Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Chamois creme en windjes laten

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 11 jun 2015 22:55

Ik heb m'n broek nu ook vol. Bij pagina 2 bescheurde ik 'm al. Idd juni award is vergeven aan TS.

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 12 jun 2015 08:04

shellie schreef:@ericpeters;
Het hangt geheel af van de dichtheid van de lucht in je darmen vs de dichtheid van de buitenlucht (of buitenomgeving).

Stel je laat een scheet in bad, dan is de dichtheid van de lucht in je darmen lager dan de dichtheid van het badwater, in bad weeg je dan zwaarder, vanwege de lagere opwaardse kracht.
Stel je doet hetzelfde in de ruimte, dan is de dichtheid van de scheet hoger dan de buitenatmosfeer (die is namelijk 0 in de ruimte), en weeg je na het laten van een scheet minder.
Op een berg is de luchtdruk ook altijd wat lager dan op zeeniveau, en waarschijnlijk is de druk in je darmen hoger dan 1 bar, vanwege druk die darmen uitoefenen enzo. Ondanks dat er methaan in de scheet zit, is die toch voor een groot deel lucht (stel 50%) is de dichtheid dus niet heel veel lager bij dezelde druk. het verschil in gewicht zal daarom nihil zijn.

wat rekenen: aanname, lucht = N2, mm 28, CH4 mm 16, dus bij dezelfde druk 16/28 minder dichtheid, dan corrigeren voor samenstelling en drukverschil zeg 0.7 bar op de berg vs 1.4 in de buik, dus kom je dan op ong 90% dichtheidverschil uit in het voordeel van de scheet. zeg volume van scheet is 200 ml (dan heb je een forse denk ik), dan is dat dus een gewichtverschil van 0.7 * 28/ 24 (bij 25graden) * 0.2 = 0.16 gram op de weegschaal.

Dat is dus ongeveer dezelfde invloed als een zweetdruppel, maar theoretisch dus een klein voordeeltje
Op zich klopt je berekening mss wel..., maar de vergelijking met een zweetdruppel klopt niet, Als je juist richt, kun je, je flatulatie precies naar achter richten, en let wel actie is -reactie, dit betekend dat de wind die jij naar achter uitperst, voor een versnelling naar voor zal zorgen. Zeker bij een demarage kan dit misschien net het verschil maken. :D ...

Plaats reactie