Pagina 4 van 7
Geplaatst: 01 aug 2010 22:34
door Theo V
Ik denk dat ik van de week maar eens gaat experimenteren met de 30.
Even kijken wat het zwaarste verzet is zonder dat de kettinglijn te schuin is.
Aangezien 30x17 nagenoeg gelijk is aan 39x22 is dat misschien wel een mooi uitgangspunt om een klim te beginnen.
Dan heb ik nog 4 lichtere verzetten achter de hand.
Geplaatst: 02 aug 2010 15:31
door dapoker
Voor krachttrainings-advies kijk je even op:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=235
Werkt prima ben ik achtergekomen.
Veel plezier nog tijdens LBL.
Geplaatst: 02 aug 2010 16:10
door mrcoffee
Bottecchia schreef:Ha Theo, leuk dat je LBL gaat rijden man. Sowieso natuurlijk lekker gaan genieten maar dat doe je wel.
Ik denk dat je op dezelfde manier met je triple om gaat zoals ik dat heb gedaan. Alles op de 39 rijden en pas als het eigenlijk niet meer loopt terug naar het noodijzer. Een 27 steken kan dat probleem deels oplossen omdat je gewoon iets kleiner kunt schakelen maar belangrijker is denk ik om ook gewoon eerder lichter te schakelen.
Kijk, zo'n Stockeu is voor bijna iedereen harken met een maximale hartslag. Maar op andere heuvels waar je nu met de 39 omhoog gaat kun je natuurlijk ook gewoon de 30 steken. Rij je wat lichter omhoog en je kunt makkelijk wat bijsturen door achter te schakelen (lichter of zwaarder). Als je de 39 pakt is er waarschijnlijk minder om bij te sturen. Je kiest dan bijvoorbeeld 39-25, dat is soms aan de zware kant maar je hebt geen zin om dan alsnog naar 30 te schakelen met als gevolg dat je te zwaar doortrapt.
Dan nog even specifiek over LBL. Ik ken het parcours van deze versie niet maar ga er maar van uit dat er naast de genoemde beklimmingen ook veel vals plat in zit. Van die stukken waar je misschien de neiging hebt om even op de pedalen te staan want je ziet de 'top' al liggen. Nou, schakel maar gewoon lekker terug want dat soort stukken kan je slopen nog voor je een echte helling hebt gezien.
+1 Bottechia!
Ik ben zelf ooit helemaal dood gegaan op de Stockeu met 39x21 (lichter had ik toen niet...) Had het ding nooit gereden en ging met een relatieve
(12km/u) noodgang een paar fietsers voorbij. Mezelf helemaal geparkeerd op 500m en hijgend weer ingehaald door de andere fietsers die zich het schompus hebben moeten gelachen
Daarna vaker daar naarboven gereden en ik geef toe, naarmate ik ouder word worden het verzetje kleiner
van 39x25 naar nu 30x25. En ja sterven op de steile ardennerklimmen hoort erbij, die kun je niet op je gemak doen.
Het credeo is: weet wat je kan en ga niet lopen miepen dat je nog geen 30x25 mag schakelen..... Gewoon op het verzet gaan rijden dat je nodig hebt.
Geplaatst: 02 aug 2010 16:24
door bottecchia
Oh ja. Nog een tip Theo.
Kies vanaf het begin volledig je eigen tempo en laat je niet gek maken als op de eerste hellingen veel fietsers voorbij komen rijden alsof je stil staat. Er zijn er namelijk meer dan genoeg die hun rit slecht indelen.
Probeer op de heuvels een tempo te rijden waarvan je denkt dat je dat de hele dag vol zou kunnen houden (bij wijze van spreken dan...). Je zult zien dat je in de eerste kilometers veel mensen voorbij ziet komen maar dat die situatie zo rond halverwege of driekwart van de rit begint te draaien in je voordeel.
Geplaatst: 02 aug 2010 22:00
door Theo V
Ik ben niet van plan mezelf gek te laten maken door een ander.
Ik ben van plan om de strategie van steeds een tandje te licht zoveel mogelijk te gebruiken, ook vlak na de start.
Vandaag maar een duurritje er tegen aan gegooid.
Om toch wat spanning in de benen te krijgen heb ik de eerste 130 km, voor mijn gevoel, een tandje te zwaar gefietst.
Ging op zich goed maar het moet geen gewoonte worden.
Daarna de overige 45 km op een licht verzet afgemaakt.
Ik heb een goed gevoel over vandaag, nog effe en ik krijg grootheidswaanzin.
