Alles wat niet recht is, is in mijn woordenboek sloping
Iets goedkopere onderdelen zijn daarom geen nadeel in de cross (maar het is te zien wat het is, natuurlijk). Zo zou ik nog altijd opteren voor een crank met vierkante as (als het niet te zwaar is), voor de afdichting etc.
Stevens heeft natuurlijk een meer dan prima reputatie in de cross! Colnago (beetje zwaar, vaak) en Ridley (beetje saai, vaak) zijn niet de enige die goede crossers weten te maken...
Nieuw frame crossfiets, maar welke?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Voor zover mijn kennis reikt zijn de Ridley met FSA MegaExo en de Stevens met Shimano FC-6800 crankstellen beiden niet voorzien van een vierkante as. Dat Colnago zwaar is heb ik vaker gehoord trouwens!
KTM Canic CXA overwogen? http://www.ktm-bikes.at/en/bikes/cyclo- ... 8d438c040a. Die lijkt - als ik het zo even snel bekijk - bijna alles te hebben wat je wilt, en kost €1500. Eventueel kun je er dan nog een groep-update bij nemen?
Ik heb zelf de carbon variant en die bevalt tot nu toe goed (frame gekocht via dealer in Drachten, dus dat is nog redelijk bij jou in de buurt). Zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=1644 (stukje naar beneden scrollen tot je iets oranje's ziet) - Die zadelpen (exact dezelfde is verkrijgbaar van Canyon en ook van Ergon) kan ik je ook aanraden!
Verder zou ik vooral goed naar de geometrie kijken, en dit in relatie tot hoe je graag fietst: Een hoog bottom bracket en korte wielbasis is fijn als je zeer wendbaar wilt zijn, altijd door de bochten heen trapt en door diep zand en modder wilt ploeteren (Opmerking: ik heb een redelijk laag bracket maar nog helemaal nergens last van gehad! Dus dat gaat weer tegen mijn eigen opmerking in). Een laag bracket en lange wielbasis is weer stabieler en relaxter, etc. Heb je, zoals ik, relatief korte benen in verhouding tot je romp, dan is een langer frame handig. etc etc. En welke dikte banden wil je rijden? Officieel is Cyclocross max 32mm (geloof ik), maar als je toch geen wedstrijden gaat rijden: Neem dan maar van mij aan: 40mm is heel fijn hoor! Maar dat moet dan wel tussen je vork (meestal is achter de bottleneck) passen.
Meestal zich heb ik zelf ook een "emotionele/irrationele" voorkeur voor italiaans. Maar toch, los van wat ik hierboven over KTM schreef: Als ik nu moest kiezen uit wat jij zelf al op je lijstje has staan dan zou ik denk ik voor de Stevens gaan. Ziet er super uit, goede value for money, goed afgemonteerd, en Stevens is 100% zeker een goed veldmerk: Niet voor niks rijdt BKCP er op - sinds ze zijn overgegaan heb ik Mathieu van der Poel nog geen enkele keer pech zien hebben wat hij op Colnago nog regelmatig had. Maar nog wel even de zadelpen vervangen door die Ergon
Ik heb zelf de carbon variant en die bevalt tot nu toe goed (frame gekocht via dealer in Drachten, dus dat is nog redelijk bij jou in de buurt). Zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=1644 (stukje naar beneden scrollen tot je iets oranje's ziet) - Die zadelpen (exact dezelfde is verkrijgbaar van Canyon en ook van Ergon) kan ik je ook aanraden!
Verder zou ik vooral goed naar de geometrie kijken, en dit in relatie tot hoe je graag fietst: Een hoog bottom bracket en korte wielbasis is fijn als je zeer wendbaar wilt zijn, altijd door de bochten heen trapt en door diep zand en modder wilt ploeteren (Opmerking: ik heb een redelijk laag bracket maar nog helemaal nergens last van gehad! Dus dat gaat weer tegen mijn eigen opmerking in). Een laag bracket en lange wielbasis is weer stabieler en relaxter, etc. Heb je, zoals ik, relatief korte benen in verhouding tot je romp, dan is een langer frame handig. etc etc. En welke dikte banden wil je rijden? Officieel is Cyclocross max 32mm (geloof ik), maar als je toch geen wedstrijden gaat rijden: Neem dan maar van mij aan: 40mm is heel fijn hoor! Maar dat moet dan wel tussen je vork (meestal is achter de bottleneck) passen.
Meestal zich heb ik zelf ook een "emotionele/irrationele" voorkeur voor italiaans. Maar toch, los van wat ik hierboven over KTM schreef: Als ik nu moest kiezen uit wat jij zelf al op je lijstje has staan dan zou ik denk ik voor de Stevens gaan. Ziet er super uit, goede value for money, goed afgemonteerd, en Stevens is 100% zeker een goed veldmerk: Niet voor niks rijdt BKCP er op - sinds ze zijn overgegaan heb ik Mathieu van der Poel nog geen enkele keer pech zien hebben wat hij op Colnago nog regelmatig had. Maar nog wel even de zadelpen vervangen door die Ergon
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
@beeb: Dank voor je input! Ik had je fiets voorbij zien komen. Prachtig! Ik heb doordat ik jouw fiets had gezien ook bij KTM gekeken, inderdaad de CXA, maar die viel eigenlijk al af omdat deze geen hydraulische schijfremmen heeft en 'slechts' met een 105 mix is afgemonteerd. De prijs wist ik niet, maar ik heb er ook niet verder naar gekeken.
Wat betreft de zadelpen: wat is er fijn aan?
