Pagina 4 van 17

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 12:08
door Jans
flexodder schreef:@jans:
Zo zie je maar dat het een belevingsdingetje is. Ik zie echt geen jongelui op een ondersteunde fiets. Ik zal er de komende tijd eens extra op letten want misschien hou ik me er te weinig mee bezig.
Ik wil niet zeggen dat je je er mee bezig moet houden.
Een tijdje geleden fietste ik in de buurt van Doodewaard. Ik zag 2 meisjes voor me fietsen maar liep niet snel op ze in. Na wat aangezet te hebben was het duidelijk, die meiden van een jaar of 16 "fietsten" elektrisch. En in die contreien zie je dat veel meer.

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 12:23
door Hanz Bé
In midden Nederland zie je het ook erg veel. Alle leeftijden op de E-bike. Als je goed kijkt tenminste. Want veel E-bikes zijn steeds minder goed herkenbaar als zodanig. Die leuke puberfietsen met een krat voorop. En hard fietsen die lui, zit er een accu voorop, onder dat krat. Je ziet het bijna niet.

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 13:35
door spokes
rob74 schreef:Ik wordt een beetje moe van dat argument dat een elektrieke zo'n goede uitvinding is voor ouderen. JA! Dat is waar. Maar dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het is juiste die heeeeeele grote groep mensen die e-bike't en best heel goed ook op een gewone fiets zou kunnen fietsen. Maar ze zijn er domweg te lui voor.

Waarom koopt zo'n e-biker niet gewoon een e-scooter? Waarom toch die schijn ophouden dat ze fietsen. Als ik te lui ben om te fietsen, pak ik ook gewoon de auto, bus of motor. En daar schaam ik me niets voor.
Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?" Wie bepaalt dat?
"de schijn ophouden dat ze fietsen" kom op zeg, je gaat nu wel heel erg voor anderen bepalen wat wel en niet kan.
Wij zijn besmet met het idee dat we fietsen om iets te bereiken, sneller, verder, harder, hoger, langer, noem maar op. Daar vinden heel veel anderen overigens ook wel iets van... wat ook aardige discussies oplevert.
Waarom zo generaliseren en ze "domweg te lui" noemen? Waarom zouden mensen niet gewoon willen fietsen om even buiten te zijn? En waarom ben je dan lui? Ik snap dat niet?
Dat ze op het fietspad vaak vervelend in de weg rijden vind ik een ander probleem. Want ook ik ben op sommige momenten totaal niet blij met de gevaarlijk situaties waar ik soms in beland door die slechte bestuurders... En ik vind ook wel wat van de bestuurders.

Is iedereen die DI2 gebruikt dan ook lui? want er gaat niets boven ouderwets schakelen...

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 14:06
door Martin Swinkels
het heet gewoon 'vooruitgang".
de mens maakt alles gemakkelijker voor zichzelf.

Net zoals de wasmachine is de e-bike een manier om sneller en met minder energie je doel te bereiken.

overigens. voor de wet is de e-biker wellicht een 'fietser". maar voor mij niet hoor. ;)

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 14:08
door Martin Swinkels
en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 15:00
door 53x11
spokes schreef: Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?"
Dan ben je inderdaad lui
www.vandale.nl schreef: lui (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
afkerig van inspanning of werk
Rustig fietsen is al een laag intensieve inspanning. Als je zelfs dat niet meer kunt opbrengen...

