Canyon Ultimate CF SL 9.0
Bij de Ultimate stond het zadel juist redelijk ver naar voren op de rails en volgens mij ook verder omhoog waardoor het zadel automatisch ook minder ver naar achter hoeft te worden geschoven. Zorg eerst eens dat je dat gelijk krijgt. Daarna ga je kijken naar de stuurafstelling
Campagnolo Ultra Dork
Zadel staat veel te ver naar achter. Is belastend voor rug en knieën. Zadelsetback nog eens goed nameten. Loodlijn zou achter de knieschijf moeten lopen. (is enkel een indicatie)
Zadelhoogte van 78 cm zou meer dan voldoende moeten zijn.
Je hebt korte benen in verhouding tot je lichaamslengte. Weet niet of een endurace dan zo aangewezen is.
Zadelhoogte van 78 cm zou meer dan voldoende moeten zijn.
Je hebt korte benen in verhouding tot je lichaamslengte. Weet niet of een endurace dan zo aangewezen is.
Ernie C. schreef:Bij de Ultimate stond het zadel juist redelijk ver naar voren op de rails en volgens mij ook verder omhoog waardoor het zadel automatisch ook minder ver naar achter hoeft te worden geschoven. Zorg eerst eens dat je dat gelijk krijgt. Daarna ga je kijken naar de stuurafstelling
Volgens mij is het nu een rechte zadelpen zonder setback. Dus zo gek zal de positie voor rug en knieën nog niet zijn. Zoals al door anderen aangegeven zit het zadel zo echter niet veilig. Wellicht is een andere zadelpen met terugstand een oplossing?gene schreef:Zadel staat veel te ver naar achter. Is belastend voor rug en knieën. Zadelsetback nog eens goed nameten. Loodlijn zou achter de knieschijf moeten lopen. (is enkel een indicatie)
Zadelhoogte van 78 cm zou meer dan voldoende moeten zijn.
Je hebt korte benen in verhouding tot je lichaamslengte. Weet niet of een endurace dan zo aangewezen is.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En misschien is de knieschijf methode niet helemaal accuraat. Weet van mezelf dat mijn beenlengte en verhouding het echt nooit zullen toelaten dat ik met mijn knieschijf achter de as van mijn pedaal blijf. Dan moet ik al een frame hebben met een hele luie zitbuis hoek, en dien ten gevolge een veel te gestrekte zit maken (meestal).
Ook kan meetmethode nogal multi interpretabel zijn. want haat het om voorkant knieschijf, of om hart knieschijf. En hoe meet je.., met een loodlijntje? Of op het oog, vanuit je zitpositie, of op het oog door een ander persoon vanaf opzij?
En dan nog. Knieschijf achter as van pedaal is een rule of thumb. In principe is het idee dat als je te ver naar voren staat je trapbeweging minder efficient is - en de kans op knieklachten vergroot wordt door een krappere kniehoek en hogere spanningen op de banden en peesaanhechtingen over je knieschijf heen. Maar als je spieren in je kuiten en bovenbenen lang genoeg zijn, heb je echt niet direct een probleem als je met je knieschijf bijv. 1 of 2cm voor je pedaalas komt. Is nogal persoonlijk. En het doel is uiteindelijk dat je pijnvrij op je fiets zit. 2e doel is efficient zitten.
Ook kan meetmethode nogal multi interpretabel zijn. want haat het om voorkant knieschijf, of om hart knieschijf. En hoe meet je.., met een loodlijntje? Of op het oog, vanuit je zitpositie, of op het oog door een ander persoon vanaf opzij?
En dan nog. Knieschijf achter as van pedaal is een rule of thumb. In principe is het idee dat als je te ver naar voren staat je trapbeweging minder efficient is - en de kans op knieklachten vergroot wordt door een krappere kniehoek en hogere spanningen op de banden en peesaanhechtingen over je knieschijf heen. Maar als je spieren in je kuiten en bovenbenen lang genoeg zijn, heb je echt niet direct een probleem als je met je knieschijf bijv. 1 of 2cm voor je pedaalas komt. Is nogal persoonlijk. En het doel is uiteindelijk dat je pijnvrij op je fiets zit. 2e doel is efficient zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De discussie wordt nu wel heel ingewikkeld.
