chrissiewizzie schreef:Interessant topic!
Ik ben het grotendeels eens met wat GastheerG aanhaalde, maar om C-Record nu hun laatste grote innovatie te noemen, klopt in mijn ogen niet. Ik denk dat Campa al gestopt is met grote innovaties toen Nuovo Record op de markt kwam.
Dat zo stellen is misschien wel een beetje kort door de bocht. Uiteraard kun je discussiƫren wat nu innovatie is maar Campagnolo heeft toch wel "zijn deuntje meegeblazen" de laatste 2 decennia.
Ze waren veel eerder dan anderen die de kabels bij het remhandel schakelen wegwerkten (waar Shimano nog jaren met die "waslijnen" werkten)
Ze hebben al heel lang carbon in de onderdelen verwerkt waar anderen daar vrijwel niets mee doen. Ik zeg niet dat dit per definitie beter is maar carbon is wel "het" materiaal waar het tegenwoordig om draait. Veel mensen - op een paar puristen na - halen hun neus op als je tegenwoordig niet met een carbon frame rijdt.
11 speed is dan misschien een beetje overdone maar dat werd ook gezegd van 10 speed / 9 speed en ook daar waren ze wel wat eerder in de markt.
De laatste technologie carbonwielen (Bora) met die diamantpatroon gefreesde remrand werkt echt veel beter (en dan met name in de regen). Dat is geen marketing gezwets waar ik in eerste instantie bang voor was.
En veel belangrijker dan welke innovatie dan ook vind ik persoonlijk dat de basis, zoals bijvoorbeeld de aandrijving, bij Campagnolo perfect is en iig geruislozer is dan elk ander merk.
Dat ze met de elektronisch schakelen trend de boot missen kan ik vooralsnog (qua techniek) niet merken. Er wordt wel gezegd dat Di2 beter is maar ik heb nog nooit echt daadwerkelijk inhoudelijk gehoord waarin. Ik heb beide groepen (Di2 en EPS) zelf gemonteerd op mijn fietsen en ik zie nu niet daadwerkelijk een groot verschil in montage / gebruiksvriendelijkheid / duurzaamheid. Ok Di2 schakelt iets softer en Campagnolo directer maar dat is persoonlijk en/of gewenning.
Di2 heeft dan nu misschien iets meer mogelijkheden om e.e.a. uit te lezen softwarematig maar dat zie ik toch meer als een gimmick / playstation achtige toevoeging en inmiddels komt Eps daar ook mee in de volgend update.
Daarnaast heb ik het gevoel dat de markt van elektronisch schakelen ook al wel een beetje verzadigd is. Ik zie steeds meer fietsen in de presentatie van nieuwe 2016 modellen (kijk maar bij Colnago, De Rosa, Pinarello) met mechanische schakelsystemen afgebeeld (dus zal dat ook wel beter verkopen toch?) en op de weg kom ik nog steeds heel veel (nieuwe) fietsen tegen met mechanische schakelsystemen. 5-6 jaar geleden werd beweerd dat rond deze tijd alleen nog maar elektronisch schakelen verkocht zou worden maar daar is zeker nog geen sprake van. sterker nog. Veel beroepsrenners rijden (m.n. in bergritten) nog met mechanische schakelsystemen (Bijvoorbeeld Aru in de Vuelta 2015, Nibali in de tour 2014 en Ag2R in de bergritten van de tour). Die nieuwe Campagnolo 2015 mechanische groepen zijn zeker een goede toevoeging in het assortiment.
