Dit jaar begon voor mij erg slecht. In januari heb ik zelfs even overwogen om definitief te stoppen met dat "kutfietsen" toen ik een of ander taluudje bij Barendrecht niet eens op kwam, zo diep zat ik. Ik had wel plannen en wensen, maar ik geloofde nergens in en was tot weinig in staat.
Wat ik ontzettend graag wilde en waar ik me heel erg op had verheugd was mee kunnen trainen met de Rotterdamse afdeling van Vrouwenwielrennen, die in februari voor het eerst van start ging. Dat bleek toen onmogelijk.
Een van de "overwinningen" van dit jaar is dat het later in de zomer uiteindelijk wel lukte om een aantal keren mee te doen. Mee trainen dan, meer ook niet. Mijn doel voor komend jaar (of wens zo je wilt) is mee kunnen doen met hun competitie, omdat me dat zo ontzettend gaaf lijkt. Ik heb geen illusies dat ik ooit iets ga winnen, maar gewoon alleen al mee doen is cool genoeg.

De trainer van mijn vereniging denkt dat ik dat wel zou kunnen...ik ben benieuwd.
Verder denk ik de Elfstedentocht wel weer opnieuw te gaan fietsen, die is toch wel erg leuk.
Ook wil ik zeker weer meedoen met een vrouwentriathlon, als het de hele korte afstand is dan ga ik voor het podium, dat was tot mijn eigen verbijstering dit jaar al bijna gelukt. Maar dit is dus eigenlijk een zwemdoel...want dat ik nog geen 8ste kan doen komt doordat ik niet goed kan zwemmen en die afstand gewoon (nog) niet haal.
Een andere overwinning was over mijn buitenwaterzwemangst heen komen nadat ik twee jaar geleden bijna ben verdronken.
Maar mijn belangrijkste doel is plezier blijven hebben in fietsen en sporten in het algemeen, omdat het me zoveel heeft gebracht, met name dit jaar. Ik heb me er heel erg aan op kunnen trekken en er mensen door ontmoet, plaatsen bezocht en dingen mee gemaakt die anders allemaal aan me voorbij gegaan waren. Fysiek en ook mentaal ben ik veel sterker geworden. Ik hoop dan ook dat ik deze winter goed doorkom of als dat niet zo is igg probeer te onthouden dat als het eenmaal lukt om uit het gat te kruipen het een tweede maal misschien zelfs wel makkelijker zal gaan.
Zo is sport voor mij verweven met hoe je verder als mens functioneert en ik hoop er in 2016 voor mijzelf het maximaal mogelijke (hoe bescheiden dat misschien ook is) uit te kunnen halen.