Mijn advies aan TS zou zijn:
1. zadelrails in het midden van de zadelpenklem zetten
2. zadel op juiste hoogte
3. nog een proefrit maken
A.h.v. zijn feedback kan dan nog de stuurpositie aangepast worden.
(Ik denk echter dat een Ultimate XL beter gaat passen)
Mijn advies aan TS zou zijn:
1. zadelrails in het midden van de zadelpenklem zetten
2. zadel op juiste hoogte
3. nog een proefrit maken
A.h.v. zijn feedback kan dan nog de stuurpositie aangepast worden.
(Ik denk echter dat een Ultimate XL beter gaat passen)
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Waarom een Ultimate? TS rijdt nu al met 2 a 3 cm aan spacers. Dit wordt met een Ultimate of met een Endurace in een kleinere maat alleen maar meer. Ik denk dat TS meer opschiet met een goede dynamische fietsmeting.
Kijk maar eens naar de geometrie.G.B. Lux Dream schreef:Waarom een Ultimate? TS rijdt nu al met 2 a 3 cm aan spacers. Dit wordt met een Ultimate of met een Endurace in een kleinere maat alleen maar meer. Ik denk dat TS meer opschiet met een goede dynamische fietsmeting.
Dit frame is te groot.
Een Ultimate XL heeft komt in stack overeen met een Endurace L.
De Endurace XL valt buiten het bereik dat Canyon aangeeft voor BBL (zadelpen steekt niet ver genoeg uit).
bovendien heeft tS een ultimate gehad, die eigenlijk prima paste, behalve dan dat de stuurpen 1 cm te lang was.
Het aantal spacers is overigens nog niet bepaald.
Ik heb even wat quotes verzameld:
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je met een Endurance L wel een beter passende fiets hebt dan met de XL, maar die had je in principe met de Ultimate XL ook al...
Dit klinkt echt niet als een probleem met de geometrie, maar gewoon als een trainingsprobleem. Een racefiets is nou eenmaal niet in de eerste plaats gebouwd op comfort en je zal echt wel kilometers moeten maken om te wennen en langere afstanden aan te kunnen. Elke keer switchen van frame als je ergens een pijntje voelt gaat echt de oplossing niet brengen.kalikula schreef:Bevindingen na er 300 kilometer op gereden te hebben.
Nu krijg ik boven de 60 kilometer pijn in mijn nek en dit krijg ik niet opgelost.
Zo rond de 80 kilometer heb ik moeite om door mijn zonnebril te kijken en betrap ik mij erop dat ik erboven langs ga kijken
terwijl ik normaal rondjes van 50 a 60 km maak.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je met een Endurance L wel een beter passende fiets hebt dan met de XL, maar die had je in principe met de Ultimate XL ook al...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Het probleem begint bij die ongelooflijke "bikefitting" waar een drop van 26mm uitkomt met een halve meter spacers. Dan ontkom je niet aan een Endurace in xl om daar een beetje bij in de buurt te komen.
Ik vond de Ultimate er qua afstelling vrij normaal uitzien en een L zou te klein worden. Het veemde is dat de Endurace maar een 1cm langere zitbuis heeft maar het er hier uitziet alsof dat te lang is. Vandaar dat ik twijfel aan dezelfde zadelhoogte. Ook is een te laag zadel vaak een veroorzaker van rug- en knieklachten.
Ik denk dat je met die korte benen beter af bent met een Ultimate in XL dan een Endurace in L Of deze deze XL bruikbaar/nodig is kan ik pas iets zinnigs over zeggen als de juiste zadelpositie is gevonden. Het zou kunnen dat je met deze fiets al zonder klachten 80km kunt fietsen met de juiste afstelling maar misschien zou dat ook gelukt zijn met wat extra training op de Ultimate.
Ik vond de Ultimate er qua afstelling vrij normaal uitzien en een L zou te klein worden. Het veemde is dat de Endurace maar een 1cm langere zitbuis heeft maar het er hier uitziet alsof dat te lang is. Vandaar dat ik twijfel aan dezelfde zadelhoogte. Ook is een te laag zadel vaak een veroorzaker van rug- en knieklachten.
