Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano schijfrem remt niet meer

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6156
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2015 15:11

woonwerk schreef:.... Nooit problemen, remt altijd en zeker beter dan velgremmen ....
Hoe kan het dat je met schijfremmen beter remt dan met velgremmen? Als ik goed rem, heb ik slippende banden, of komt de achterkant omhoog... Heeft een band ineens meer grip als je een schijfrem monteert? Of verplaatst de massa meer naar achteren als ik schijfremmen monteer.,. waardoor je "zeker" beter kan remmen dan met velgremmen?

Dat het anders aan voelt, dat het met hydrauliek meer gedoseerd is en dan de 1 een voorkeur heeft voor het ene, en de ander voor het andere systeem. Dat snap ik allemaal best. Maar vanuit natuurkundig standpunt kan ik er niet bij dat schijfremmen beter remmen dan velgremmen (of andersom), omdat je in beide gevallen - vrij eenvoudig - de grens van je banden en/of zwaterkracht kunt vinden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 02 nov 2015 15:31

Over tien jaar lachen we om de discussie wel of geen schijfremmen en heeft elke fiets het. Ik heb geen remschijven op mijn racer, wel op mijn mountainbike. Enige rede die ik kan bedenken tegen disc is dat ik mijn schuur vol heb staan met spullen die ik dan niet meer kan gebruiken. Argumenten als gewicht zijn lariekoek, want ze bouwen nu zonder problemen fietsen die onder de 6.8 kilo zitten en alsof die paar grammen uberhaupt zoveel verschil maken. Dat mensen tegen onderhoud opzien kan ik ook weinig van begrijpen, want zo ingewikkeld is het allemaal niet. Mensen die nu geen derailleur kunnen afstellen of een remkabeltje vervangen zullen er moeite mee hebben. Iemand die nu zelf klust aan zijn fiets zal niet tegen problemen aanlopen die zelf niet op te lossen zijn. Laat maar komen die remschijven. Elk weertype remmen als de brandweer. Nu moet ik toch afhankelijk van het weer kiezen voor carbon of alu, dat is dan meteen afgelopen. Geen remblokken meer wisselen, heerlijk.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 nov 2015 16:43

Je moet appels met appels vergelijken. Velgremmen (eigenlijk niets anders dan schijfremmen) remmen zeker niet slechter dan mechanische schijfremmen (die ik [persoonlijk nog niet gratis wil). Strikt formeel moet het voor producenten mogelijk zijn om hydreaulsche remhoeven te ontwerpen (sterker nog sram heeft ze al) die met de juiste blokken en alu velgen heel dicht in de buurt van hydreaulische schijremmen komen.
Nu alleen nog de producenten zo gek krijgen dat ze de velgrem eens flink gaan vernieuwen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 nov 2015 21:09

Magura heeft ze toch ook? en dan bedoel ik niet de hs33,s, maar echt een racerem.
Op de Mtb was dat ook heel goed al moet ik zeggen dat er niets boven schijfjes gaat op de mtb.

@markveenstra, wat je zegt klopt, al heb ik ook de ervaring dat je harder remt met een schijf, doordat het minder kracht kost en beter dosseert kan je echt op 99% van de grip remmen met een velgrem kom ik gevoelsmatig maar tot 90%

Daarnaast gaat een velgrem in een heftige afdaling anders remmen wat dit gevoel nog eens versterkt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2015 21:16

Bekijk deze filmpjes eens, dan begrijp je dat je met schijfremmen wél beter remt (ook al verschilt de maximale remkracht niet veel van elkaar)

https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXOSnxs

https://www.youtube.com/watch?v=JplymlruPZ8
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 nov 2015 22:41

Maar dan vergelijken ze een metalen remschijf met een carbon velg in de regen en dan heb je op onverhard terrein voordeel. Ja het heeft dus zin voor een MTB en voor een racefiets voegt het niet zo heel veel toe.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16504
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2015 23:34

Of dat je met schijven sneller stilstaat dan met velgremmen durf ik niet te zeggen omdat ik nu met veel bredere banden met profiel rijd i.p.v. 23mm racebandjes. Het is wel zo dat remmen met schijven veel gemakkelijker is. Met 50+km/h met de handjes boven op de remgrepen en rustig met wijsvingers en middelvingers gedoseerd afremmen voor de bocht, geen probleem. Met velgremmen moet je beter opletten en veel meer kracht zetten.

Ik denk dat het vergelijkbaar verschil is als tussen buiscommandeurs en geïntegreerde shifters. Met een buiscommandeur kun je ook prima van verzet wisselen maar met een STI gaat het toch echt een stuk makkelijker. Ook is de STI complexer en duurder en toch is daar ook bijna iedereen op overgestapt.

Ik ben van STI's met velgremmen naar een bar end shifter met hydraulische schijfremmen gegaan en het verbeterde gemak van remmen weegt voor minimaal 100% op tegen het verminderde gemak met schakelen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 nov 2015 05:55

Mooi vergelijk Ernie, kan ik me wel in vinden :-)
Afbeelding

Plaats reactie