Ja inderdaad, de standaard groep op de Canic CXA is een beetje karig. Vermoedelijk wilden ze 'm relatief goedkoop houden.
Mooie fiets hoor, die Stevens! Lijkt me een goede keuze
Die zadelpen is een soort parallelle bladveer, en dat haalt gewoon net even de scherpe kantjes van het ruigere werk af. Je merkt het zelfs al als je op de weg over een verkeersdrempel heen knalt. Je merkt het zelfs al als je gewoon stilstaat! Er zijn trouwens ook andere oplossingen: Specialized heeft ook een zadelpen met een rubber insert en er zijn meer merken met zoiets. Er zijn zelfs dropper posts voor de weg/CX. Maar deze van Ergon/Canyon ziet er ook nog eens goed uit! Overigens doet het niks voor je handen/armen, dus een dubbel laagje stuurlint en/of gel-pads kan ook geen kwaad. Het allerbeste, en veel goedkoper dan een carbon zadelpen, is toch gewoon: Dikke banden. Ik heb alles (verende zadelpen, dubbel stuurlint, gel pads en dikke banden), omdat ik jarenlang last heb gehad van m'n schouders/rug.
Geometrie blijft een moeilijk onderwerp, want het is zo enorm persoonlijk. Als dit lijkt op een fiets die je goed bevalt dan zit je waarschijnlijk wel vrij goed. Meestal zit je op een CX fiets korter en hoger dan op een wegfiets, maar dat wist je waarschijnlijk wel en ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Bovendien kun je altijd nog een beetje spelen met andere zadel- en stuurpennen. De bracket-drop (maat I uit de tabel) is bij mij ±70mm op een maat 57. Dus dat lijkt ongeveer gelijk aan de Stevens (verbaast me eigenlijk wel). Is niet echt hoog, maar prima te doen. En je krijgt er dus wel stabiliteit voor terug en dat merk je zeker wel hoor. Denk dat je zelf maar even (stilstaand!) moet experimenteren met "doortrappen in de bochten" enzo
Zelf ben ik er ook (nog) geen prof in, maar driftend door de modder trappen in een bocht is echt wel een van de leukere dingen aan crossen! Mooi te zien in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=65CCvuJnxyM, en de rest van de serie is ook prachtig.
Veel plezier!