Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 nov 2015 09:34

GiantDefy1 schreef:
(...)als ik bij de Ventoux ben ga ik gewoon genieten en toch wel een beetje afzien, maar dat geeft niet daarom zit ik op mijn racefiets. :D
En zo is het! Veel plezier, en vergeet ook de rest van de omgeving niet (Gorges, Suzette, etc)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 nov 2015 10:28

G.B. Lux Dream schreef:Dat is mooi dat jij er plezier in hebt om op zo'n manier te fietsen. Echter veranderd het niets aan mijn mening.
Ok, op het gevaar af dat ik ook nog eens de 3e wereldoorlog veroorzaak...op wat voor manier moet ik dan fietsen? Ik bijvoorbeeld? Nou ben ik voor mijn leeftijd best een stoer vrouwtje maar met 39x28 wat mijn lichtste is kom ik echt niet overal maar boven. En op de plekken waar ik wel boven kom zeker niet altijd makkelijk. Mocht ik ooit in bergen gaan fietsen dan kom ik echt niet met dat verzet toe. Sorrie.
Dus veroordeeld tot de e-bike? Dat meen je toch niet? Als je jouw redenering doortrekt is de consequentie namelijk dat je op de racefiets in heuvelachtig gebied mogen begeven alleen nog voorbehouden is aan jonge mannen...of doorgewinterde veteranen met vele jaren klimervaring.

Nou mag je dat natuurlijk vinden maar sjeezis....ik zie dit soort redeneringen op dit forum wel vaker langs komen, vrijwel altijd van mensen(jonge heren meestal) die pak hem beet 20 jaar jonger zijn dan ik en ook 20 jaar langer fietsen dan ik. Appels en peren...en niet voorbij je eigen straatje kunnen kijken.
Net als Jans word ik daar een beetje narrig van. Maar gelukkig gaat het zoals 53x11 al aangeeft nergens over...dus waarom schrijf ik deze post eigenlijk... :lol:

Om op de vraag van de TS terug te komen die geloof ik ook al is opgelost...ik zou een keer met iemand gaan heuvelsfietsen die veel klimervaring heeft met de opdracht dat die goed naar jou kijkt en ziet hoe je klimt. Als het een beetje iemand is die zich kan verplaatsen in een ander kan hij wellicht inschatten wat jij nodig hebt om op berg X boven te komen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 nov 2015 12:08

Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn 38-36 als lichtste verzet. Ik hoef niet te "trainen" als het regent of als ik geen zin heb. Ik fiets alleen als ik er zin in heb en als ik een maand niet gefietst heb kan ik alsnog mijn fiets achterin de auto gooien en nagenoeg overal naar boven rijden.

Met 39-28 de Camerig op rijden vind ik trouwens een prima prestatie. Met compact of triple en een beetje basisconditie moet je dan het meeste klimwerk al wel aankunnen. Alleen voor de Zoncolan en dat soort dingen zul je misschien nog een e-bike nodig hebben ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 07 nov 2015 13:30

Waarom worden mijn woorden hier verdraaid?
Ik zeg nergens dat je in het hooggebergte niet met een compact crankstel " mag" fietsen. Ik heb alleen gezegd dat ik ooit in Limburg met 39x23 als kleinste verzet heb gefietst, en dat dat goed ging voor mij. Verder heb ik gezegd dat ik van mening ben dat je in het hooggebergte met een normale compact en een 11-28 of 12-30 over het algemeen aardig uit de voeten moet kunnen komen. Dit is over het algemeen al een setup waarin de meeste fietsen tegenwoordig al verkocht worden, of zonder grote verbouwingen aan je fiets mee kan worden uitgerust.
Het gaat erom dat ik niet zo goed begrijp dat mensen voor 1 a 2 tandjes extra al die toeren aanhalen. 34x28/30 moet voor het overgrote deel van de fietsers genoeg zijn. En ja, er zijn altijd uitzonderingen die dan ook vinden dat ze meteen heel heftig moeten reageren. Ik heb er dan ook expliciet bij vermeld dat het mijn mening betrof.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8828
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 nov 2015 14:15

G.B. Lux Dream schreef:Als je met een 30x34 omhoog moet, en je wordt halverwege voorbij gesloft door een backpacker kun je beter bij jezelf gaan nadenken of je wel op de juiste plek bent op het juiste tijdstip. Maar dit alles is natuurlijk ook maar een mening, en eenieder heeft gelukkig recht op zijn eigen mening.
Misschien is het eerste stukje van deze quote wel de reden dat ik over je bijdrage viel. Als iemand met een 30x34 naar boven wil gaan,waarom niet? En als die backpacker dan voorbij gaat, wat dan nog?
Als er bij iets wat zo duidelijk geschreven is een disclaimer staat, dan werkt dat bij mij niet meer. Maar goed, misschien bedoelde je het niet zo "hard" als dat ik het lees.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 nov 2015 15:36

