Spijt na diefstal/schade onverzekerde racefiets?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ja, ik fiets ieder dag 45 km woon werk met eens per week een stuk om rijd derhalve zo'n 300km per week woon werk. Veel wat mindere wegen en vaak in het donker, daar wil ik dus een comfortabele fiets voor. Bij 40 werkweken (en ik werk er wat meer) is dit al 12.000 km per jaar, die wil ik graag op een fijne fiets afleggen. Met een premie van nog geen 12 euro per maand en nieuwprijs vergoeding in de eerste drie jaar vind ik dit vanaf zo'n 2000,- euro interessant worden (en mijn fiets is nog wel wat duurder). Net als vele andere W-W fietsen. Ik zie regelmatig bv Santos fietsen met Rohloff naaf en riemaandrijving als w-w fiets voorbij komen dan praat je al over 4000+. Of ik het risico zelf kan dragen, vind ik niet zo interessant; met 150,euro aan premie per jaar WILl ik geen risico lopen van 2, 3 of 4k. Mijn fiets staat in een prettig ingerichte fietsenstalling eigenlijk zonder risico op beschadiging, maar door het grote aantal vrachtwagens (van "vreemde" expediteurs dat langs de fietsenstalling rijd wil ik het risico van diefstal graag verzekeren.
Ach, ik zeg ook maar wat
De basisregel voor elke riskmanager en verzekeraar.mistervuursteen schreef: De formule Risico=Kans x Gevolg is wel behulpzaam om een meer objectieve inschatting te maken.
De vuistregel is dat je wél moet verzekeren voor de kleine kans op het grote gevolg en niét voor de grote kans op het kleine gevolg.
Als je het verlies kunt dragen, hoef je je eigenlijk niet te verzekeren, maar moet je gewoon voorzichtig zijn.
Wat je wel/niet kunt dragen wordt bepaald door de diepte van je spaarvarken.
Ja daar was ik uiteraard ook blij mee! Maar het wel even een soort reality check: je materiaal dat vervangen moet worden wordt ook "afgeschreven" en vervanging van onderdelen die niet helemaal defect zijn, wordt een % van de prijs gepakt. Aangezien ik nooit met schades te maken heb gehad was dat een puntje dat ik niet had verwacht. Wel dat een dagwaarde wordt bepaald voor de maximale vergoeding, maar ik zag even niet in dat een frame van 600 euro in "- 11%" werd vergoed. Maar goed misschien staat dat ook wel more-or-less duidelijk in de voorwaarden.spokes schreef:Ik vind 895 een bijzonder prettige bijkomstigheid. Zeker wanneer 950 (je betaalt ook altijd 50 euro eigen bijdrage) je maximaal uit te keren bedrag zou zijn geweest.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Hoe heb je de fiets op slot staan?ophetkantje schreef:Ja, ik fiets ieder dag 45 km woon werk met eens per week een stuk om rijd derhalve zo'n 300km per week woon werk. Veel wat mindere wegen en vaak in het donker, daar wil ik dus een comfortabele fiets voor. Bij 40 werkweken (en ik werk er wat meer) is dit al 12.000 km per jaar, die wil ik graag op een fijne fiets afleggen. Met een premie van nog geen 12 euro per maand en nieuwprijs vergoeding in de eerste drie jaar vind ik dit vanaf zo'n 2000,- euro interessant worden (en mijn fiets is nog wel wat duurder). Net als vele andere W-W fietsen. Ik zie regelmatig bv Santos fietsen met Rohloff naaf en riemaandrijving als w-w fiets voorbij komen dan praat je al over 4000+. Of ik het risico zelf kan dragen, vind ik niet zo interessant; met 150,euro aan premie per jaar WILl ik geen risico lopen van 2, 3 of 4k. Mijn fiets staat in een prettig ingerichte fietsenstalling eigenlijk zonder risico op beschadiging, maar door het grote aantal vrachtwagens (van "vreemde" expediteurs dat langs de fietsenstalling rijd wil ik het risico van diefstal graag verzekeren.
Ik bedoel, wat voor slot is voldoende zodat je fiets ook daadwerkelijk verzekerd is.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
ART2 slot fiets vast aan onroerend goed, ofwel staander van de fietsenstalling, zou voldoende moeten zijn, volgens de voorwaarden van bij Unigarant, UNive, Allianz.
Ach, ik zeg ook maar wat
Hier staan ze in het woonhuis zelf, verzekerd onder een verhoogde groep "sport en muziek instrumenten" onder inboedelverzekering na overleg met de bank. Zo dus verzekerd tegen diefstal en brand.
