Re: Het Thuisfront
Geplaatst: 22 mei 2015 09:27
Mijn vader kocht destijds, net als vele 40-plussers die wat aan lichaamsbeweging willen gaan doen, een Peugeot racefiets in de Van Woustraat in Amsterdam. Deze werd na een aantal jaren vervangen door een fiets van Snel, dit is/ was het huismerk van de gelijknamige fietsenwinkel op de Amsterdamse Straatweg in Utrecht. Ik kan me nog goed herinneren dat zij jaren later, toen ik zelf op kamers woonde op diezelfde Amsterdamse Straatweg, een Proflex 856 in de etalage hadden staan en dat ik daar redelijk vaak verlekkerd naar heb staan kijken.
De Snel werd ook na een aantal jaren vervangen, en wel door een Giant Cadex (alu lugs en carbon buizen). Zelf had ik toen van mijn belastingteruggave, het wellicht bekende T-biljet, een Giant Terrago mountainbike gekocht. Het enige wat mij nog bijstaat van deze fiets is de belabberde kwaliteit van de lak: kijk er naar en er springt een stukje lak vanaf.
Het jaar daarna heb ik de Giant vervangen door een Trek 8000. In een advertentie in een mountainbikeblad zag ik een advertentie van een zaak in Breda, de naam is me ontschoten maar hij zat op de (Van?) Ginnikenstraat, die een aantal frames in een hele mooie paarsachtige metallic kleur had en die naar wens van de klant opbouwde. Op deze fiets heb ik een aantal jaar rondgereden, eigenlijk alleen op de weg, en daarna verkocht aan een collega.
Toen brak de studietijd aan en verdween het fietsen naar de achtergrond. Jaren later woonde ik met mijn vriendin op Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam en in de berging op zolder stond een Raleigh Joop Zoetemelk. Met de verkrijgende verjaring in mijn achterhoofd heb ik mij die fiets toegeeigend en ben ik rustig weer begonnen met fietsen maar dit alles op een zeer rustig niveau en tempo.
Mijn vader was al die jaren gewoon blijven fietsen en was inmiddels in het bezit van een Isaac Kelvin. Helaas overleed mijn vader in 2010 en toen heb ik me over de fiets ontfermd. Ik begon het fietsen steeds leuker te vinden en werd nu echt door het wielervirus gegrepen. Tot mijn grote spijt was mijn vader geen reus en was de Isaac eigenlijk te klein, met een 130 mm stuurpen was het goed te doen (profs rijden immers toch ook vaak op een fiets die een maatje kleiner is? ) maar nadat ik op een toertocht op een voor mij passende fiets met Ultegra Di reed besefte ik wel dat ik om moest zien naar een nieuw frame.
Via internet heb ik bij Ribble een aluminium frame besteld en alles overgezet en aardig wat kilometers gereden in zowel Nederland als Frankrijk en Italiƫ. Vorig jaar was het laatste jaar dat ik gebruik kon maken van het fietsplan en dat heb ik maar gedaan Nu ben ik de trotse en tevreden gebruiker van een Genesis Equilibrium Disc 10, staal en schijfremmen.
Standaard is deze fiets voorzien van een Tiagra groep maar het ging mij puur om het frame en wielen omdat ik de Ultegra 6700 groep en andere zaken van mijn oude fiets overgezet heb. Overigens heb ik nu wel een ander probleem: daar waar ik bij vorige fietsen altijd wel iets had wat ik wilde vervangen (ander stuur, hoge wielen etc. etc.) weet ik nu niks wat ik wil vervangen Het is een mooie, sobere en stijlvolle fiets en ik kan echt niks verzinnen wat ik wil vervangen...
Tot zover de inleiding!
Ik heb een fulltime baan bij een verzekeraar, 2 jonge dochtertjes en nog genoeg klusjes in huis dus het is schipperen om tijd te vinden voor een flinke fietstocht. Op mijn werk kan ik douchen dus ik probeer zo vaak mogelijk met de fiets naar het werk te gaan en nu het 's avonds langer licht is kan er gelukkig 's avonds ook gefiets worden. Verder pak ik op z'n tijd een toertocht zoals de Dam tot Dam Fietsclassic of de Ronde van Noord Holland mee en vaak lukt het ook wel om in het weekend te fietsen. Soms een paar weken niet omdat we andere verplichtingen hebben of mijn vrouw iets heeft maar gelukkig gunt ze mij mijn hobby en kan ik er geregeld op uit. Op vakantie gaat de fiets ook mee en dan pak ik om de dag een uurtje of anderhalf, meestal in de vroege ochtend of juist midden op de dag.
