Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wei eiwit poeders

Taft
Forum-lid

Taft 11 apr 2016 00:00

stef.l schreef:
Taft schreef:
wasbeer2006 schreef:De Kok van Sky een keer horen zeggen dat professionele wielrenners 4 - 4,5 gram per kilo lichaamgewicht eiwitten zouden moeten binnenkrijgen. Das dus in verhouding meer dan een bodybuilder.
Beetje late reactie maar hier is ie :lol:
Dat klinkt een beetje als onzin(no offence) het lichaam verwerkt maar een bepaalt aantal gram eiwit de rest word uit geplast(amoniak lucht) professionele wielrenners lijken mij minder spier massa te hebben als professionele boddybuilders.
Verdeel je het rijkelijk over de dag, dan zal je lichaam effectief toch aardig wat eiwit kunnen verwerken. Bovendien, een belangrijk bepalende factor voor wat je dagelijks kunt verwerken is niet zozeer je hoeveelheid spiermassa, maar de absorptie door je maag-darmstelsel.

Grofweg komt dit neer op ca. 10 g/uur. Waarbij je overigens best meer dan 10g binnen één uur kunt nuttigen, je lichaam verdeelt de absorptie daarbij wel redelijk door je maaglediging te reguleren.

Daarmee kun je in theorie uitkomen op circa 240 gram eiwit op een dag. Voor een bodybuilder van 110 kg kom je daarmee uit op een eiwit consumptie van 2.2 g eiwit / kg. Voor de wielrenner van 65 kg kom je daarmee uit op 3.7 g eiwit / kg.

Is het noodzakelijk? Dit is erg moeilijk te zeggen. Qua evidence is er weinig ter beschikking hierin om het één of het ander te suggereren. Prof clubs staan nu niet bepaald voorop in wat betreft het verrichten van wetenschappelijk onderzoek. Bovendien wordt de professionele sport wereld rijkelijk gedomineerd door het ene dopingschandaal na het andere dopingschandaal ;).

Om wat tegenwicht te geven zijn er bijv. ook diverse, met name oost Europese, strong man trainers die suggereren dat eiwit inname irrelevant voor spiermassa en kracht ontwikkeling. En zelfs minder dan 1g / kg zelfs niet in de weg staat om met voldoende training toch competitief mee te spelen en zelfs de nodige prijzen in de wacht te kunnen slepen.

Er is binnen geen enkele sport dan ook echt een definitief advies dat gegeven kan worden, uiteindelijk zijn er nagenoeg evenveel meningen als dat er trainers zijn. En de evidence is over het algemeen flinterdun. En waar er al onderzoek is gedaan, is dit nagenoeg altijd van relatief korte duur. Bij een therapie duur van 3 maanden is het al een langdurige studie, terwijl velen van ons niet sporten over een periode van enkele maanden maar gedurende meerdere jaren.
Correct me if i'm rong(no offence :D ), maar op een gegeven moment zijn de spieren/het lichaam verzadig met eiwit, eiwit heeft vooral een opbouwende/herstelende werking voor weefsel en ook andere functies, een 'noormaal' persoon heef ong 0,8 gr eiwit per kg nodig, stel hij weegt 10kg zou hij 8gr eiwit nodig hebben, aan deze 8gr heeft het lichaam genoeg om de natuurlijke processen aan de gang te houden, eet hij echter 10 gr kan het lichaam met die 2gr bijna niks de stap om de proteine om te zetten in glucose en e.v.t in vet is een behoorlijk proces voor het lichaam mischien doet hij het op kleine schaal wel maar je zal mischien wel die 2gr uitplassen.

Wat ik dus wil zeggen is dat het niet zo veel uit maakt op welke tijdstip je een hoop eiwit eet gespreid of achter elkaar het gaat om je behoefte of je er op/bij zit of er boven. Ik blijf het nog steeds een raar verhaal vinden dat bijvoorbeeld de vroegere arnold schwarzenegger naar verhouding minder eiwit nodig heeft dan bijvoorbeeld bram tankink.