Om eea in perspectief te zetten: there's no such thing as a free lunch. Om met gewicht x met snelheid y omhoog te fietsen zal je in alle gevallen evenveel vermogen moeten leveren. Het is dus niet zo dat je met een licht verzet ineens minder energie hoeft te leveren. Wel is het zo dat een hele hoge of een hele lage trapfrequentie minder comfortabel voelt, en dat je deze wellicht ook iets minder lang vol kan houden. Zo merk ik dat als ik met klimmen onder de 60 of boven de 90 rpm kom, ik minder vermogen aan het leveren ben (ik ben dan weer wel zo'n nerd die met vermogensmeter fietst). Best een aardige range dus, dat zal voor andere mensen niet heel veel anders zijn. En het is ook niet zo dat ik buiten die range ineens drastisch slechter ga presteren. Het is, m.a.w. dus, imho, niet zo nodig om je complete verzet zo te kiezen dat je op het allersteilste stuk nog je "optimale" trapfrequentie kan kiezen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8828
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 nov 2015 16:04

@53x11 Maar als ik een kleiner verzet heb dan jij, en we draaien beiden 80 rpm, dan verbruik ik per tijdseenheid toch minder energie dan jij?
Voordat we beiden boven zijn (en jij bent dan al lang weer naar beneden) hebben we wel beiden evenveel energie verbruikt. (Voor het gemak wegen we ook maar even veel)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 nov 2015 17:57

Ernie C. schreef:Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn 38-36 als lichtste verzet. Ik hoef niet te "trainen" als het regent of als ik geen zin heb. Ik fiets alleen als ik er zin in heb en als ik een maand niet gefietst heb kan ik alsnog mijn fiets achterin de auto gooien en nagenoeg overal naar boven rijden.

Met 39-28 de Camerig op rijden vind ik trouwens een prima prestatie. Met compact of triple en een beetje basisconditie moet je dan het meeste klimwerk al wel aankunnen. Alleen voor de Zoncolan en dat soort dingen zul je misschien nog een e-bike nodig hebben ;) .
Ja en de Machu Pichu laat ik ook nog even links liggen...;)

Mijn fiets achterin een auto gooien gaat sowieso al niet gebeuren maar een maand niet fietsen? Waarom zou ik dat nou willen?

Ik heb hetzelfde als 53x11...als ik heel veel omwentelingen moet maken bij klimmen vind ik dat niet fijn meer. Ik krijg dan het gevoel dat kan kiezen tussen mezelf hyperventilatie fietsen of omvallen. Ik weet niet, het voelt gewoon niet prettig.

@ G.B. Lux Dream; ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt je woorden te willen verdraaien (of had je het tegen iemand anders?) want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik las alleen wel ergens een opmerking over "als je zo wilt fietsen"...misschien begrijp ik dat dan verkeerd ofzo.
Feit blijft wel dat als jij ooit de Keutenberg op hebt kunnen komen met 39x23 je een basisconditie en kracht hebt (gehad) die ik nooit van mijn leven meer ga halen. Misschien maakt mij dat in de ogen van sommigen dan een hilarische pannekoek, maar ik ga er niet door stoppen met fietsen.;) En als ik dan het idee heb dat iemand dat een beetje belachelijk wil maken kan ik wel eens uit mijn slof schieten ja...als dat onterecht is sorrie.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 07 nov 2015 18:29

Ik suggereer ook niet dat mensen moeten stoppen met fietsen. Verder meende ik wel dat ik het mooi vind dat iemand plezier heeft in de manier waarop hij/zij nu fietst.
Toch blijf ik van mening dat sommige mensen een overdreven angst op na houden om een berg op te fietsen. Een berg opfietsen is nu eenmaal een prestatie. En prestaties doen vaak een beetje pijn. Dat maakt het ook een prestatie. Een extreem licht verzet maakt de "lijdensweg" misschien iets makkelijker, maar vooral ook langer. Dit is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken, sommige noodgedwongen. Ik sla net als anderen hier nogal eens door in de nuances om mijn punt duidelijk te maken, terwijl anderen de nuances veel te letterlijk nemen, en ook nog op zichzelf betrekken terwijl de posts niet eens persoonlijk op hen zijn gericht. Dan krijg je vanzelf wel eens wrijving. Het is niet mijn intentie om dit bewust te veroorzaken. Dus als ik sommige mensen op hun ziel heb getrapt dan hiervoor mijn welgemeende excuses.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 nov 2015 23:47

TumTumTum schreef: Ja en de Machu Pichu laat ik ook nog even links liggen...;)

Mijn fiets achterin een auto gooien gaat sowieso al niet gebeuren maar een maand niet fietsen? Waarom zou ik dat nou willen?