Mijn vrouw fietst zelf niet maar gunt het mij zoals gezegd wel en nu de dames (5 en 7 jaar) zichzelf iets beter kunnen vermaken is het makkelijker om te gaan fietsen.
De Snel werd ook na een aantal jaren vervangen, en wel door een Giant Cadex (alu lugs en carbon buizen). Zelf had ik toen van mijn belastingteruggave, het wellicht bekende T-biljet, een Giant Terrago mountainbike gekocht. Het enige wat mij nog bijstaat van deze fiets is de belabberde kwaliteit van de lak: kijk er naar en er springt een stukje lak vanaf.
Het jaar daarna heb ik de Giant vervangen door een Trek 8000. In een advertentie in een mountainbikeblad zag ik een advertentie van een zaak in Breda, de naam is me ontschoten maar hij zat op de (Van?) Ginnikenstraat, die een aantal frames in een hele mooie paarsachtige metallic kleur had en die naar wens van de klant opbouwde. Op deze fiets heb ik een aantal jaar rondgereden, eigenlijk alleen op de weg, en daarna verkocht aan een collega.
Toen brak de studietijd aan en verdween het fietsen naar de achtergrond. Jaren later woonde ik met mijn vriendin op Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam en in de berging op zolder stond een Raleigh Joop Zoetemelk. Met de verkrijgende verjaring in mijn achterhoofd heb ik mij die fiets toegeeigend en ben ik rustig weer begonnen met fietsen maar dit alles op een zeer rustig niveau en tempo.
Mijn vader was al die jaren gewoon blijven fietsen en was inmiddels in het bezit van een Isaac Kelvin. Helaas overleed mijn vader in 2010 en toen heb ik me over de fiets ontfermd. Ik begon het fietsen steeds leuker te vinden en werd nu echt door het wielervirus gegrepen. Tot mijn grote spijt was mijn vader geen reus en was de Isaac eigenlijk te klein, met een 130 mm stuurpen was het goed te doen (profs rijden immers toch ook vaak op een fiets die een maatje kleiner is? ) maar nadat ik op een toertocht op een voor mij passende fiets met Ultegra Di reed besefte ik wel dat ik om moest zien naar een nieuw frame.
Via internet heb ik bij Ribble een aluminium frame besteld en alles overgezet en aardig wat kilometers gereden in zowel Nederland als Frankrijk en Italiƫ. Vorig jaar was het laatste jaar dat ik gebruik kon maken van het fietsplan en dat heb ik maar gedaan Nu ben ik de trotse en tevreden gebruiker van een Genesis Equilibrium Disc 10, staal en schijfremmen.
Standaard is deze fiets voorzien van een Tiagra groep maar het ging mij puur om het frame en wielen omdat ik de Ultegra 6700 groep en andere zaken van mijn oude fiets overgezet heb. Overigens heb ik nu wel een ander probleem: daar waar ik bij vorige fietsen altijd wel iets had wat ik wilde vervangen (ander stuur, hoge wielen etc. etc.) weet ik nu niks wat ik wil vervangen Het is een mooie, sobere en stijlvolle fiets en ik kan echt niks verzinnen wat ik wil vervangen...
Tot zover de inleiding!
Ik heb een fulltime baan bij een verzekeraar, 2 jonge dochtertjes en nog genoeg klusjes in huis dus het is schipperen om tijd te vinden voor een flinke fietstocht. Op mijn werk kan ik douchen dus ik probeer zo vaak mogelijk met de fiets naar het werk te gaan en nu het 's avonds langer licht is kan er gelukkig 's avonds ook gefiets worden. Verder pak ik op z'n tijd een toertocht zoals de Dam tot Dam Fietsclassic of de Ronde van Noord Holland mee en vaak lukt het ook wel om in het weekend te fietsen. Soms een paar weken niet omdat we andere verplichtingen hebben of mijn vrouw iets heeft maar gelukkig gunt ze mij mijn hobby en kan ik er geregeld op uit. Op vakantie gaat de fiets ook mee en dan pak ik om de dag een uurtje of anderhalf, meestal in de vroege ochtend of juist midden op de dag.
Mijn vrouw fietst zelf niet maar gunt het mij zoals gezegd wel en nu de dames (5 en 7 jaar) zichzelf iets beter kunnen vermaken is het makkelijker om te gaan fietsen.