psycheanalyst schreef:
Bedankt voor deze post. Jouw inbreng benadrukt mijn vermoedens nog eens extra. Alle anderen ook bedankt voor reageren natuurlijk.
Aan allemaal:
Toch even voor eigen beeldvorming een opsomming/samenvatting van wat ik uit alle reacties kan opmaken. Als er zaken niet kloppen of aanvulling verdienen, corrigeer me dan alstublieft, dank u.
- Algemeen kan ik dus stellen dat met een dergelijk laag aantal trainingsuren het voor pak 'm beet 80/90% van mijn functioneren als recreant niet veel gaat uitmaken HOE ik train. Of dit nu gewoon lekker fietsen is voor 80% en 20% van de trainingen wat sneller, of continue variatie is, of door het grote herstelvermogen qua tijd vaker stampen is: op en duur haal ik dat doel van 30 km/h toch wel een keer. Enkel voor die laatste 10/20% zou ik én specifieker, én meer moeten trainen. Dat maakt wel degelijk uit, je kan met kwalitatieve en gestructureerde trainingen, in het kader van een plan, veel verschil maken, ook op basis van 5h/week. Je 'talent' of aanleg zal een beperkende factor zijn in de grootte van het verschil in resultaat tussen kwalitatief en gestructureerd trainen en 'zo maar wat rijden'
- (!) Omdat ik rekening hou met de rust tussen de trainingen in en deze vaak ruim voldoende is (zeg gemiddeld 3 volle dagen), kan ik gerust wat vaker op tempo (anaeroob/HIIT) trainen.
--> Dus bijvoorbeeld:
2x een rit in de week, waarbij 1x3 uur D1 en 1x1.5 uur D2 + enkele D3 intervallen of sprints. Dan is mijn verhouding trainingen dus niet 80 duur, 20 tempo maar 50/50. Dit is door het ruime herstel géén probleem. (klopt dit zo?? -> deze vind ik heel belangrijk om helder te hebben. Want als dit zo is dat ga ik ook op een tacx wat vaker kunnen knallen tussendoor). Klopt, geen probleem, tenzij je a-sportief was tot gisteren, bij wijze van spreken.
- Ik zou eventueel wat kunnen variëren. Dus bij 2x op de fiets in de week, bijv. week 1 2xD1. Week 2 D1+D2, Week 3, D2+D2. en dan weer zoals week 1, o.i.d.
That's it?
En wil ik dan wat voor mijn doen speciaal gaat zijn een extra grote toerrit zou willen gaan rijden of bijv. over 2 maanden iets bereikt hebben, dan kan ik daar wel meer specifiek naartoe werken dmv piramidesysteem.
Beginnersadvies training 5u/week
Nee maar ik las het als "in het algemeen". Neem ik eens een keertje iets niet letterlijk...mao schreef:Bij jij man en 27 jaar? ♥TumTumTum schreef:O ja? Wat doe ik dan verkeerd?mao schreef:30 km gemiddeld ga je met gemak halen ( bij 1 a 2 uurtjes ), 100 km lijkt nu veel maar na 6 maanden trainen met 2 vingers in je neus.
/ik schuifel weer weg uit dit topic.
Veni. Vidi. Fietsie.
Nog een kleine opmerking: uit ervaring (en vooral ook uit ervaring van anderen), heb ik geleerd van intervaltrainingen niet te lang en te zwaar te maken. Waarom? Blijkbaar verdwijnt het effect van interval bij te veel herhaling. Ik weet niet of het klopt, maar persoonlijk voel ik het verschil wel. En... best maar af en toe inlassen. (Ideaal om afwisseling te verkrijgen).
Nog een andere opmerking: train in het begin, op "souplesse". Probeer rond de 90 omwentelingen aan te houden in je training. Een hartspier en longen, train je sneller dan bijvoorbeeld je beenspieren. Hierdoor ga je op termijn ook sneller je afstanden kunnen afhaspelen.
Edit: indien je maanden achter elkaar wenst door te trainen, las dan ook een "relatieve" rustperiode van 1 tot 2 weken in. Hierin kan je dan licht trainen, maar niet met de fiets. Ook wederom om afwisseling te voorzien, kan je dan volkomen andere sporten doen.
Nog een andere opmerking: train in het begin, op "souplesse". Probeer rond de 90 omwentelingen aan te houden in je training. Een hartspier en longen, train je sneller dan bijvoorbeeld je beenspieren. Hierdoor ga je op termijn ook sneller je afstanden kunnen afhaspelen.
Edit: indien je maanden achter elkaar wenst door te trainen, las dan ook een "relatieve" rustperiode van 1 tot 2 weken in. Hierin kan je dan licht trainen, maar niet met de fiets. Ook wederom om afwisseling te voorzien, kan je dan volkomen andere sporten doen.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Dan is het makkelijker om op hartslag te trainen; als je snelheid onder het gemiddelde zakt ga je harder fietsen en dus uit je zone.bve schreef:want?nijkie schreef:En ga trainen zonder km teller.
Een toevoeging: Bij normale intervaltrainingen train je nét onder je omslagpunt, dus op een inspanningsniveau waarbij je net niet gaat verzuren. Als het goed is gaat je laatste interval dus even snel als je eerste interval, als dat niet zo is ben je eigenlijk te zwaar begonnen.Nog een kleine opmerking: uit ervaring (en vooral ook uit ervaring van anderen), heb ik geleerd van intervaltrainingen niet te lang en te zwaar te maken. Waarom? Blijkbaar verdwijnt het effect van interval bij te veel herhaling.
- ophetkantje
- Forum-lid
Wat normaal is weet ik niet, ben ik nooit geweest, Maar intervaltraining zegt niets over de intensiteit van je intervallen, je kunt ook intervallen met intervallen boven je omslagpunt. Voor mijn geld echt dat ik het meest progressie boek in het voorjaar als ik trainingswedstrijdjes begin te rijden waarin ik af en toe ruim in het rood ga, die intervallen leveren mij de meeste progressie op.
Ach, ik zeg ook maar wat
ff gaan zoeken: http://www.wielersportinfo.nl/intervaltabel.htm
"First, never follows"
Ik heb op de site gekeken, maar vraag me af wie of wat er achter deze site zit. Misschien niet goed genoeg gezocht, maar ik kan het niet vinden.svvander schreef:ff gaan zoeken: http://www.wielersportinfo.nl/intervaltabel.htm