonen voor hetzelfde macho gedrag achter het stuur van een sportkar of SUV. We wonen nu eenmaal in één van de dichtsbevolkste gebieden ter wereld, jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint weet je wel.

Doet mij denken aan die jogger die ik eens zag, die even de pas moest inhouden voor een moeder die de straat overstak met 3 kleine kinderen - allen op de fiets - en haar prompt begon uit te schelden voor "h***rejong" en meer van dat. :shock: Toen ik vervolgens hem daarop aansprak, riep hij dat hij mij wel zou vinden.
Als je zo weinig controle over jezelf hebt en zo kwaad wordt voor zo'n pieteluttigheden, hoor je niet thuis op de openbare weg.

Is het zo moeilijk om allemaal een beetje begrip voor elkaar te tonen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Plaats reactie