Wat de strong man trainer beweerd vind ik heel erg raar om spierkracht of uberhoud spiermassa te winnen heb je hypertrofie 'nodig' zeg maar de anabole staat van weefsel spierweefsel in dit geval, met de trainig maak je de spierweefsels "kapot" door de aminozuren in de proteine kan het weefsel zich herstellen en groeien wat weer meer spier kracht op levert.

louise
Forum-lid
Contact

louise 11 apr 2016 10:09

Ik vraag me inderdaad ook af of al die eiwitten van die profrenners 'nodig' zijn of dat er gewoon zo veel eiwit in hun voeding zit vanwege hun gigantische energiebehoefte. In zo ongeveer alles wat je eet, en zeker in 'normale' voeding (dus geen kunstmatige sportvoeding), zit eiwit immers. En de eiwitten doen dan gewoon mee in de totale energiehuishouding. Ik ken een duursporter die eigenlijk eiwitbeperkt moet eten vanwege zijn nieren maar dat is bijna onmogelijk.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

wvm-rv
Forum-lid

wvm-rv 11 apr 2016 12:49

0,8 gr eiwit /kg voor een normaal persoon, voor een duursporter wordt 1,2 à 1,5 aangeraden, maar dat is slecht een gemiddelde, dus zijn er zeker mensen die met minder perfect functioneren.
De overschotten aan eiwitten wordt echter niet uitgeplast maar opgeslagen als VET.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 11 apr 2016 13:00

Ik krijg soms ook wel het idee dat ons beeld van 'wat de profrenner' eet vaak gevormd wordt door wat er in de tour gebeurd. Een extreme situatie waarin afbraak en herstel een zo veel grotere rol spelen. Daarnaast is topsport per definitie niet gezond. Als gewone sterveling mogen we best een dag langer doen over herstel, ook als je je sport serieus neemt. Die rust heb je toch vaak nodig om het te combineren met de verplichtingen van het gewone leven. Ik heb zelf ook veel aandacht voor herstel, waaronder eiwitsupplementen, maar ik probeer dat niet te overdoen: Meteen na training een normale portie en vaak tijdens het ontbijt. Tijdens intensieve perioden verdeel ik nog wel eens kleinere porties eiwitten over de dag. Uit de krachttrainingswereld is nog te leren dat eiwitten ook 's nachts prima opgenomen kunnen worden, maar verder denk ik dat de vergelijking mank gaat: Ik heb maar een fractie van de spiermassa van een bodybuilder.

louise
Forum-lid
Contact

louise 11 apr 2016 14:09

wvm-rv schreef:De overschotten aan eiwitten wordt echter niet uitgeplast maar opgeslagen als VET.
Of gewoon mee verbrand, via omzetting in glucose. Vet alleen als je in totaal te veel eet.
wouterf schreef:. Als gewone sterveling mogen we best een dag langer doen over herstel, ook als je je sport serieus neemt.
+1. Wat dat betreft is die eiwit-herstel-trend in mijn ogen overdreven - alsof je zonder extra eiwitten amper meer kunt sporten. Spint de sportvoedingsindustrie weer garen bij, met ons dat aanpraten!

Voor mij is dat dan ook reden om het zonder eiwit-supplementen te doen (en ik ben nog vegetariër ook). Maar ik doe wel m'n best om gezond te eten. Heel vaak eet ik sowieso niet zo lang na een training een normale maaltijd. Ik heb alleen eiwitrepen voor na iets zwaars als ik daarna niet gauw goed kan eten, zoals onlangs op vakantie/trainingsstage. Ik denk dat ik per jaar maximaal tien van die repen wegwerk.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