Ik heb hetzelfde als 53x11...als ik heel veel omwentelingen moet maken bij klimmen vind ik dat niet fijn meer. Ik krijg dan het gevoel dat kan kiezen tussen mezelf hyperventilatie fietsen of omvallen. Ik weet niet, het voelt gewoon niet prettig.
Vanwege werk en gezin komt het helaas regelmatig voor dat ik een aantal weken geen puf meer heb om te fietsen. Zeker als ik ook nog een keer stevig verkouden wordt in zo'n periode :( .

Het hebben van een licht verzet wil niet zeggen dat je het bij ieder viaduct hoeft te gebruiken. Op die steile puisten in Zuid-Limburg of lange klimmen in de Alpen kun je dan gewoon wat langzamer omhoog fietsen. Omvallen gaat echt niet zo snel gebeuren als je met een klein pielverzetje omhoog kruipt, neem dat maar van mij aan ;) .


Verder ben ik het eigenlijk best wel eens met 53x11 een G.B. Het merendeel van de forumleden/wielertoeristen zijn voldoende getraind om met 34-28 overal boven te komen. Dat lukte mij ook toen ik nog redelijk in vorm was maar b.v. nog geen 30 gemiddeld kon rijden in meer dan een uur. Mijn ervaring is dat een extreem licht verzet bij een aardig geoefende fietser vooral zorgt voor de verleiding om langzamer te gaan klimmen. Het wordt dan een soort omgekeerde Lemond redenatie: "It never gets easier, you just go slower".

Uiteraard zijn er uitzonderingen en dat zijn echt niet allemaal kleine vrouwtjes van boven de 50 maar voor het merendeel is al dat getwijfel overbodig. Het probleem is dan natuurlijk weer dat als je nog nooit een alpencol beklommen hebt je gaat twijfelen of je wel bij dat merenedeel hoort ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2015 07:41

Jans schreef:@53x11 Maar als ik een kleiner verzet heb dan jij, en we draaien beiden 80 rpm, dan verbruik ik per tijdseenheid toch minder energie dan jij?
Voordat we beiden boven zijn (en jij bent dan al lang weer naar beneden) hebben we wel beiden evenveel energie verbruikt. (Voor het gemak wegen we ook maar even veel)
dat klopt, want dan ga je langzamer! Bij gelijke snelheid leveren we als we steil omhoog fietsen (bij hetzelfde gewicht) dezelfde energie per tijdseenheid, of je nu 30x32 of 53x11 fietst. ;-)
(De rpm's verschillen dan dus)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 nov 2015 08:01

Ernie C. schreef:
TumTumTum schreef: Ja en de Machu Pichu laat ik ook nog even links liggen...;)

Mijn fiets achterin een auto gooien gaat sowieso al niet gebeuren maar een maand niet fietsen? Waarom zou ik dat nou willen?

Ik heb hetzelfde als 53x11...als ik heel veel omwentelingen moet maken bij klimmen vind ik dat niet fijn meer. Ik krijg dan het gevoel dat kan kiezen tussen mezelf hyperventilatie fietsen of omvallen. Ik weet niet, het voelt gewoon niet prettig.
Vanwege werk en gezin komt het helaas regelmatig voor dat ik een aantal weken geen puf meer heb om te fietsen. Zeker als ik ook nog een keer stevig verkouden wordt in zo'n periode :( .

Het hebben van een licht verzet wil niet zeggen dat je het bij ieder viaduct hoeft te gebruiken. Op die steile puisten in Zuid-Limburg of lange klimmen in de Alpen kun je dan gewoon wat langzamer omhoog fietsen. Omvallen gaat echt niet zo snel gebeuren als je met een klein pielverzetje omhoog kruipt, neem dat maar van mij aan ;) .


Verder ben ik het eigenlijk best wel eens met 53x11 een G.B. Het merendeel van de forumleden/wielertoeristen zijn voldoende getraind om met 34-28 overal boven te komen. Dat lukte mij ook toen ik nog redelijk in vorm was maar b.v. nog geen 30 gemiddeld kon rijden in meer dan een uur. Mijn ervaring is dat een extreem licht verzet bij een aardig geoefende fietser vooral zorgt voor de verleiding om langzamer te gaan klimmen. Het wordt dan een soort omgekeerde Lemond redenatie: "It never gets easier, you just go slower".

Uiteraard zijn er uitzonderingen en dat zijn echt niet allemaal kleine vrouwtjes van boven de 50 maar voor het merendeel is al dat getwijfel overbodig. Het probleem is dan natuurlijk weer dat als je nog nooit een alpencol beklommen hebt je gaat twijfelen of je wel bij dat merenedeel hoort ;) .
Mooi samengevat :winkthumb: ...ik lees nooit het klimmen mag ook pijn doen ,maar altijd kom ik met dit verzet boven.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie