Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Zo min mogelijk data

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2016 20:26

Ik log al jaren alles. Eerst afstand, met hand beschreven route, gemiddelde. Nu een aantal jaren met de Garmin op Strava. Hartslag staat meestal in zicht, meestal een route en soms het aantal kms nog dat ik van huis ben.
Leuk om soms tussendoor te kijken hoe het met alle cijfertjes, maar ik word er niet warm of koud van.
O ja, ik heb nu een Garmin Touring plus, daar kun je ook het profiel in meeladen. Bij een rit met flink aantal hoogtemeters wil ik toch wel graag zien wat me nog te wachten staat.
En ja, ik ben een cijferfetisjist.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 24 mei 2016 09:46

Ik begon ooit met een schriftje. Elke training een regel. De afstanden kon je alleen maar schatten. Of met een draadje wol en een paar speldjes de gereden route narekenen aan de hand van de lengte van de draad en de schaal van de kaart.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 26 mei 2016 11:27

Ik gebruik een garmin en vul daar ook m'n strava account mee. Van strava vind ik vooral de heatmap functie prachtig, dan komt de verzamelaar bij me naar boven (voor strava nooit geweten dat ik dat in me had) en wil ik zoveel mogelijk blauwe wegen zien ;)

https://www.strava.com/athletes/184019/ ... 80/3.96332

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 jun 2016 12:24

Ik fiets al jaren 'clean':
Afbeelding
Clean cockpit by WIND cycleworks, on Flickr

Niks om je druk over te maken en alle aandacht voor de omgeving (inclusief verkeersveiligheid) en het fietsen zelf (flow!) ...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 jun 2016 14:33

Is die fietsveiligheid niet een beetje een non-argument? Dat meen je toch niet echt?
Je raakt in een flow van het fietsen?? Dan lijkt de verkeersveiligheid ook best ver weg.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 jun 2016 19:28

Bij verkeersveiligheid denk ik aan fietsers die onderweg druk bezig zijn met mobieltjes, GPS, snelheidsmeters, etc. ipv op het verkeer te letten (en dan heb ik het nog niet over wegpiraten die bezig zijn met een recordtijd op een Strava segmentje).
Met 'flow' bedoel ik het goede gevoel van snelheid, souplesse, bochten, goed werkende combinatie van fiets en fietser, etc. (een welbekende term onder mountainbikers) ... iets anders dan 'high' dus en het belet me ook niet om de verkeersveiligheid in de gaten te houden ...

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 jun 2016 19:30

Wel de mogelijkheid om een foto te maken. Dus niet helemaal "clean".

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 07 jun 2016 08:53

Daar heb je gelijk! Maar dan wel met een 'echte' camera die niet kan bellen, hartslagmeten of navigeren ...

Karl66
Forum-lid

Karl66 07 jun 2016 12:00

Met alle respect, maar veiligheid vind ik wel een ontzettend non-argument. Tenzij je in je auto ook nooit op je snelheidsmeter kijkt, want een gevaar van de veiligheid... Het schermpje van een fietscomputer is nou niet bepaald het schermpje waar je gebiologeerd aan vastgeplakt zit, eerder een scherm waar je zo nu en dan een snelle blik op werpt, net zoals op de snelheidsmeter van je auto.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 07 jun 2016 15:34

Inderdaad, vind verkeersveiligheid ook een slecht argument. Kijken naar de natuur om je heen is dan net zo gevaarlijk, je kijk dan immers ook niet naar de weg.

Persoonlijk heb ik wel een Garmin op mijn stuur en mijn Garmin connect heb ik gekoppeld aan Strava. Dat laatste omdat ik Garmin connect een slechte website vind en op Strava is alles wel duidelijk/overzichtelijk. Een KoM etc interesseert me niet veel. Mijn garmin heeft nu ook "live segments" waarop hij laat zien hoeveel ik achter loop, maar het is niet iets waar ik me door laat opnaaien, eigenlijk nog maar 1 keer op een rustig dijkje getest. Laat me dan ook niet echt sturen door een gemiddelde snelheid, dat staat ook niet op het eerste blad van mijn Garmin.

Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen zeggen "ik stop met Strava, haalt het plezier uit het fietsen". Daar ben je toch zelf bij, gewoon als soort van naslag werk gebruiken ipv uitsloverij. Ik vind het wel fijn om te zien hoeveel km ik in een jaar fiets.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 jun 2016 20:47

rondje schreef:Daar ben je toch zelf bij, gewoon als soort van naslag werk gebruiken ipv uitsloverij. Ik vind het wel fijn om te zien hoeveel km ik in een jaar fiets.
Voor jouw werkt het wellicht als naslag. Helaas zie ik om mij heen dat er genoeg zijn die serieuze risico's nemen of andere in gevaar brengen om een KOM te scoren. Het is naïef om onze ogen daar voor te sluiten en in een groot aantal gevallen werkt het wel degelijk gevaar in de hand.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 07 jun 2016 20:59

Het werkt hetzelfde als met mobieltjes. Daar ben je ook zelf (een soort van) bij.

"Een soort van", want er echt "bij" zijn is voor de meeste mensen namelijk helemaal niet meer vanzelfsprekend.

Plaats reactie