Pagina 4 van 15

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 09:36
door Lcsmet
@jakkel, Jawadde zeg. wat kan jij een stukje ...................

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 09:46
door Fietsen?altijd
Maar Jakkel, waarom weet jij het beter dan wetenschap?
Mijn stem gaat ook naar Kees :)

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 09:54
door jakkel
Fietsen?altijd schreef:Maar Jakkel, waarom weet jij het beter dan wetenschap?
Mijn stem gaat ook naar Kees :)
Huh?? :o
Waar beweer ik het beter te weten dan de wetenschap?

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 10:21
door MarkVeenstra
jakkel schreef:
Fietsen?altijd schreef:Maar Jakkel, waarom weet jij het beter dan wetenschap?
Mijn stem gaat ook naar Kees :)
Huh?? :o
Waar beweer ik het beter te weten dan de wetenschap?
Je moet dat wat breder interpreteren.
Je hebt dat niet expliciet beweerd.
Maar omdat je "perfect" "optimaal" breed interpreteert... en daarmee 15c + 25mm optimaal benoemd. Voorbij gaand aan wat die combinatie fysiek betekend en het voordeel van 17c tov 15c bij dezelfde band (minder vervorming in de bochten, betere aansluiting band-velg). Doe je impliciet beter te weten dan de wetenschap.

Als jij eerst heel graag een vergelijk van ATB wilt doortrekken naar race... Vervolgens de boel ruimer trekt door te stellen dat we allemaal verschillend zijn en in verschillende omstandigheden rijden. Daarom de beste combinatie net zo goed een 19c+53mm atb band kan zijn, als 21c + 57mm atb, als 15c + 25mm...
Daar op aangevallen wordt. En dan verontwaardigd stellen dat je nergens expliciet gezegd hebt dat je het beter weet dan de wetenschap.. Wat wil je dan nog?
Randvoorwaarden, condities en definities ruim interpreteren als het je uit komt. Maar tegenwoord mag alleen gegeven worden als datgene expliciet exact zo door jou is gegeven?

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 10:49
door Keezx
Vanaf ik op Duitse forums wat las over de trend naar bredere velgen ben ik ermee gaan expirimenteren omdat ik nooit tevreden was over 23 mm bandjes op 7 bar, het kwam niet in de buurt van de tuubjes waarmee we vroeger allemaal reden.
Alleen druk minderen werkt maar tot op zekere hoogte, voor rustig trainen ging het wel maar snel bochtenwerk kan je vergeten.
Met 17C velgen bleek het ineens wel mogelijk 6 bar te rijden met behoud van goede wegligging.
Het heeft ook niet veel zin om slechts 2 parameters te isoleren (bandbreedte en velgbreedte) , daar hoort de druk gewoon bij en het hangt allemaal op een vrij subtiele manier samen, het kost gewoon tijd en kilometers om daar achter te komen.
Er zit zeker een marketing component in het verhaal, maar het is allemaal begonnen met het zoeken naar betere rijeigenschappen van de geliefde clincher.....

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 10:51
door scottwilko
Jeetje wat een leuke discussie, maar mag ik het een beetje samenvatten voor de topic starter als:
Met gelijke druk is er geen enkel voordeel voor de 25 mm band ten opzichte van de 23. Om een zo optimaal mogelijke aansluiting tussen velg en band te krijgen dient de velgbreedte de bandbreedte zo dicht mogelijk te benaderen. Dus in deze is de voorkeurs- keuze voor de topic starter een 23 mm band. Anders gaat het worden als hij toch alleen maar gaat toeren op de fiets, en daarvoor wat meer comfort wenst door met lagere druk te gaan rijden. Dan zou een 25 mm band idealer zijn. Alleen kies je dan ook voor andere wielen.

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 10:56
door Keezx
Aardige samenvatting ja.....

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 11:26
door vitamineb
Jakkel, welke 53mm atb banden kan ik het best op m'n 15mm wegvelgen monteren om op een perfecte combinatie te rijden?

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 21:15
door jakkel
MarkVeenstra schreef:
jakkel schreef:
Fietsen?altijd schreef:Maar Jakkel, waarom weet jij het beter dan wetenschap?
Mijn stem gaat ook naar Kees :)
Huh?? :o
Waar beweer ik het beter te weten dan de wetenschap?
Je moet dat wat breder interpreteren.
Je hebt dat niet expliciet beweerd.
Maar omdat je "perfect" "optimaal" breed interpreteert... en daarmee 15c + 25mm optimaal benoemd. Voorbij gaand aan wat die combinatie fysiek betekend en het voordeel van 17c tov 15c bij dezelfde band (minder vervorming in de bochten, betere aansluiting band-velg). Doe je impliciet beter te weten dan de wetenschap.