Ik denk dat je met die korte benen beter af bent met een Ultimate in XL dan een Endurace in L Of deze deze XL bruikbaar/nodig is kan ik pas iets zinnigs over zeggen als de juiste zadelpositie is gevonden. Het zou kunnen dat je met deze fiets al zonder klachten 80km kunt fietsen met de juiste afstelling maar misschien zou dat ook gelukt zijn met wat extra training op de Ultimate.
Campagnolo Ultra Dork
Van het weekend tijd gehad om het een en ander te testen. Ik heb het advies van forumlid Loos gevolgd en de rails van het zadel gecentreerd als ook de zadelpenlengte bepaald volgens de 109% bepaling. Zadel gaat dan iets omhoog naar 78 cm.
Bevindingen: lange tijd goed, maar na langere stukken in de beugel fietsen wederom last van pijn in rechteronderrug. Tevens lichte irritatie bovenkant linker knieschijf.
Antwoord op vraag van Loos:
Wel heb ik nog een vraag over de meting van je binnenbeenlengte.
Heb je dat m.b.v. een boek gedaan, en deze echt hard aangedrukt, terwijl je alleen een onderbroek aanhad?
Anders zou het zomaar 2 cm kunnen schelen, en dat is veel.
Met een waterpas gedaan, hard aangedrukt, met onderbroek.
Antwoord op vragen/opmerkingen zadelsetback Ultimate. Die had ik flink naar voren geschoven om mijn zit nogal diep was. Bij Endurace naar achter geschoven om de loodlijn voor knieschijf te laten lopen. Zoals hierboven te lezen heb ik dit inmiddels gewijzigd.
Opmerking forummember Gene:
Je hebt korte benen in verhouding tot je lichaamslengte. Weet niet of een endurace dan zo aangewezen is.
Dat vraag ik mij ook af.
Antwoord op vraag Mark Veenstra:
En hoe meet je.., met een loodlijntje? Of op het oog, vanuit je zitpositie, of op het oog door een ander persoon vanaf opzij?
Door lieftallige vriendin vanaf opzij.
Knieklachten zijn na wijziging zadelsetback wel zeer minimaal aan het worden. Rest de rug.
Reactie op opmerking G.B. Lux Dream
Ik denk dat TS meer opschiet met een goede dynamische fietsmeting.
Dacht dus ooit met een fietsmeting mijzelf geholpen te hebben, niets blijkt minder waar. Ik moet nu redelijk snel richting Canyon reageren, verwacht weinig tot geen tijd voor dynamische fietsmeting.
Reactie op opmerking Karl66
Dit klinkt echt niet als een probleem met de geometrie, maar gewoon als een trainingsprobleem. Een racefiets is nou eenmaal niet in de eerste plaats gebouwd op comfort en je zal echt wel kilometers moeten maken om te wennen en langere afstanden aan te kunnen.
Ik fietste op mijn vorige fiets wel veel, maar nooit echt langer dan 60/70 km. Met de Ultimate wel wat van die afstanden gedaan en daar voelde ik de nek. Een vorige fiets was redelijk rechtopzittend.
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je met een Endurance L wel een beter passende fiets hebt dan met de XL, maar die had je in principe met de Ultimate XL ook al...
Mooi bruggetje naar mijn finale overweging:
Dit frame is volgens mij net te groot voor mij.
Dus, of een Ultimate in XL met een 1 cm. kortere stuurpen. Met de Ultimate met oorspronkelijk geleverde stuurpen had ik nul knie- en rugklachten.
Of een Endurace in maat L, maar dan moet ik, zoals Karl66 aangeeft, weer switchen zonder garantie op succes..
Opmerking Ernie C.
Het probleem begint bij die ongelooflijke "bikefitting" waar een drop van 26mm uitkomt met een halve meter spacers. Dan ontkom je niet aan een Endurace in xl om daar een beetje bij in de buurt te komen.
Ik heb ‘m nu even niet bij de hand maar heb destijds niet de naam van de fietsenwinkel mee gescand. Daar stond volgens mij iets bij in de trant van bikefit comfort, of bikefit touring (en spreek mijn gedachte hardop uit en hebben ze mijn vorige fiets als referentie genomen (die inderdaad vrij rechtop zat)). Geen idee waarom ze een comfort bikefit hebben gedaan i.p.v. een generieke.
Bevindingen: lange tijd goed, maar na langere stukken in de beugel fietsen wederom last van pijn in rechteronderrug. Tevens lichte irritatie bovenkant linker knieschijf.