:D
Deze dagen maar eens uitzoeken wat voor duurrit ik aan het einde van de week zal doen.
Wordt het op en neer naar Friesland, terug naar de roots of afzakken richting nijmegen en daar de trein terug nemen?
Ik weet het nog niet maar nijmegen klinkt goed, kan ik misschien nog wat over de Posbank of iets dergelijks.
Ik moet maar eens een leuke route zoeken voor die buurt.
Geplaatst: 04 aug 2010 22:01
door marcelb
Ik heb me ook altijd wijs laten maken dat je altijd wat tandjes achter de hand moest houden voor als het erg zwaar werd. Dit jaar heb ik in Limburg en de Eifel bewust snel naar het binnenblad (30) geschakeld en ben ik - in combinatie met de verschillende grotere achtertandwielen - soepeltjes (?!) omhoog gesukkeld. Ik kwam telkens als middenmoter boven en hoefde nergens aan het zuurstof. Mijn advies: op souplesse en in eigen tempo! Je zult versteld staan hoe vaak je de 'snellere klimmers' later inhaalt in jouw eigen tempo. Succes met de tocht!
Geplaatst: 05 aug 2010 15:52
door fw
Nou lekker dan, ik moet LBL ook gaan rijden en heb 38-27 als kleinste verzet
Nouja, dan maar stoempen op die steile stukken...
Geplaatst: 05 aug 2010 16:12
door Theo V
Als je iemand voorbij gaat die nog harder aan het stoempen is op die heuvels zal ik dat waarschijnlijk zijn.
Herkenbaar aan een zwart/rood shirt met een rood/gele "K" erop.
Geplaatst: 07 aug 2010 01:17
door Theo V
Vandaag weer een duurritje gedaan.
Ik had afgesproken met BianchiSL3 om bij hem op de camping een bakje te komen doen.
Op de Afsluitdijk kwam hij mij al tegemoet gereden en we zijn daarna heerlijk door het platteland naar Oudega gereden.
Na een heerlijk gebakje en een paar bakken koffie moest ik toch echt weer terug naar de Kop.
Hans heeft me nog naar de goede weg geloodst en daarna was ik weer op mezelf aangewezen.
Op de Afsluitdijk had ik wind tegen maar samen met twee andere fietsers hebben we daar toch vol tegen in gereden.
Na een gesprekje met één van hen bleek dat hij ook LBL gaat rijden.
En hij had het al twee keer eerder gedaan.
Ik heb hem direct gevraagd naar zijn ervaringen en waar ik voor moet uit kijken.
Na een goed gesprek kwam hier ook een einde aan want hij moest niet helemaal dezelfde kant op als ik.
De laatste 10 km nog even alleen naar huis gefietst en in de schuur zag ik dat het vandaag toch weer een ritje was van 160 km.
Al met al een goede week met 335 km, nu nog een strijdplan verzinnen voor volgende week.
Geplaatst: 08 aug 2010 13:29
door nielske
Beter licht beginnen en een tandje bijschakelen, dan zwaar en terug moeten schakelen. Zo simpel is het!
Auw!
Geplaatst: 08 aug 2010 17:41
door theodorocampagnolo
Sibon schreef:
...Klimmen is voor mij tot boven aan toe pijn lijden
........
Dan doe je toch iets verkeerd :rolleye:
Elders in dit topic heb ik de betere adviezen gelezen: Op tijd terug schakelen, trapfrequentie hoog houden, zorgen dat je genoeg bruikbare versnellingen aan boord hebt en stuur laag, zadel hoog.
Ik kom (ook?) uit West-Friesland, woon in Amsterdam en ga ieder jaar naar Italie om te klimmen. Doe nooit aan krachttraining, zorg wel dat ik niet te zwaar word en dat de fiets optimaal geprepareerd is.
Bij die preparatie vergeet ik zeker de remmen niet! Want klimmen is een kwestie van verzet, dalen een kwestie van op tijd remmen......
Geplaatst: 10 aug 2010 01:08
door blueneonn
Ik fiets de 14e LBL ook, de 245 km. Heb als voorbereiding Tilff-Bastogne-Tilff, de 140 km gedaan. dat ging lekker! Heb vorige week ook in de Ardennen gefietst, ook in de buurt van Stavelot en o.a. de Rosier en Côte de La Vecquee opgefietst.
Nu giets ik elke dag ca 100 km in Groningen om zaterdag voor het eerst te starten aan LBL.
Het was zeker geen slecht idee om in mei Tilff-Bastogne-Tilff te doen als voorbereiding! Nu jammer genoeg al te laat maar misschien iets voor volgend jaar?