In de garage staat alleen mijn alu woonwerkracer.
En tegen een crash verzekeren.... onbetaalbaar denk ik,meestal krijg ik daarvan toch hulp van een automobilist met dom gedrag....
In de garage staat alleen mijn alu woonwerkracer.
En tegen een crash verzekeren.... onbetaalbaar denk ik,meestal krijg ik daarvan toch hulp van een automobilist met dom gedrag....
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
helemaal met je eens. Heb ruim drie jaar geleden fiets gekocht en toen ook een vrij dure verzekering afgesloten. Ik kreeg het voor elkaar om mijn fiets afgelopen zomer total loss te rijden op een stom heuveltje in Belgie. Precies een week voor de Dolomieten Marathon. Heb hem toen naar een bekende FM in Wateringen gebracht en hij waarschuwde me al dat de fiets waarschijnlijk T.L verklaard zou worden en ik de dagwaarde (na drie jaar) vergoed zou krijgen...Mede dankzij de inspanning van de FM echter, heeft de verzekeringsdeskundige gemeend dat er nog wel e.e.a. op te lappen viel. Kreeg ruim € 800 terug. Bijna alles aan fiets is vervangen (frame, voor- en achter derailleur, remmen etc.) Eigenlijk rijd ik alleen nog op mijn oude wielen rond. Ik heb geloof ik € 100 bij betaald (incl. eigen risico).Bredalp schreef:Heb mijn fiets wel verzekerd, voor diefstal, maar ook voor schade, en kan zelfs bellen als ik pech onderweg heb, dan komen ze me op pikken of mijn fiets repareren ter plekke.
Dat laatste zat er gewoon bij, niet specifiek voor gekozen. Maar ik vond de prijs erg mee vallen.
Maar ik kan het gewoon niet veroorloven dat mijn fiets gestolen wordt, want ik heb never nooit geld voor een nieuwe. Ook als ik aangereden wordt of zo, dan heb ik helemaal niks meer.
Nu hoogstwaarschijnlijk wel, moet hem idd niet onbeheerd ergens weg zetten, maar normaliter wordt mijn fiets vergoed.
En dat geeft toch een beetje zekerheid.
Moet wel eerlijk zeggen, als ik nog werkte, en of veel geld had, zou ik het denk niet doen.
Want die racefiets zit onder mijn kont of staat binnen. Maar goed... Kan het risico nu niet lopen. En de verzekering kan ik prima betalen.
Ben nog nooit zo blij geweest en had de verzekering zeker niet willen missen...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@bever; gewoon nieuwsgierig: hoeveel premie betaal je eigenlijk per jaar voor jouw verzekering?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In 2000 werd met garage opengebroken. 2 Mountainbikes gestolen waaronder een toen paar maanden oude Cannondale Jackyll. Fiets kostte toen tegen de Fl. 9000,-. Garage was niet inpandig, fietsen stonden niet op slot. Braaksporen waren aanwezig; slot was geforceerd. Contact opgenomen met mijn verzekeraar, Interpolis. Ik had alleen een inboedelverzekering, zonder enige vorm van uitbreiding van voorwaarden.
De expert volgde de polisvoorwaarden. Fiets was recentelijk aangeschaft dus uitkering op basis van nieuwwaarde. De uiteindelijke uitkering was zelfs nog hoger dan de aanschafwaarde van de gesloten fiets, Cannondale had namelijk voor het nieuwe jaar de prijzen voor een vergelijkbaar model met zo'n 10% verhoogd. Die prijsverhoging werd dus ook vergoed!
Mijn ervaring met een fietsendiefstal is dus positief. Geen enkel moment het gevoell gehad dat de verzekeraar onder zijn verplichting uit wilde komen, in tegendeel zelfs.
Een voor jou goede verzekering begint bij je zelf. Zorg dat je weet welke voorwaarden je wilt en kunt krijgen en hoeveel je daarvoor bereid bent om te betalen in relatie tot je risicoacceptatie.
De expert volgde de polisvoorwaarden. Fiets was recentelijk aangeschaft dus uitkering op basis van nieuwwaarde. De uiteindelijke uitkering was zelfs nog hoger dan de aanschafwaarde van de gesloten fiets, Cannondale had namelijk voor het nieuwe jaar de prijzen voor een vergelijkbaar model met zo'n 10% verhoogd. Die prijsverhoging werd dus ook vergoed!