Wat betreft geometrie heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Mijn oude crosser was een Merida Team Cyclocross die ik tweedehands had gekocht. Ik heb nergens kunnen vinden wat de exacte geometrie van dat frame is. Ik had het idee dat ik er lekker op fietste, dus ik heb de Stevens ook in maat 52 (c/t) besteld en deze komt qua lengte van de zitbuis als ook de lengte van de bovenbuis overeen met mijn oude Merida. Ik ben maar klein, maar mijn gebrek aan lengte zit hem met name in mijn romp en een beetje in mijn bovenbenen. Mijn onderbenen zijn wel weer relatief lang voor mijn lengte. De wielbasis van de Stevens die ik heb besteld is 1010mm en de brackethoogte 288mm. Geen idee of dat lang en hoog is.
Wat betreft de zadelpen: wat is er fijn aan?
Wat betreft geometrie heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Mijn oude crosser was een Merida Team Cyclocross die ik tweedehands had gekocht. Ik heb nergens kunnen vinden wat de exacte geometrie van dat frame is. Ik had het idee dat ik er lekker op fietste, dus ik heb de Stevens ook in maat 52 (c/t) besteld en deze komt qua lengte van de zitbuis als ook de lengte van de bovenbuis overeen met mijn oude Merida. Ik ben maar klein, maar mijn gebrek aan lengte zit hem met name in mijn romp en een beetje in mijn bovenbenen. Mijn onderbenen zijn wel weer relatief lang voor mijn lengte. De wielbasis van de Stevens die ik heb besteld is 1010mm en de brackethoogte 288mm. Geen idee of dat lang en hoog is.
Ja inderdaad, de standaard groep op de Canic CXA is een beetje karig. Vermoedelijk wilden ze 'm relatief goedkoop houden.
Mooie fiets hoor, die Stevens! Lijkt me een goede keuze
Die zadelpen is een soort parallelle bladveer, en dat haalt gewoon net even de scherpe kantjes van het ruigere werk af. Je merkt het zelfs al als je op de weg over een verkeersdrempel heen knalt. Je merkt het zelfs al als je gewoon stilstaat! Er zijn trouwens ook andere oplossingen: Specialized heeft ook een zadelpen met een rubber insert en er zijn meer merken met zoiets. Er zijn zelfs dropper posts voor de weg/CX. Maar deze van Ergon/Canyon ziet er ook nog eens goed uit! Overigens doet het niks voor je handen/armen, dus een dubbel laagje stuurlint en/of gel-pads kan ook geen kwaad. Het allerbeste, en veel goedkoper dan een carbon zadelpen, is toch gewoon: Dikke banden. Ik heb alles (verende zadelpen, dubbel stuurlint, gel pads en dikke banden), omdat ik jarenlang last heb gehad van m'n schouders/rug.
Geometrie blijft een moeilijk onderwerp, want het is zo enorm persoonlijk. Als dit lijkt op een fiets die je goed bevalt dan zit je waarschijnlijk wel vrij goed. Meestal zit je op een CX fiets korter en hoger dan op een wegfiets, maar dat wist je waarschijnlijk wel en ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Bovendien kun je altijd nog een beetje spelen met andere zadel- en stuurpennen. De bracket-drop (maat I uit de tabel) is bij mij ±70mm op een maat 57. Dus dat lijkt ongeveer gelijk aan de Stevens (verbaast me eigenlijk wel). Is niet echt hoog, maar prima te doen. En je krijgt er dus wel stabiliteit voor terug en dat merk je zeker wel hoor. Denk dat je zelf maar even (stilstaand!) moet experimenteren met "doortrappen in de bochten" enzo Zelf ben ik er ook (nog) geen prof in, maar driftend door de modder trappen in een bocht is echt wel een van de leukere dingen aan crossen! Mooi te zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=65CCvuJnxyM, en de rest van de serie is ook prachtig.
Veel plezier!
Mooie fiets hoor, die Stevens! Lijkt me een goede keuze
Die zadelpen is een soort parallelle bladveer, en dat haalt gewoon net even de scherpe kantjes van het ruigere werk af. Je merkt het zelfs al als je op de weg over een verkeersdrempel heen knalt. Je merkt het zelfs al als je gewoon stilstaat! Er zijn trouwens ook andere oplossingen: Specialized heeft ook een zadelpen met een rubber insert en er zijn meer merken met zoiets. Er zijn zelfs dropper posts voor de weg/CX. Maar deze van Ergon/Canyon ziet er ook nog eens goed uit! Overigens doet het niks voor je handen/armen, dus een dubbel laagje stuurlint en/of gel-pads kan ook geen kwaad. Het allerbeste, en veel goedkoper dan een carbon zadelpen, is toch gewoon: Dikke banden. Ik heb alles (verende zadelpen, dubbel stuurlint, gel pads en dikke banden), omdat ik jarenlang last heb gehad van m'n schouders/rug.
Geometrie blijft een moeilijk onderwerp, want het is zo enorm persoonlijk. Als dit lijkt op een fiets die je goed bevalt dan zit je waarschijnlijk wel vrij goed. Meestal zit je op een CX fiets korter en hoger dan op een wegfiets, maar dat wist je waarschijnlijk wel en ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Bovendien kun je altijd nog een beetje spelen met andere zadel- en stuurpennen. De bracket-drop (maat I uit de tabel) is bij mij ±70mm op een maat 57. Dus dat lijkt ongeveer gelijk aan de Stevens (verbaast me eigenlijk wel). Is niet echt hoog, maar prima te doen. En je krijgt er dus wel stabiliteit voor terug en dat merk je zeker wel hoor. Denk dat je zelf maar even (stilstaand!) moet experimenteren met "doortrappen in de bochten" enzo Zelf ben ik er ook (nog) geen prof in, maar driftend door de modder trappen in een bocht is echt wel een van de leukere dingen aan crossen! Mooi te zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=65CCvuJnxyM, en de rest van de serie is ook prachtig.
Veel plezier!
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================