wdfl
Forum-lid

wdfl 11 apr 2016 17:06

jandb schreef:Interessant om te lezen allemaal, gebruik zelf whey van Body en Fit shop omdat ik positieve verhalen had gehoord het verbaasd me dan ook om te lezen dat ze gesjoemeld hebben met etiketten, dat geeft toch te denken. Ik ga alle linkjes eens uitgebreid lezen.
idem hier, niks dan goed over hun eiwitten.
effe gebruikt als vervanging voor eten om wa kilo's kwijt te geraken (smartprotien)
geen last mee en verteren goed.
gebruik die eigenlijk vooral na lange en zware ritten + 100km.
anders gewoon hetgeen ik normaal eet.
ook hun isotone drank gaat hier standaard de bidon in, best ok geen last van.

ieder zijn goesting ook zeker
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 11 apr 2016 18:33

Al ruim een jaar volg ik een eiwitrijk voedingspatroon en dat bevalt mij goed. Ik vind het gebruik van wei eiwit poeders wel interessant, echter dan alleen icm zware trainings momenten. Eerlijk is eerlijk, ik merk gewoon dat ik makkelijker herstel na veel eiwitrijke en koolhydraatarme voeding. Koolhydraten eet ik eigenlijk alleen nog maar voor de training, eiwitten erna.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de vergelijking tussen een krachttrainer en een wielrenner kan opgaan inderdaad. Immers train je bij het krachttrainen veel meer de spiermassa, terwijl bij duursporten de nadruk meer op het cardiovasculaire gedeelte ligt. Ik heb het hier inderdaad wel over de gewone sterveling die z'n normale ritjes afwerkt. Ik kan mij voorstellen dat er wel meer spierschade aanwezig is bij een prof peloton dat net een Parijs - Roubaix ritje heeft afgewerkt.

Over het prof peloton gesproken, ik vind de renners er tegenwoordig veel "completer" uitzien. De spieropbouw tussen de benen en het bovenlichaam is veel meer in balans. In het verleden zag je een paar benen fietsen, met daarboven van die sprietarmpjes, als je tegenwoordig naar een Sagan, Dumoulin of een Cancellara kijkt ziet dat er wel anders uit. Zelfs de notoire klimmers zien er tegenwoordig nog completer uit. Volgens mij zitten de renners meer in het krachthonk en kan ik mij voorstellen dat ook daar een flink eiwitrijk dieet wordt toegepast.

Overigens vind ik het gebruik van chocomelk als eiwitbron wel schattig bedacht. Chocomelk levert 3,5 gram eiwit per 100ml (en vooral VEEL geraffineerde suikers). Kwark levert 8 gram eiwit per 100 gram... Als je het dan hebt over herstel en voedingswaarde zou ik het wel weten. Tel uit je winst :)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 apr 2016 20:44

Wat ik ook wel aardig vind om te eten na een zware weekend training is brrodje met tonijn, in ee blikje zit 150 gram toch bijna 40gram eiwit.

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 12 apr 2016 15:06

ruud_k schreef: Overigens vind ik het gebruik van chocomelk als eiwitbron wel schattig bedacht. Chocomelk levert 3,5 gram eiwit per 100ml (en vooral VEEL geraffineerde suikers). Kwark levert 8 gram eiwit per 100 gram... Als je het dan hebt over herstel en voedingswaarde zou ik het wel weten. Tel uit je winst :)
Tijdje terug ergens wat gelezen dat chocomel het daarom juist tegen verwachting in beter deed als hersteldrank dan dat je op basis van die waardes zou verwachten. Iets met de combinatie van de koolhydraten en de eiwitten oid. Weet het niet meer precies (en al helemaal niet hoe ik bij die link kwam) maar het was dus juist precies wat je zegt: zit eigenlijk bijna niets in. Maar toch deed het het erg goed voor herstel.

Ik denk trouwens dat een deel ook tussen je oren zit: als je denkt dat je sneller herstelt als je een bak kwark/eiwit shake/whatever neemt na het sporten, voel je je ook beter nadat je dat tot je hebt genomen. Andersom, als je al wakker wordt en denkt "slechte benen vandaag" is de kans ook groot dat je minder presteert.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2016 21:08

ruud_k schreef:Al ruim een jaar volg ik een eiwitrijk voedingspatroon en dat bevalt mij goed. Ik vind het gebruik van wei eiwit poeders wel interessant, echter dan alleen icm zware trainings momenten. Eerlijk is eerlijk, ik merk gewoon dat ik makkelijker herstel na veel eiwitrijke en koolhydraatarme voeding. Koolhydraten eet ik eigenlijk alleen nog maar voor de training, eiwitten erna.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de vergelijking tussen een krachttrainer en een wielrenner kan opgaan inderdaad. Immers train je bij het krachttrainen veel meer de spiermassa, terwijl bij duursporten de nadruk meer op het cardiovasculaire gedeelte ligt. Ik heb het hier inderdaad wel over de gewone sterveling die z'n normale ritjes afwerkt. Ik kan mij voorstellen dat er wel meer spierschade aanwezig is bij een prof peloton dat net een Parijs - Roubaix ritje heeft afgewerkt.

Over het prof peloton gesproken, ik vind de renners er tegenwoordig veel "completer" uitzien. De spieropbouw tussen de benen en het bovenlichaam is veel meer in balans. In het verleden zag je een paar benen fietsen, met daarboven van die sprietarmpjes, als je tegenwoordig naar een Sagan, Dumoulin of een Cancellara kijkt ziet dat er wel anders uit. Zelfs de notoire klimmers zien er tegenwoordig nog completer uit. Volgens mij zitten de renners meer in het krachthonk en kan ik mij voorstellen dat ook daar een flink eiwitrijk dieet wordt toegepast.

Overigens vind ik het gebruik van chocomelk als eiwitbron wel schattig bedacht. Chocomelk levert 3,5 gram eiwit per 100ml (en vooral VEEL geraffineerde suikers). Kwark levert 8 gram eiwit per 100 gram... Als je het dan hebt over herstel en voedingswaarde zou ik het wel weten. Tel uit je winst :)
Jouw voedingspatroon is niet gebaseerd op enig wetenschappelijk onderzoek, maar op een hippe uitleg van alternatievelingen met theorietjes.

Geraffineerde suikers is een term die door voedsel hippies is verzonnen. Zolang je je maar inspant weet je lichaam wel raad met korte suikers. Niet zonder reden dat het lichaam in staat is om ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine en 20 gram fructose per uur op te nemen. Die zogenaamde 'geraffineerde suikers' hebben overigens exact hetzelfde effect op het lichaam als een glas sinaasappelsap.
Als je de hele dag op je reet zit dan zal je eerder te veel binnen krijgen, maar op dagen dat je uren lang op de fiets zit is niets om je zorgen over te maken.

Toevallig afgelopen 10 dagen met een peloton wielrenners onderweg geweest waarvan de meeste prof waren. Iedereen is enkel en alleen bezig om genoeg koolhydraten naar binnen te werken. Brinta, havermout, pasta, rijst, brood en snoep (winegums). De rest komt pas op het 2e plan. Nogal logisch ook, want de koolhydraten zijn de brandstof die je spieren nodig hebben, maar waar je lichaam maar een zeer beperkte voorraad van heeft.
Eén dag te weinig koolhydraten na de etappe naar binnen werken en de honger klop is de dag er na bijna gegarandeerd als de etappe een beetje lastig is. Juist na de inspanning is het moment waarop het lichaam het meest efficient koolhydraten op kan nemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 apr 2016 22:48

Afbeelding
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 13 apr 2016 00:12

amclassic-fan schreef:
ruud_k schreef:Al ruim een jaar volg ik een eiwitrijk voedingspatroon en dat bevalt mij goed. Ik vind het gebruik van wei eiwit poeders wel interessant, echter dan alleen icm zware trainings momenten. Eerlijk is eerlijk, ik merk gewoon dat ik makkelijker herstel na veel eiwitrijke en koolhydraatarme voeding. Koolhydraten eet ik eigenlijk alleen nog maar voor de training, eiwitten erna.

Jouw voedingspatroon is niet gebaseerd op enig wetenschappelijk onderzoek, maar op een hippe uitleg van alternatievelingen met theorietjes.

Geraffineerde suikers is een term die door voedsel hippies is verzonnen. Zolang je je maar inspant weet je lichaam wel raad met korte suikers. Niet zonder reden dat het lichaam in staat is om ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine en 20 gram fructose per uur op te nemen. Die zogenaamde 'geraffineerde suikers' hebben overigens exact hetzelfde effect op het lichaam als een glas sinaasappelsap.
Als je de hele dag op je reet zit dan zal je eerder te veel binnen krijgen, maar op dagen dat je uren lang op de fiets zit is niets om je zorgen over te maken.

Toevallig afgelopen 10 dagen met een peloton wielrenners onderweg geweest waarvan de meeste prof waren. Iedereen is enkel en alleen bezig om genoeg koolhydraten naar binnen te werken. Brinta, havermout, pasta, rijst, brood en snoep (winegums). De rest komt pas op het 2e plan. Nogal logisch ook, want de koolhydraten zijn de brandstof die je spieren nodig hebben, maar waar je lichaam maar een zeer beperkte voorraad van heeft.
Eén dag te weinig koolhydraten na de etappe naar binnen werken en de honger klop is de dag er na bijna gegarandeerd als de etappe een beetje lastig is. Juist na de inspanning is het moment waarop het lichaam het meest efficient koolhydraten op kan nemen.
Profs hebben altijd gelijk en wielrennen is een vooruitstrevende sport...

Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar de term geraffineerde suiker is gewoon een industrie term. Namelijk suiker waarvan alle voedingsstoffen zijn ontdaan. Daar is niets hippies aan, gewoon een saai verhaal eigenlijk. Gezien je altijd van de bronnen bent, verwijs ik je graag naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_refinery
Tot 2 uur na het sporten neemt je lichaam het meest efficient koolhydraten op inderdaad, handig, MITS je de dag erna weer een (zware) inspanning gaat doen. Doe je dat niet en je bent niet actief genoeg, dan worden deze koolhydraten in lichaamsvet opgeslagen. Ergo, ik heb niets tegen koolhydraten, ik weet alleen wanneer ik ze wel/niet nuttig en in welke hoeveelheid. En vooral..., welk type koolhydraten. Suikers worden alleen goed opgenomen door je lichaam icm vezelrijke voeding, doe je dat niet, dan ben je bezig suikerpieken te controleren en indien deze niet goed gecontroleerd worden, dan krijg je last van de beruchte hongerklop (die ik in het verleden wel eens wat heb gehad, sinds een jaar niet meer..).

Echter laten we eea in perspectief van het topic plaatsen. Na een (zware) inspanning heeft je lichaam behoefte aan herstel = bouwstoffen = eiwitten. Koolhydraten handig voor de volgende inspanning en leveren van energie (energie is geen bouwstof maar een brandstof).

Chemische samenstelling van de spier
• 75% water
20% eiwit (myosine, actine, troponine, tropomyosine, alfa-actinine, desmine, nebuline, titine, M-proteïne, C-proteïne etc….)
• 5% ATP-CP, ureum, melkzuur, Calciumionen, Magnesiumionen, Fosforionen, enzymen, Natriumionen, Kaliumionen, Chloride-ionen, aminozuren (= bouwsteen voor eiwitten), vetten en glycogeen.

Ik weet inmiddels wel wat zo'n vermoeide spier wenst na een training :ugeek:

Plaats reactie