Antwoord op vraag van Loos:
Wel heb ik nog een vraag over de meting van je binnenbeenlengte.
Heb je dat m.b.v. een boek gedaan, en deze echt hard aangedrukt, terwijl je alleen een onderbroek aanhad?
Anders zou het zomaar 2 cm kunnen schelen, en dat is veel.
Met een waterpas gedaan, hard aangedrukt, met onderbroek.
Antwoord op vragen/opmerkingen zadelsetback Ultimate. Die had ik flink naar voren geschoven om mijn zit nogal diep was. Bij Endurace naar achter geschoven om de loodlijn voor knieschijf te laten lopen. Zoals hierboven te lezen heb ik dit inmiddels gewijzigd.
Opmerking forummember Gene:
Je hebt korte benen in verhouding tot je lichaamslengte. Weet niet of een endurace dan zo aangewezen is.
Dat vraag ik mij ook af.
Antwoord op vraag Mark Veenstra:
En hoe meet je.., met een loodlijntje? Of op het oog, vanuit je zitpositie, of op het oog door een ander persoon vanaf opzij?
Door lieftallige vriendin vanaf opzij.
Knieklachten zijn na wijziging zadelsetback wel zeer minimaal aan het worden. Rest de rug.
Reactie op opmerking G.B. Lux Dream
Ik denk dat TS meer opschiet met een goede dynamische fietsmeting.
Dacht dus ooit met een fietsmeting mijzelf geholpen te hebben, niets blijkt minder waar. Ik moet nu redelijk snel richting Canyon reageren, verwacht weinig tot geen tijd voor dynamische fietsmeting.
Reactie op opmerking Karl66
Dit klinkt echt niet als een probleem met de geometrie, maar gewoon als een trainingsprobleem. Een racefiets is nou eenmaal niet in de eerste plaats gebouwd op comfort en je zal echt wel kilometers moeten maken om te wennen en langere afstanden aan te kunnen.
Ik fietste op mijn vorige fiets wel veel, maar nooit echt langer dan 60/70 km. Met de Ultimate wel wat van die afstanden gedaan en daar voelde ik de nek. Een vorige fiets was redelijk rechtopzittend.
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je met een Endurance L wel een beter passende fiets hebt dan met de XL, maar die had je in principe met de Ultimate XL ook al...
Mooi bruggetje naar mijn finale overweging:
Dit frame is volgens mij net te groot voor mij.
Dus, of een Ultimate in XL met een 1 cm. kortere stuurpen. Met de Ultimate met oorspronkelijk geleverde stuurpen had ik nul knie- en rugklachten.
Of een Endurace in maat L, maar dan moet ik, zoals Karl66 aangeeft, weer switchen zonder garantie op succes..
Opmerking Ernie C.
Het probleem begint bij die ongelooflijke "bikefitting" waar een drop van 26mm uitkomt met een halve meter spacers. Dan ontkom je niet aan een Endurace in xl om daar een beetje bij in de buurt te komen.
Ik heb ‘m nu even niet bij de hand maar heb destijds niet de naam van de fietsenwinkel mee gescand. Daar stond volgens mij iets bij in de trant van bikefit comfort, of bikefit touring (en spreek mijn gedachte hardop uit en hebben ze mijn vorige fiets als referentie genomen (die inderdaad vrij rechtop zat)). Geen idee waarom ze een comfort bikefit hebben gedaan i.p.v. een generieke.
Laatst gewijzigd door kalikula op 21 jun 2016 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank je voor de update en het delen!
Hoewel het voor jou een lastigproces is, denk ik dat het veel veel forumleden een kijkje in de keuken geeft m.b.t. opmeten, kiezen en aanpassen van een nieuwe fiets.
Alles overwegende, denk ik dat je zelf het antwoord al gegeven hebt:
een Ultimate in XL dus, met een 1 cm kortere stuurpen.
Hoewel het voor jou een lastigproces is, denk ik dat het veel veel forumleden een kijkje in de keuken geeft m.b.t. opmeten, kiezen en aanpassen van een nieuwe fiets.
Alles overwegende, denk ik dat je zelf het antwoord al gegeven hebt:
een Ultimate in XL dus, met een 1 cm kortere stuurpen.