@Martin: hoho, mijn kinderen zijn allesbehalve lui. En ze groeien in de Randstad op (en ze zijn 2 en 5... ;-) )

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 16:14
door daniel1975
Martin Swinkels schreef:en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.
Ja, daar ben ik het volledig mee eens.
Ik werk in de tuinbouwsector (kom bij veel bedrijven) en als je de mentaliteit van de huidige schooljeugd-met-vakantiebaantje vergelijkt met die van 15jr geleden is dat echt een wereld van verschil. Veel tuinders klagen er ook over. Geen verantwoordelijkheid, weg gaan wanneer het hun uitkomt, geirriteerd dat hun smartfone in locker moet ipv mee de tuin in, etc.
Ik maakte als 16-18 jarige meer uren per week dan nu.... :roll:

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 17:00
door flexodder
53x11 schreef:
Rustig fietsen is al een laag intensieve inspanning. Als je zelfs dat niet meer kunt opbrengen...
Te kort door de bocht en veel te makkelijk....
Ik vind dit soort opmerkingen die je maakt van dezelfde categorie als de 'normale' fietsers plaatsen over wielrenners in het algemeen: "Asociaal weggedrag, denken dat de wereld van hen is, lappen de regels aan de laars, etc".

Maar als je met rustig fietsen zonder ondersteuning nou eens 2 uur onderweg zou zijn naar je werk en dat met ondersteuning wel in acceptabele tijden kunt doen? Terwijl je net zo rustig bezig bent maar de afstanden wel kunt overbruggen en niet om half 5 uit je bed hoeft te komen?

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 17:09
door Jans
@flexodder Wie gaat er in vredesnaam op de fiets naar zijn werk als hij er twee uur over doet, in een rustig gangetje. Ja er zijn hier die-hards die lange afstanden naar hun werk afleggen. Maar dat is een andere categorie waar ik heel veel waardering voor heb.
Heb je het nu over 25km/u e-bikes of over die opgevoerde e-bikes die 45 km/u gaan?
Iemand die een gangetje van 15km/u op zijn normale fiets rijdt zal het echt niet in zijn hoofd halen om naar zijn werk 30km verderop te fietsen. Maar hij/zij zal dat ook nauwelijks doen met een 25km/u e-bike. Misschien als hij net nieuw is.

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 17:12
door 53x11
^Ik kan het argument van Rob74 nu gaan herhalen...
Maar 2 uur onderweg met 20 km/u (gewone fiets) is 1u36 met 25 km/u (electrobike, 6 voor vijf uit je bed) of 1u20 met 30 km/u (racefiets, tien over vijf uit je bed). Dan neem je toch de racefiets?

:twisted:

(verder eens met Jans: onzinnig voorbeeld)

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 17:50
door rob74
spokes schreef:......Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?" Wie bepaalt dat?...
Ik. Net zoals ik mezelf lui vind als ik de vaatwasser laat draaien. Meestal doe ik de afwas gewoon met de hand. Ik woon alleen; veel is het vaak niet maar soms ben ik lui en dan laat ik apparaten het werk doen. Een e-biker die 8 km naar zijn werk 'fietst' is dus ook lui. Net iets minder lui dan de automobilist op hetzelfde stukje. Maar het blijft lui. Net zoals het gemakzucht is om Chinees te halen ipv zelf koken. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden.

Veel gedrag van de mens zou je dus in de categorie luiheid kunnen stoppen. Is dat erg? Of moet je daarmee gepest cq geplaagd worden. Soms wel, soms niet. In het geval van de e-bike zeg ik, altijd. Ik vind dat echt een stompzinnige uitvinding.

Re: Is de fietser lui geworden?

Geplaatst: 17 jul 2015 19:33
door flexodder
Alleen al op mij afdeling heb twee collegae die net als ik die 28 to 30 km enkele reis fietsen. Ik doe dat op de racefiets maar zij doen dat elektrisch in plaats van het ov te nemen. Zonder ondersteuning en met rustig trappen halen zij de 20 gemiddeld niet op een niet-ondersteund exemplaar. Dus ja......enorm lui zijn ze dat ze het OV niet pakken? Ik zie het niet.

Gebruik maken van gemak is iets anders dan lui zijn. Terwijl je vaatwasser draait heb je juist tijd om iets anders actiefs te doen bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld buiten gaan fietsen.

We komen er niet uit, dat is duidelijk.
Wellicht bekijk ik het met een minder negatieve insteek. Is een half gevuld glas half vol of half leeg... ik bekijk het liever van positieve kant.