Datzelfde geldt denk ik voor schijfremmen. Dat wordt nu erg gepromoot maar dat er nu al 50% van de racefietsen met schijfremmen wordt verkocht lijkt me wat veel. Uiteraard zal het een boost geven als profrenners er mee gaan rijden (dan willen we het ineens allemaal) maar 3-4 jaar geleden introduceerde Colnago met veel bombarie die C59 met schijfremmen maar daar zijn er niet veel van verkocht toen. Sterker nog die waren een half jaar daarna niet eens leverbaar en beschikbaar voor bijvoorbeeld een testrit. Ik heb een paar maanden geleden achter zo'n met Shimano schijfremmen gemonteerde fietst gereden en het gepiep en geknars kwam me van verre tegemoet. Zal wel slecht afgesteld geweest zijn, maar toch. En je kunt je afvragen wat de meerwaarde zal zijn van schijfremmen in het vlakke Nederland (misschien werkt het bij een regenachtig criterium wat beter). Ik zie vooralsnog alleen voordelen voor tourrijders die veel in de bergen rijden en geen helden zijn met afdalen. Echt veel tijd ga je er volgens mij iig niet mee winnen (en daar gaat het uiteindelijk om bij een racefiets). Racefietsen zijn geen F1 wagens. Maar goed Shimano heeft nog veel van deze systemen in de schappen liggen en die moeten verkocht worden, ze zijn een grote sponsor van UCI evenementen dus hebben ook veel invloed. Als ik om me heen kijk kom ik nog vrij weinig schijfremmen fietsen op de weg tegen terwijl er toch veel promotie voor is gedaan. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat SRAM en ook Shimano wel wat terugroepacties hebben gehad met te snel in de markt gebrachte onderdelen/systemen. Dus misschien niks mis mee dat Campanolo het schijfremmen systeem eerst goed door ontwikkelt alvorens het op de markt te brengen.
Campagnolo is natuurlijk een relatief klein bedrijf die zich maar op een klein segment van de fietsmarkt richt nl. racefietsen. Shimano is veel groter en bediend de complete fietsmarkt, heeft veel grotere marketingbudgetten en investeert veel meer in distributiekanalen, sponsoring, reclame, prijsstrategieen etc. En daar is een consument gewoon gevoelig voor. En in mindere mate geldt dat ook voor SRAM (hoewel die nu ook maar 1 pro tour team sponsort).
De jaren 80 kun je gewoon niet vergelijken met nu. Campagnolo kon met de toen geldende budgetten bijna het hele profpeloton voorzien van gratis materiaal (meer zal het sponsoren niet geweest zijn). Voor 2 miljoen gulden runde men een redelijke topploeg. Nu heeft men zeker 10 miljoen Euro nodig (en liever meer) en moet voor elke sponsoring flink betaald worden. Daar kan een relatief klein bedrijf gewoon niet meer volop in meegaan.
In de jaren 80 was Shimano qua duurzaamheid echt nog niet goed (Daniel Willems wilde bij Capri Sonne niet op Shimano pedalen rijden omdat ze steeds afbraken) maar dat hebben ze nu inmiddels zeker op orde.
Dat onderdelen slecht verkrijgbaar zijn ligt ook aan het feit dat de grotere 2 en dan met name Shimano heel veel distributie kanalen (webshops, fm) aan zich binden en voorzien van een volledig pakket aan onderdelen / toebehoren en complete schappen in winkels inrichten waardoor Campagnolo gewoon naar de achtergrond is verdwenen. Daarnaast stappen steeds meer mensen die mountainbiken op de racefiets en die kennen vaak alleen Sram en Shimano.
Marketingtechnisch valt er zeker veel aan te merken (maar dat was in de 80 er jaren ook al zo). Losse onderdelen zijn extreem duur (de al eerder aangehaalde bladboutjes), updates (bijvoorbeeld van V1 naar V2 batterij) resulteren vaak - door niet uitwisselbare componenten - in de aanschaf van extra onderdelen. En specifieke onderdelen, zoals bijvoorbeeld lagers, assen, derailleur- en remonderdelen, zijn via de reguliere kanalen bijna niet te verkrijgen. Waar ze veel losse onderdelen op voorraad hebben zijn o.a freebuys.it, bikeman.com
Ik kan nu niet direct zeggen dat Campagnolo een teloorgang maakt. Technisch kan het naar mijn mening nog steeds op het hoogste niveau meedraaien. Qua uiterlijk zijn ze - weliswaar ook een persoonlijke mening - nog steeds onovertrefbaar.