Wandelen
Ik wandel nooit, vinnur niks aan.
Alhoewel, in juni in het Zwarte Woud zouden we een gemarkeerde wandeling gaan doen van 1,5 uur maar we raakten al snel het spoor bijster en verdwaalden hopeloos waardoor we een uur of 6 en zowat 20 km liepen voordat we onze auto weer hadden gevonden.
De voeten deden zeer, maar voor de rest bleken we dat als zestigers nog goed aan te kunnen.
Voor mij niet zo bijzonder , maar mijn vrouw is totaal niet sportief en doorstond het toch ook goed.
Alhoewel, in juni in het Zwarte Woud zouden we een gemarkeerde wandeling gaan doen van 1,5 uur maar we raakten al snel het spoor bijster en verdwaalden hopeloos waardoor we een uur of 6 en zowat 20 km liepen voordat we onze auto weer hadden gevonden.
De voeten deden zeer, maar voor de rest bleken we dat als zestigers nog goed aan te kunnen.
Voor mij niet zo bijzonder , maar mijn vrouw is totaal niet sportief en doorstond het toch ook goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Wij wandelen ook veel op vakantie en dan ook vaak 15-20 km. Leuk maar vooral voor mijn zusje niet echt rustig. Voor de rest wandel ik nooit maar ik kan me voorstellen dat sommigen het beter vinden dan binnen zitten met het weer van nu.
Maak joe woar
Ernie C. schreef:Zwem- en hardlooptraining kun je niet echt vergelijken met wandelen over vlak terrein. Sowieso kan een toptriathleet niet zomaar meekomen een wielrenwedstrijd op World Tour niveau. Daar is toch nog wel even wat specifieke training voor nodig.scottwilko schreef:Ook weer relatief. Als je anders niets zou doen, en nu een uurtje gaat wandelen is het wel degelijk een goede training voor het fietsen. Maar een hersteltraining van een uur op de fiets zal altijd beter zijn voor de fietsconditie dan een uur wandelen.
Daarnaast is afwisseling in activiteit wel degelijk goed voor de specifieke conditie. Vraag maar aan de triathleten. Persoonlijk ben ik namelijk zeker beter en sneller gaan fietsen met een regelmatige hardloop en zwem training.
Voor iemand die niet of minder intensief sport is elke beweging mooi meegenomen en wordt je van elke beweging beter in fietsen maar ik denk dat de meesten hier al zoveel fietsen dat het wandelen echt niks meer toevoegt. Voor de meesten van ons is een andere sport ernaast inderdaad nog wel nuttig voor de conditie- en spieropbouw. Alleen als je echt op topniveau fietst heb je het meeste aan alleen fietsen en krachttraining die specifiek op fietsen gericht is.
Hersteltraining is bedoeld om afvalstoffen uit de spieren af te voeren. Het is dan wel zo efficiënt om precies die spieren te gebruiken die intensief je belast hebt. Uitfietsen is dus altijd de betere hersteltraining. Het is uiteraard wel logisch dat je die Tacx na een uurtje wel beu bent en dan liever een stukje gaat wandelen i.p.v. nog een kwartiertje losfietsen. Het is dan wel beter dan niet uitfietsen maar dat maakt het nog geen goede training. Naar de friettent is ook beter dan niks eten...
Ik ben ook zeker niet tegen wandelen. Ik wil alleen een beetje tegengas geven want in dit topic lijkt het wel of wandelen de nieuwe epo is .
Beetje vreemde vergelijking, wandelen vergelijken met naar de friettent gaan
Of dat wandelen het nieuwe epo is
Ik denk dat je gewoon een verkeerd beeld hebt van de positieve effecten van wandelen naast fietsen en bijvoorbeeld hardlopen. Want hardlopen is per definitie geen beter alternatief voor wandelen. Al loop ik zelf veel liever hard.
Biomechanisch is de mens gebouwd om te wandelen. Daar is ons hele voortbestaan en ontwikkeling op gebasseerd. Onze voorouders hebben honderduizenden jaren gewandeld op zoek naar voedsel/jacht/verzamelen en beschutting. Elke botje/spiertje en peesje in ons onderlichaam is gebouwd voor wandelen en korte stukken hardlopen en sprinten indien noodzakelijk. Fietsen is natuurlijk heel erg leuk maar iets van de laatste 100 jaar. Ons lichaam is helemaal niet gebouwd om te fietsen. Met wandelen moet je in tegenstelling tot fietsen de zwaartekracht overwinnen. Je botten worden sterker van wandelen, juist niet van fietsen, sterker nog fietsers die alleen maar fietsen hebben na jarenlang fietsen een belabberde botdichtheid. Gewoon slappe botten dus.. brekebeentjes zijn het
Even een kwartiertje uitfietsen is als hersteltraining totaal niet te vergelijken met een uur wandelen. Een uur wandelen bijvoorbeeld een dag na een intensieve fietstraining zet afweer en herstelmechanismes aan het werk in het lichaam. Zoals spierverherstel en het verbeteren van je cardiovisculaire systeem. Omdat de inspanning relatief laag stop je geen extra energie in de activiteit zelf zoals bijvoorbeeld bij fietsen of hardlopen.
Je hoeft wandelen niet leuk te vinden, het ook niet te doen.. maar de feiten spreken voor zich. Wandelen is fysiologisch gezien zo'n beetje de gezondste activiteit die je kunt uit oefenen.
Maar goed het is ook niet echt stoer als je zegt dat je een uurtje "suf" gewandeld hebt, terwijl je ook een uur 36 gemiddeld had kunnen trappen met een slopende hartslag van 170 plus
Scheelt teveel kudos op Strava
Maar Ernie ontkent toch niet dat wandelen een prima vorm van lichaamsbeweging is? Hij zegt alleen dat het trainingtechnisch niet zoveel toevoegt voor wielrennen, omdat je tijdens een herstelwandeling andere spieren aanspreekt dan bij het fietsen en je bij herstelfietsen wel de juiste spieren aanspreekt en dus beter herstelt.
Er bestaan honderden sporten of sportieve bezigheden die allemaal hartstikke goed voor je en je conditie zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze een toegevoegde waarde in een wielrentraining zijn.
Er bestaan honderden sporten of sportieve bezigheden die allemaal hartstikke goed voor je en je conditie zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze een toegevoegde waarde in een wielrentraining zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Juist omdat je lichaam de kans geeft als geheel te herstellen dus niet alleen je "fietsspieren" wat overigens onzin is want je hebt geen fietstspieren of wandel/hardloopspieren. Bij beide activiteiten gebruik je dezelfde spiergroepen alleen met een andere intensiteit. Even een kwartiertje je "melkzuur" uitfietsen is geen algehele hersteltraining. Maargoed iedereen kiest natuurljk zelf welk belang hij hier aan hecht. Wandelen heeft ten onrechte een wat suffe uitstraling bij duursporters. Terwijl juist duursporters er lichaamelijk maar misschien ook wel geestelijk baat bij hebben. Want tijdens wandelen kun je de geestelijke druk van een intensieve training, hoge gemiddeldes, snelle tijden etc.. helemaal loslaten.
Iedere zijn keuze maar als "ervaringsdeskundige" kan ik het aanbevelen. Geld ook voor hardlopers.
Iedere zijn keuze maar als "ervaringsdeskundige" kan ik het aanbevelen. Geld ook voor hardlopers.
Het ligt er ook maar aan wat voor werk je doet. Als je de hele dag op een bureaustoel zit dan helpt het wandelen inderdaad met het sterker maken (of houden) van je botten. Ik beweeg al de hele dag en daar komt ook heel wat wandelen aan te pas. Helaas ga ik van mijn werk echt niet sneller fietsen.
Als uitwandelen net zo efficiënt zou zijn als uitfietsen zouden wielrenners en schaatsers dat wel doen maar ik zie ze altijd uitfietsen. Ik ben dan zelf wel geen bewegingswetenschapper maar het lijkt mij dat zij die wel in dienst hebben.
Voor de rest: wat Karl66 zegt.
Gewoon lekker wandelen en andere sporten doen maar imho hoort dit topic thuis in het fietscafé of onder "andere sporten gedaan vandaag".
Als uitwandelen net zo efficiënt zou zijn als uitfietsen zouden wielrenners en schaatsers dat wel doen maar ik zie ze altijd uitfietsen. Ik ben dan zelf wel geen bewegingswetenschapper maar het lijkt mij dat zij die wel in dienst hebben.
Voor de rest: wat Karl66 zegt.
Gewoon lekker wandelen en andere sporten doen maar imho hoort dit topic thuis in het fietscafé of onder "andere sporten gedaan vandaag".
Campagnolo Ultra Dork
Ah... het zwaartepunt van je opmerkingen ligt op topsport zo te lezen.. want die hebben immers bewegingswetenschappers in dienst.. maar topsport is per definitie zo'n beetje het slechtste wat je je lichaam op sportgebied kunt aandoen. Om nou topsport als graadmeter te gebruiken en dit projecteren op recreanten sport en daar schaar ik gemakshalve alle sport onder waar je geen geld mee verdient.
Mijn opmerkingen zijn van toepassing op de huis/tuin en keuken sporter die ook best fanatiek bezig kan/mag zijn maar zolang we het voor ons plezier doen gaat vergelijk met top/prof. sport mank. Al was het maar omdat er totaal andere belangen spelen en trainingsmethodes een heel ander doel dienen.
Verder was het ook niet de bedoeling om de indruk te wekken dat je sneller gaat fietsen van wandelen, lijkt me ook vrij onlogisch
Mijn opmerkingen zijn van toepassing op de huis/tuin en keuken sporter die ook best fanatiek bezig kan/mag zijn maar zolang we het voor ons plezier doen gaat vergelijk met top/prof. sport mank. Al was het maar omdat er totaal andere belangen spelen en trainingsmethodes een heel ander doel dienen.
Verder was het ook niet de bedoeling om de indruk te wekken dat je sneller gaat fietsen van wandelen, lijkt me ook vrij onlogisch
Het zwaartepunt ligt juist bij de huis, tuin en keukensporter maar verschil tussen het uitfietsen van een topsporter en ieder ander is er niet. Blijft overeind dat wandelen altijd beter is dan niet uitfietsen natuurlijk.
Ik wil vooral zeggen dat er waarschijnlijk geen forumleden zijn die harder gaan fietsen van wandelen maar daar was jij zelf ook al achter. In mijn optiek is het dan geen training die iets met wielrennen te maken heeft (tenzij je naar de schuur wandelt om je fiets te pakken ).
Mocht je nog nooit gesport hebben of bijvoorbeeld terugkomen van een zware blessure of ziekte is het weer een ander verhaal. Dan is iedere vorm van beweging een goede training voor alle sporten die je daarna nog gaat beoefenen.
Ik wil vooral zeggen dat er waarschijnlijk geen forumleden zijn die harder gaan fietsen van wandelen maar daar was jij zelf ook al achter. In mijn optiek is het dan geen training die iets met wielrennen te maken heeft (tenzij je naar de schuur wandelt om je fiets te pakken ).
Mocht je nog nooit gesport hebben of bijvoorbeeld terugkomen van een zware blessure of ziekte is het weer een ander verhaal. Dan is iedere vorm van beweging een goede training voor alle sporten die je daarna nog gaat beoefenen.
Campagnolo Ultra Dork
Nouja de insteek van de topicstarter was dat het een aanvullende/ondersteunende training naast het fietsen is om vooral actief herstel te bevorderen. Omdat wandelen eigenlijk de enige vorm van bewegen is die 100 procent in de laagste hartslagzone zit en dus 100 procent gericht is op herstel. "Uitfietsen" gebeurt over het algemeen nog in een gematigde tot licht intensieve zone. Je voert je melkzuur er mee af, maar de belasting voor je cardiovisculaire systeem is significant. Dus zeker geen algeheel herstel zolang je inspant.
Even voor alle duidelijkheid ik ben geen wandel "promoter" of lid van de landelijke wandelbond ofzo fietsen en hardlopen zijn mijn passie. Of meer compleet triathlons.. omdat ik ooit met wandelen ben begonnnen onderken ik het belang van regelmatig wandelen in combinatie met duursporten. In die zin hoort dit wat mij betreft zeker in dit subforum thuis. Want het is A) een training en B) je voorkomt er blessures mee. Beide hoofdonderwerp van dit subforum
Even voor alle duidelijkheid ik ben geen wandel "promoter" of lid van de landelijke wandelbond ofzo fietsen en hardlopen zijn mijn passie. Of meer compleet triathlons.. omdat ik ooit met wandelen ben begonnnen onderken ik het belang van regelmatig wandelen in combinatie met duursporten. In die zin hoort dit wat mij betreft zeker in dit subforum thuis. Want het is A) een training en B) je voorkomt er blessures mee. Beide hoofdonderwerp van dit subforum
@RVV Want tijdens wandelen kun je de geestelijke druk van een intensieve training, hoge gemiddeldes, snelle tijden etc.. helemaal loslaten.
Als ik dat zo lees dan is dat voor mij voor een amateur al een heel verkeerde insteek. Niet dat loslaten, wel de geestelijke druk die men zichzelf op zou leggen.
Enne, voor mij geldt dat ik meer gemaakt ben om te fietsen dan om te wandelen, in tegenstelling tot wat jij eerder geschreven hebt.
Als ik dat zo lees dan is dat voor mij voor een amateur al een heel verkeerde insteek. Niet dat loslaten, wel de geestelijke druk die men zichzelf op zou leggen.
Enne, voor mij geldt dat ik meer gemaakt ben om te fietsen dan om te wandelen, in tegenstelling tot wat jij eerder geschreven hebt.