Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het Thuisfront

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 22 mei 2015 09:27

Mijn vader kocht destijds, net als vele 40-plussers die wat aan lichaamsbeweging willen gaan doen, een Peugeot racefiets in de Van Woustraat in Amsterdam. Deze werd na een aantal jaren vervangen door een fiets van Snel, dit is/ was het huismerk van de gelijknamige fietsenwinkel op de Amsterdamse Straatweg in Utrecht. Ik kan me nog goed herinneren dat zij jaren later, toen ik zelf op kamers woonde op diezelfde Amsterdamse Straatweg, een Proflex 856 in de etalage hadden staan en dat ik daar redelijk vaak verlekkerd naar heb staan kijken.

De Snel werd ook na een aantal jaren vervangen, en wel door een Giant Cadex (alu lugs en carbon buizen). Zelf had ik toen van mijn belastingteruggave, het wellicht bekende T-biljet, een Giant Terrago mountainbike gekocht. Het enige wat mij nog bijstaat van deze fiets is de belabberde kwaliteit van de lak: kijk er naar en er springt een stukje lak vanaf.

Het jaar daarna heb ik de Giant vervangen door een Trek 8000. In een advertentie in een mountainbikeblad zag ik een advertentie van een zaak in Breda, de naam is me ontschoten maar hij zat op de (Van?) Ginnikenstraat, die een aantal frames in een hele mooie paarsachtige metallic kleur had en die naar wens van de klant opbouwde. Op deze fiets heb ik een aantal jaar rondgereden, eigenlijk alleen op de weg, en daarna verkocht aan een collega.

Toen brak de studietijd aan en verdween het fietsen naar de achtergrond. Jaren later woonde ik met mijn vriendin op Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam en in de berging op zolder stond een Raleigh Joop Zoetemelk. Met de verkrijgende verjaring in mijn achterhoofd heb ik mij die fiets toegeeigend en ben ik rustig weer begonnen met fietsen maar dit alles op een zeer rustig niveau en tempo.

Mijn vader was al die jaren gewoon blijven fietsen en was inmiddels in het bezit van een Isaac Kelvin. Helaas overleed mijn vader in 2010 en toen heb ik me over de fiets ontfermd. Ik begon het fietsen steeds leuker te vinden en werd nu echt door het wielervirus gegrepen. Tot mijn grote spijt was mijn vader geen reus en was de Isaac eigenlijk te klein, met een 130 mm stuurpen was het goed te doen (profs rijden immers toch ook vaak op een fiets die een maatje kleiner is? ;) ) maar nadat ik op een toertocht op een voor mij passende fiets met Ultegra Di reed besefte ik wel dat ik om moest zien naar een nieuw frame.

Via internet heb ik bij Ribble een aluminium frame besteld en alles overgezet en aardig wat kilometers gereden in zowel Nederland als Frankrijk en Italië. Vorig jaar was het laatste jaar dat ik gebruik kon maken van het fietsplan en dat heb ik maar gedaan 8-) Nu ben ik de trotse en tevreden gebruiker van een Genesis Equilibrium Disc 10, staal en schijfremmen.
Standaard is deze fiets voorzien van een Tiagra groep maar het ging mij puur om het frame en wielen omdat ik de Ultegra 6700 groep en andere zaken van mijn oude fiets overgezet heb. Overigens heb ik nu wel een ander probleem: daar waar ik bij vorige fietsen altijd wel iets had wat ik wilde vervangen (ander stuur, hoge wielen etc. etc.) weet ik nu niks wat ik wil vervangen :( Het is een mooie, sobere en stijlvolle fiets en ik kan echt niks verzinnen wat ik wil vervangen...

Tot zover de inleiding!

Ik heb een fulltime baan bij een verzekeraar, 2 jonge dochtertjes en nog genoeg klusjes in huis dus het is schipperen om tijd te vinden voor een flinke fietstocht. Op mijn werk kan ik douchen dus ik probeer zo vaak mogelijk met de fiets naar het werk te gaan en nu het 's avonds langer licht is kan er gelukkig 's avonds ook gefiets worden. Verder pak ik op z'n tijd een toertocht zoals de Dam tot Dam Fietsclassic of de Ronde van Noord Holland mee en vaak lukt het ook wel om in het weekend te fietsen. Soms een paar weken niet omdat we andere verplichtingen hebben of mijn vrouw iets heeft maar gelukkig gunt ze mij mijn hobby en kan ik er geregeld op uit. Op vakantie gaat de fiets ook mee en dan pak ik om de dag een uurtje of anderhalf, meestal in de vroege ochtend of juist midden op de dag.