Als jij eerst heel graag een vergelijk van ATB wilt doortrekken naar race... Vervolgens de boel ruimer trekt door te stellen dat we allemaal verschillend zijn en in verschillende omstandigheden rijden. Daarom de beste combinatie net zo goed een 19c+53mm atb band kan zijn, als 21c + 57mm atb, als 15c + 25mm...
Daar op aangevallen wordt. En dan verontwaardigd stellen dat je nergens expliciet gezegd hebt dat je het beter weet dan de wetenschap.. Wat wil je dan nog?
Randvoorwaarden, condities en definities ruim interpreteren als het je uit komt. Maar tegenwoord mag alleen gegeven worden als datgene expliciet exact zo door jou is gegeven?
Hoe kan ik nu beweren dat één bepaalde configuratie perfect is als ik zelf met talloze verschillende configuraties rijd? Alles wat aanbevolen is kan als perfect beschouwd worden, niet iedereen heeft immers dezelfde voorkeur, doel, gewicht, rijgedrag, enz... . Ook de ene band is de andere niet, ook al zijn ze beide in dezelfde maat, in breedte, gewicht, flanksterkte, enz;.. Voorts voelt de ene persoon zich beter bij een bepaalde combinatie dan de andere, subjectiviteit troef dus. Ik heb het allemaal al mooi uitgelegd maar je houdt er blijkbaar een nogal sterk selectief leesgedrag op na. Nog eens, alles wat aanbevolen is kan je als perfect beschouwen, zeker aan een onbekend persoon op een forum. Daar zit altijd een marge op.

Ik rij op m'n winter/gravelfiets met 19C met een 42(!) mm slick band. Gaat echt perfect, ook met de toeristen tegen 40 per uur hoor, en nee, niet onbestuurbaar in de snelle bochten. Op m'n Vision t42 15C met 23 mm, op m'n Chinees carbon setje (17C) met dezelfde 23 mm. Gaat allemaal goed hoor.

Tegen iemand zeggen dat een 25mm op een 15C niet optimaal is, zeker zonder die persoon en alle andere invloedfactoren te kennen, is complete onzin. Net door al hetgene ik hierboven, en enkele posts terug ook al, gezegd heb. Die combinatie behoort trouwens bij alle fabrikanten tot de aanbevolen setups. Er mag dus zelfs nog licht afgeweken worden. Dat onze kees zich goed voelt met zijn 19C met 25 mm, dan geloof ik 'm. Dat gaat ook, ik heb zelf ook al genoeg geëxperimenteerd met allerlei combinaties. Maar kom dan niet verkondigen dat die configuratie een optimalere configuratie is dan de 15C/25 terwijl ie zelfs buiten de aanbevolen configuraties van de fabrikanten valt.

En om het nog eens te hebben over de tendens van bredere velgen. De nieuwere Mavics bijvoorbeeld zijn 17C geworden. Samen met de toename van de breedte zijn de aanbevolen bandenbreedtes ook naar omhoog gegaan (25 tot 32mm). Of zijn ze dom bij Mavic? Hetzelfde verhaal bij Campagnolo / Fulcrum.

Weet ik het nu beter dan de wetenschap!? Helemaal niet, ik praat gewoon ervaringsgericht en baseer mij op feiten en adviezen.

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 21:17
door jakkel
vitamineb schreef:Jakkel, welke 53mm atb banden kan ik het best op m'n 15mm wegvelgen monteren om op een perfecte combinatie te rijden?
Ik zou nog voor iets bredere banden gaan, maar dan wel met smallere velgen. Een 70 mm op een 13C lijkt me beter.

Nog iets? :)

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 21:56
door amclassic-fan
Ga dan nu maar eens inhoudelijk in op de argumenten die ik heb aangedragen. Enige waar je volledige argumentatie op gebaseerd is is dat iets anders ook kan. 25 mm op een 15C velg is gewoon niet 'optimaal', 'perfect' of welk ander superlatief je er ook op wilt plakken. Waarom steek je geen 15C velgen in je gravel fiets, die zullen zonder twijfel lichter te vinden zijn dan je huidige 19C velgen?

Het is niet bepaald een budget wielsetje waar de TS naar informeert, als ik dat geld aan wielen spendeer dan vind ik een sub-optimale oplossing persoonlijk niet acceptabel.

Re: Vision Trimax 42

Geplaatst: 12 jan 2017 22:19
door jakkel
amclassic-fan schreef:Ga dan nu maar eens inhoudelijk in op de argumenten die ik heb aangedragen. Enige waar je volledige argumentatie op gebaseerd is is dat iets anders ook kan. 25 mm op een 15C velg is gewoon niet 'optimaal', 'perfect' of welk ander superlatief je er ook op wilt plakken.
En wat zijn uw argumenten dan? Dat van die brede band op die smalle velg? Dat heb ik u al zéér uitgebreid uitgelegd en weerlegd. Of de bredere velgen bij de MTB? Ook dat verhaaltje heb ik weerlegd.

Wat is uw perfecte combinatie dan, en waarom? Leg dat nu dan eens eindelijk deftig uit ipv gewoon constant te zeggen dat ik het mis heb.

amclassic-fan schreef:Waarom steek je geen 15C velgen in je gravel fiets, die zullen zonder twijfel lichter te vinden zijn dan je huidige 19C velgen?
Omdat die er standaard in stonden. Van mij hadden er ook 17C of 21C velgen mogen inzitten hoor, dat rijdt even goed met die 42 mm's.

amclassic-fan schreef:Het is niet bepaald een budget wielsetje waar de TS naar informeert, als ik dat geld aan wielen spendeer dan vind ik een sub-optimale oplossing persoonlijk niet acceptabel.
Wtf?! Een 'sub-optimale' oplossing? Hou toch op met die complete onzin. Leg nu eens uit wat die 25mm op die 15C aan voelbaar nadelige effecten heeft. En dan heb ik het over rendement, comfort, rijgevoel,... whatever. Komaan, maak me slimmer!

Jij zegt gewoon dat fabrieksadviezen larie en apekool zijn! Hoe kom je er toch bij?