Mijn ervaring met een fietsendiefstal is dus positief. Geen enkel moment het gevoell gehad dat de verzekeraar onder zijn verplichting uit wilde komen, in tegendeel zelfs.
Een voor jou goede verzekering begint bij je zelf. Zorg dat je weet welke voorwaarden je wilt en kunt krijgen en hoeveel je daarvoor bereid bent om te betalen in relatie tot je risicoacceptatie.
Niets is zeker, en zelfs dat is onzeker
Mijn mtb en racefiets zijn via de NTFU verzekerd voor max 1000 Euro tegen schade. De fietsen zelf zijn veel duurder geweest in aanschaf (rond de 5000 euro per fiets). Maar ik ga er vanuit dat als ik een flinke schade rijd, de nodige onderdelen nog bruikbaar zullen zijn. Daarnaast ben ik in staat om het risico te dragen dus ga ik niet een veel hogere premie betalen om ze compleet verzekerd te hebben.
Tegen diefstal is helemaal niets verzekerd. Ook de fietsen voor dagelijks gebruik niet: Twee koga's als stadsfiets, een specialized epic 26 van mijn zoon en twee oma-fietsen: In de stad zetten we ze in bewaakte fietsenstallingen, bij winkelcentra vast met ketting aan een rek. Ook hier geldt: ik kan het risico dragen en daarnaast vind ik de premie tegen diefstal veel te hoog.
Bij tourritten vraag ik altijd een maatje om even op mijn fiets te letten als we moeten inschrijven. Bij pauzeren van onze eigen ritten zorg ik altijd dat ik de fiets in het zicht heb. Vind op deze manier het risico van diefstal dermate laag dat verzekeren niet nodig is. Enige uitzondering hierop is de vakantie: als beide fietsen meegaan, dan sluit ik een extra verzekering voor sportuitrusting af.
Wel liggen thuis de race/mtb fiets aan een kabel. Bedoeling hiervan is om bij eventuele inbraak de dief te ontmoedigen om de fietsen ook mee te nemen. Fietsen zijn dan wel verzekerd onder de inboedel, maar zou het toch zonde vinden als deze fietsen weg zijn, vooral omdat ze zo goed bevallen en er al een hele fietshistorie aan vast zit. Verder zal bij inbraak/diefstal alleen dagwaarde vergoed worden. Dus om dit te voorkomen een kabelslot binnenshuis. En ik realiseer me ook wel: op het moment dat inbrekers binnen zijn, kunnen ze op hun gemak de deur dichttrekken en in de garage het nodige gereedschap zoeken om de sloten door te knippen, maar inbrekers willen vaak alleen zaken die ze makkelijk mee kunnen nemen en wat ze niet veel extra tijd kost.
Tegen diefstal is helemaal niets verzekerd. Ook de fietsen voor dagelijks gebruik niet: Twee koga's als stadsfiets, een specialized epic 26 van mijn zoon en twee oma-fietsen: In de stad zetten we ze in bewaakte fietsenstallingen, bij winkelcentra vast met ketting aan een rek. Ook hier geldt: ik kan het risico dragen en daarnaast vind ik de premie tegen diefstal veel te hoog.
Bij tourritten vraag ik altijd een maatje om even op mijn fiets te letten als we moeten inschrijven. Bij pauzeren van onze eigen ritten zorg ik altijd dat ik de fiets in het zicht heb. Vind op deze manier het risico van diefstal dermate laag dat verzekeren niet nodig is. Enige uitzondering hierop is de vakantie: als beide fietsen meegaan, dan sluit ik een extra verzekering voor sportuitrusting af.
Wel liggen thuis de race/mtb fiets aan een kabel. Bedoeling hiervan is om bij eventuele inbraak de dief te ontmoedigen om de fietsen ook mee te nemen. Fietsen zijn dan wel verzekerd onder de inboedel, maar zou het toch zonde vinden als deze fietsen weg zijn, vooral omdat ze zo goed bevallen en er al een hele fietshistorie aan vast zit. Verder zal bij inbraak/diefstal alleen dagwaarde vergoed worden. Dus om dit te voorkomen een kabelslot binnenshuis. En ik realiseer me ook wel: op het moment dat inbrekers binnen zijn, kunnen ze op hun gemak de deur dichttrekken en in de garage het nodige gereedschap zoeken om de sloten door te knippen, maar inbrekers willen vaak alleen zaken die ze makkelijk mee kunnen nemen en wat ze niet veel extra tijd kost.