Mijn vrouw fietst zelf niet maar gunt het mij zoals gezegd wel en nu de dames (5 en 7 jaar) zichzelf iets beter kunnen vermaken is het makkelijker om te gaan fietsen.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 22 mei 2015 10:00

Fietsen zat er bij mij al vanaf heel jong in.
Ik was 4 en zat al op de BMX voor wedstrijdjes door heel Nederland.
Mijn vader was blind op fietsen, zonder dat hij nu zelf heel extreem veel zelf er aan deed, maar het volgen en alles op 2 wielen had zijn aandacht. De fiets interesse zat er dus al vroeg in en heb dan ook altijd zeker de klassiekers en de Tour gevolgd.

Rond het EK '88 werd ik (helaas) gegrepen door het voetbal virus (was toen 8) en moest en zou ik ook op voetbal.
Mijn vader zijn hart gebroken en die kon de sponsors af gaan zeggen en de nieuwe fiets verkopen. Demonstratief stond hij zijn auto te wassen tijdens de EK finale :lol:

Hij had zelf helemaal niks met de bal en ik moest mijn opa vragen of hij dit met mij wilde gaan doen. Jaren later en vele niveaus verder was hij toch wel trots dat ik uiteindelijk betaald voetbal had gehaald. Dat is helaas niet helemaal geworden wat we er van gedroomd hadden door blessures, maar dat is een ander verhaal.
Ondertussen heb ik eigenlijk jaren weinig tot niks aan fietsen meer gedaan.....

Nu ondertussen moeten stoppen vanwege slepende blessures na jaren top niveau amateur voetbal, dus mijn energie moest ergens anders heen gaan. Dat weet het thuisfront, voornamelijk mijn vrouw. Zonder beweging en doelen ben ik nou niet bepaald "de gezelligste" thuis, enigszins herkenbaar voor sommige? Dus toen kocht mijn zwager een mooie racer en had ik zoiets "ja, waarom pak ik dat ook niet weer op?"

Het is met 2 kleine kindjes van 1 en 3 erg veel passen en meten nog, ik zit dan ook voornamelijk vaak snel even tussen werk, gezin en sociale leven binnen op de Tacx.
Helaas is woon werk niet optimaal vanwege ontbreken van enige op fris mogelijkheid en is dat vanwege mijn functie wel gewenst. In de weekenden probeer ik de lange buiten ritjes te plannen i.o.m. de andere plannen en dat gaat soms soepel en soms met enige weerstand van het thuisfront. Maar ik kan vrij stellig zijn en probeer dat waar het kan gewoon aan te houden. Gelukkig voordeel is dat mijn werk wel vrij soepel is in wanneer ik mijn werk doen.
Wie weet wat de toekomst brengt, want hoop via woon werk straks wel nog wat meer km's te kunnen gaan maken.

Het is dus de wel bekende weegschaal van geven & nemen. Mijn escape is de snelle Tacx trainer road sessies binnen en als het even kan de lange ritjes door de polders.

Mijn vrouw zelf vind mijn hobby mooi en roept zelf ook wel eens dat ze het leuk zou vinden om wat te gaan doen, maar die is van huis uit helaas niet al te sportief aangelegd laat maar zeggen ;-) (en haar geluk, kan het hebben, want zelfs na 2 kindjes nog slank....moet ik proberen te niksen, zitten de kilo's er zo dik aan :lol: )
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 22 mei 2015 21:38

53x11 schreef:Tijd voor een andere kerel lijkt me...
Tja misschien wel ja word eens tijd voor iets anders. Maar dan moet het iemand zijn die net zo graag fietst als ik.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 mei 2015 22:01

Er zijn er hier wel een paar denk ik zo.

Slam_HGV
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 jan 2015 11:51

Slam_HGV 22 mei 2015 22:13

@sweety2008
Volgens mij gaat het dan niet om het fietsen, maar speelt er een groter onderliggend thema.

Wellicht kan het bespreken / oplossen van dat thema de relatie 'redden' en ruimte geven voor je geweldige hobby.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 22 mei 2015 22:38

Tjerk,

De zaak in Breda aan de Ginnekenstraat is Louis van Dijk. Ze zijn al jaren geleden verkast naar een ander (groter) pand aan de Ettensebaan in Breda. Mooie zaak, heeft een goede naam. Toen ze nog aan de Ginnekenstraat zaten, heb ik er mezelf - zeer heel erg lang geleden - als klein manneke vaak staan de vergapen aan het mooie spul dat ze hadden (Klein, ALAN, Loverdi (hun eigen merk toentertijd)).

Ik prijs me gelukkig dat mijn wederhelft het prima vindt dat manlief een duursportjunk is... (ze vind het stiekem wel grappig, manlief zonder de blijkbaar bij de leeftijd horende pens... 8-) ).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 mei 2015 15:33

Slam_HGV schreef:@sweety2008
Volgens mij gaat het dan niet om het fietsen, maar speelt er een groter onderliggend thema.

Wellicht kan het bespreken / oplossen van dat thema de relatie 'redden' en ruimte geven voor je geweldige hobby.
Percies. Waarom is deze man zo 'bezitterig'? Welke angst gaat daar achter schuil? Je hebt denkelijk wel recht op een antwoord op die vraag.

Met inmiddels ruim 20 jaar ervaring mag ik wel zeggen dat het pas wat wordt als je elkaar de ruimte kunt geven elk je eigen dingen te doen. Als die ruimte er niet is, dan zijn er heel veel fietsende mannen die het heel erg leuk vinden een gelijkgestemde fietsende vrouw aan hun zijde te vinden. (Geen hand vol, maar een land vol)

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 mei 2015 15:38

Gaan we nu ook een relatie-adviestopic openen? ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 23 mei 2015 15:49

Fietsen zat niet echt in de familie. Voetbal vond ik helemaal niets. Korfbal, wat mijn broer deed, vond ik lachwekkend. Ik kan me eerlijk gezegd niet eens herinneren waarom ik "gevallen" ben voor het wielrennen. Eerste fiets gekregen van mijn ouders. De eerste fiets die ik zelf gekocht heb van mijn eigen geld, een Gazelle Champion Mondial AB, heb ik nog steeds in mijn bezit. Bijna, en gelukkig heb ik het niet gedaan, had ik deze Gazelle ingeruild bij aankoop van een nieuwe fiets. Ben heel blij dat ik het niet gedaan heb destijds. Ik heb wel wat jaren gehad, dat ik iets minder gefietst heb, maar ben altijd blijven fietsen. Zal nu toch al zo'n jaar of 26 zijn. Laatste 7 jaren weer fanatieker dan ooit, tussen de 12.000 en 15.000 kilometer per jaar. De rede dat ik me weer volledig ging storten op het fietsen was dat mijn vriendin overleden is aan kanker. Fietsen was en is voor mij DE manier om tot rust te komen en spanning en verdriet kwijt te raken. Thuisfront is er niet dus niemand die ik lastig val met mijn fiets verslaving. Als je alleen bent dan is het wel makkelijker om zoveel te fietsen. Zal ook wel minder worden als ik weer leuke vrouw aan de haak sla. Maar fietsen zal ik blijven doen, dus zal ze moeten accepteren.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 mei 2015 18:20

dario schreef:Gaan we nu ook een relatie-adviestopic openen? ;)
Die kant gaat het wel op ja.
Maar zeg nou zelluf: een leuke vrouw op de fiets, die helpen we toch op de fiets te blijven in plaats van fietsloos op de bank te gaan zitten.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 mei 2015 18:39

Pfff. Ben ik blij dat ik geen relatie heb en kan doen wat ik wil en waneer. Een goede relatie (ik heb die gehad) maakt alles mogenlijk.

Relatie ging stuk op andere fronten maar dat terzijde.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 24 mei 2015 07:39

+1 een goede relatie maakt inderdaad alles mogelijk, zelfs uit elkaar gaan zonder ruzie als de liefde in de relatie gekoeld is.

Plaats reactie