Correct me if i'm rong(no offence ), maar op een gegeven moment zijn de spieren/het lichaam verzadig met eiwit, eiwit heeft vooral een opbouwende/herstelende werking voor weefsel en ook andere functies, een 'noormaal' persoon heef ong 0,8 gr eiwit per kg nodig, stel hij weegt 10kg zou hij 8gr eiwit nodig hebben, aan deze 8gr heeft het lichaam genoeg om de natuurlijke processen aan de gang te houden, eet hij echter 10 gr kan het lichaam met die 2gr bijna niks de stap om de proteine om te zetten in glucose en e.v.t in vet is een behoorlijk proces voor het lichaam mischien doet hij het op kleine schaal wel maar je zal mischien wel die 2gr uitplassen.stef.l schreef:Verdeel je het rijkelijk over de dag, dan zal je lichaam effectief toch aardig wat eiwit kunnen verwerken. Bovendien, een belangrijk bepalende factor voor wat je dagelijks kunt verwerken is niet zozeer je hoeveelheid spiermassa, maar de absorptie door je maag-darmstelsel.Taft schreef:Beetje late reactie maar hier is iewasbeer2006 schreef:De Kok van Sky een keer horen zeggen dat professionele wielrenners 4 - 4,5 gram per kilo lichaamgewicht eiwitten zouden moeten binnenkrijgen. Das dus in verhouding meer dan een bodybuilder.
Dat klinkt een beetje als onzin(no offence) het lichaam verwerkt maar een bepaalt aantal gram eiwit de rest word uit geplast(amoniak lucht) professionele wielrenners lijken mij minder spier massa te hebben als professionele boddybuilders.
Grofweg komt dit neer op ca. 10 g/uur. Waarbij je overigens best meer dan 10g binnen één uur kunt nuttigen, je lichaam verdeelt de absorptie daarbij wel redelijk door je maaglediging te reguleren.
Daarmee kun je in theorie uitkomen op circa 240 gram eiwit op een dag. Voor een bodybuilder van 110 kg kom je daarmee uit op een eiwit consumptie van 2.2 g eiwit / kg. Voor de wielrenner van 65 kg kom je daarmee uit op 3.7 g eiwit / kg.
Is het noodzakelijk? Dit is erg moeilijk te zeggen. Qua evidence is er weinig ter beschikking hierin om het één of het ander te suggereren. Prof clubs staan nu niet bepaald voorop in wat betreft het verrichten van wetenschappelijk onderzoek. Bovendien wordt de professionele sport wereld rijkelijk gedomineerd door het ene dopingschandaal na het andere dopingschandaal .
Om wat tegenwicht te geven zijn er bijv. ook diverse, met name oost Europese, strong man trainers die suggereren dat eiwit inname irrelevant voor spiermassa en kracht ontwikkeling. En zelfs minder dan 1g / kg zelfs niet in de weg staat om met voldoende training toch competitief mee te spelen en zelfs de nodige prijzen in de wacht te kunnen slepen.
Er is binnen geen enkele sport dan ook echt een definitief advies dat gegeven kan worden, uiteindelijk zijn er nagenoeg evenveel meningen als dat er trainers zijn. En de evidence is over het algemeen flinterdun. En waar er al onderzoek is gedaan, is dit nagenoeg altijd van relatief korte duur. Bij een therapie duur van 3 maanden is het al een langdurige studie, terwijl velen van ons niet sporten over een periode van enkele maanden maar gedurende meerdere jaren.
Wat ik dus wil zeggen is dat het niet zo veel uit maakt op welke tijdstip je een hoop eiwit eet gespreid of achter elkaar het gaat om je behoefte of je er op/bij zit of er boven. Ik blijf het nog steeds een raar verhaal vinden dat bijvoorbeeld de vroegere arnold schwarzenegger naar verhouding minder eiwit nodig heeft dan bijvoorbeeld bram tankink.
Wat de strong man trainer beweerd vind ik heel erg raar om spierkracht of uberhoud spiermassa te winnen heb je hypertrofie 'nodig' zeg maar de anabole staat van weefsel spierweefsel in dit geval, met de trainig maak je de spierweefsels "kapot" door de aminozuren in de proteine kan het weefsel zich herstellen en groeien wat weer meer spier kracht op levert.