Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietspad af, de weg op. Waarom?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 07 jun 2016 11:54

afrit13 schreef:
ypuh schreef:Als ik voor elke mede fietser of auto uit voorzorg in de remmen moet knijpen omdat zij niet opletten/geen rekening houden met is er voor mij ook niets meer aan.
Als ik als automobilist rekening moet houden met wielrenners die op weggedeelten fietsen waar ze niet horen, dan is er voor mij ook niets meer aan....
Dat zijn twee verschillende zaken. 9 van de 10 keer ligt een fietspad langs de autoweg. Hier geldt dan doorgaans dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op het afslaande verkeer.

Ter illustratie, wat ik regelmatig ervaar is dat een auto jou voorbij rijdt, de snelheid van de wielrenner verkeerd inschat, de richtingaanwijzer aangooit en de bocht om slaat zonder nog een keer over het schouder te kijken. Als je als wielrenner niet in de remmen knijpt (terwijl je gewoon voorrang hebt) rij je gewoon je eigen dood tegemoet.

Resultaat: Automobilist schrikt en wordt boos op wielrenner omdat deze 'als een coureur' nog net voor de auto langs schiet of vol in de ankers gaat en vlak voor de auto stopt. Je kunt mij niet wijsmaken dat ik als wielrenner dan de schuldige ben. Ik anticipeer en knijp ruim op tijd in de remmen, maar ben not amused als het elke rit meerdere keren gebeurt. Wielrenners krijgen zodoende ten onrechte weer een slechte naam.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 07 jun 2016 12:09

Heb even geen foto's maar het fietspad naar Baarlo, Kessel en Neer. Er zijn soms hele slechte stukken erin.
In Duitsland is het nog erger voor al in NRW de armste deelstaat van Duitsland de fietspaden zijn maar twee stoeptegels breed en je moet ze delen met voetgangers.
Ghost Nivolet 6LC

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 07 jun 2016 12:24

https://www.google.nl/maps/@53.0685595, ... 312!8i6656

Regeldrift!

Zonder gein: Ik vind verplicht fietspad is verplicht fietspad. Ook ik heb te maken met stoeptegelfietspaden maar het is niet anders. Als iedereen naar eigen inzicht moet gaan bepalen wat veilig is wordt het onveilig. Pas je (snelheid) aan aan de situatie.
older Budweiser

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 07 jun 2016 12:58

Dat zijn van die super lekker rijdende grote nieuwe beton platen en geen stoeptegels.

Als je daar op de rijbaan gaat rijden dan heb je geen excuus en moet je die prent maar voor lief nemen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Erik
Forum-lid

Erik 07 jun 2016 13:27

Volgens mij heb je nooit een excuus als je kiest om op de weg in plaats van een verplicht fietspad te rijden. Je kunt alleen hopen dat een agent er geen punt van maakt wanneer je de keuze uit veiligheidsoverwegingen hebt gemaakt. Ik rij zelf ook wel eens een stuk over de weg om gedoe met schrikkende kinderen of bejaarden te vermijden, maar dan alleen wanneer de weg rustiger is dan het fietspad.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2016 13:54

Ik overtreed de wet ook wel eens, zij het niet vaak want bij ons in het noorden is het niet vaak "nodig".

Twee plekken waar ik het wel doe

Koningin Wilheminaweg naar Groenekan. Reden: fietspad is zo vreselijk slecht dat niet te doen is.

Afbeelding

Gieterbos. Reden: e-bike plaag.

Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2016 14:20

Sweety2008 schreef:Heb even geen foto's maar het fietspad naar Baarlo, Kessel en Neer. Er zijn soms hele slechte stukken erin.
In Duitsland is het nog erger voor al in NRW de armste deelstaat van Duitsland de fietspaden zijn maar twee stoeptegels breed en je moet ze delen met voetgangers.
Ik mag toch hopen dat je daar niet op de weg gaat fietsen :shock: .
Campagnolo Ultra Dork

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 07 jun 2016 14:24

In Kaldenkirchen wohl op de Steylerstrasse zijn de fietspaden maar twee stoeptegels breed en daar ga ik dan gewoon met mijn racer de straat op.
De Politie in Kaldenkirchen is toch al constant onderbezet dus die controleren niet. :P
Ghost Nivolet 6LC

senior
Forum-lid

senior 07 jun 2016 14:36

Sweety2008 schreef:In Kaldenkirchen wohl op de Steylerstrasse zijn de fietspaden maar twee stoeptegels breed en daar ga ik dan gewoon met mijn racer de straat op.
De Politie in Kaldenkirchen is toch al constant onderbezet dus die controleren niet. :P
Een fietspad van maar 60cm breed voldoet niet aan de eisen voor een fietspad in StVO (het moet 1,50m = 5 tegels zijn) en daar hoef je dus ook niet op te fietsen. Je bent dus niet in overtreding

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2016 14:48

Nieuwe Meerlaan door het Amsterdamse bos, op weg naar een roeiwedstrijd op de bosbaan.
De bosbaanweg is dan toch al dicht. Dus doorgaand autoverkeer zal er niet zijn. De paden door het bos zijn slecht, smal en met mooi weer druk met wandelaars. De borden geven alleen wel aan dat je officieel daar niet op de weg mag fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2016 14:55

Sweety2008 schreef:In Kaldenkirchen wohl op de Steylerstrasse zijn de fietspaden maar twee stoeptegels breed en daar ga ik dan gewoon met mijn racer de straat op.
Ik bedoel op de Napoleonsweg.

Dat fietspad is inderdaad een ramp, net al langs de Baarlosestraat in Blerick. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven langs de Maas of over Helden en Maasbree.
Campagnolo Ultra Dork

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 07 jun 2016 15:00

53x11 schreef: Mooi voorbeeld is de vogelzangseweg nabij Haarlem. Het fietspad dat is smal, donker en hobbelig (en nota bene niet eens verplicht voor fietsers). Helaas rijden er op de autoweg regelmatig frusti's op vier wielen rond.
Klopt, een levensgevaarlijk smal fietspad waar fietsers van 2 kanten komen, fietsen op de weg ernaast mag, er staan zelfs borden, maar menig automobilist die je daar soms gewoon moedwillig afsnijd.
Ik heb er nog eens een toeterende automobilist achter mij gehad waarbij ik wees naar het bord waarop staat dat er ook fietsers op de rijbaan rijden, deze snee mij af en stak zijn middelvinger op, sindsdien rij ik maar op het "fietspad" wat ernaast ligt.

Plaats reactie