Nieuwe fiets: electrisch en/of schijfrem
Dat is ook niet de reden dat ik nu nog geen schijfrem heb....
Ik heb een paar fijne frames en die offer ik echt niet op aan dingen waar ik voorlopig geen behoefte aan heb.
Ik heb een paar fijne frames en die offer ik echt niet op aan dingen waar ik voorlopig geen behoefte aan heb.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Just askin'...japiecarbon schreef: Jazeker, ik durf wel van mijzelf te zeggen dat ik een hele goede daler ben. Geen Italiaan die mij uit het wiel daalt zegmaar
Overigens, als het er om gaat zijn er ook niet veel die mij uit het wiel rijden omlaag. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat ik met schijfremmen ook maar een seconde harder daal.
Op de MTB een ander verhaal, daar was de overgang van hydraulische velgremmen naar schijven een wereld van verschil.
Qua techniek vragen schijven toch wel iets meer technische kennis en onderhoud vind ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40019
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zeker weten. Ff kabeltje wisselen oid is niet meer voor iedereen te doen.
En moest vroeger alles zo licht mogelijk, tegenwoordig vinden de adepten zelfs een fiets vsn >8kg geen probleem. Enkel en alleen om schijven.
En moest vroeger alles zo licht mogelijk, tegenwoordig vinden de adepten zelfs een fiets vsn >8kg geen probleem. Enkel en alleen om schijven.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40019
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, en water koken doen we ook gewoon weer boven een houtvuurtke.
Less is bore
Hier loop ik nu mee rond. Vandaag heb ik met carbon wielen in de regen gereden. Door enkele onoplettende automobilisten maakte ik wat hachelijke momenten mee. Uiteraard schuiven de remblokken eerst een stuk over de velg en dan grijpen ze aan. Dat levert dan wat stress op als ik recht op een auto afrijd. Ik moest ooit de mortirolo af in een wolkbreuk toen gleden zelfs mijn alu velgen door.53x11 schreef:Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dus je moet prioriteiten stellen:
- Hoe vaak kom je remkracht tekort met velgremmen?
- Hoe vaak gaat het schakelen sub-optimaal met mechanisch schakelen?
- Hoeveel waarde hecht je aan een set mooie (velgrem-)wielen, een mooi frame en een (mechanische) groep?
Ik zou het wel weten (nog los van de voordelen die velgremmen hebben t.o.v. schijven en mechanisch schakelen heeft t.o.v. electronisch)
Het gaat mij niet om de snelheid want zelfs motoren haal ik nog in met afdalen. Vooral de veiligheid in nat weer vind ik belangrijk.
Zouden deze momenten er niet meer zijn met schijfremmen in de regen? Of kan ik het handelen zoals voorgaande keren en bespaar ik me veel geld?
Mechanisch/electrisch, het laatste zal vast iets beter zijn maar ik heb het geld er niet voor over.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 18 okt 2013 08:51
Ik rijd sinds kort met Campa Super Record EPS in 1 woord geweldig zoals dit schakelt, Had hiervoor Campa Super Record mechanisch en het is echt een wereld van verschil, zo snel en zo precies.
Wielen (m.n. velgen) zijn slijtonderdelen die je op den duur moet vervangen. Tot het moment dat je overstapt op schijjven. Dan vervalt die vorm van slijtage.
Op m.n MTB kan ik mijn DT Swiss 240 lagers eindeloos blijven onderhouden, zonder ooit nog een wiel te hoeven vervangen. Dus mijn volgende racer krijgt ook schijven. Daar is geen disc-ussie meer over.
Voordeel van schijven is dat je er andere wielen in kunt steken, mits je vork daarop is aangepast. Dus in plaats van drie fietsen naast elkaar (racer, gravelracer, cyclocrosser), hoef je alleen nog maar drie wielsets naast elkaar te hebben, of als je het helemaal goed doet: éen wielset met een kleine bandentoren.
Je kunt je vrouw zo ook overtuigen. "Schat, als ik nú deze mega-investering doe, dan bespaar ik in de toekomst drie fietsen en drie wielsets uit. Is dat geen superslim plan van mij." Ik zeg: doen!
Op m.n MTB kan ik mijn DT Swiss 240 lagers eindeloos blijven onderhouden, zonder ooit nog een wiel te hoeven vervangen. Dus mijn volgende racer krijgt ook schijven. Daar is geen disc-ussie meer over.
Voordeel van schijven is dat je er andere wielen in kunt steken, mits je vork daarop is aangepast. Dus in plaats van drie fietsen naast elkaar (racer, gravelracer, cyclocrosser), hoef je alleen nog maar drie wielsets naast elkaar te hebben, of als je het helemaal goed doet: éen wielset met een kleine bandentoren.
Je kunt je vrouw zo ook overtuigen. "Schat, als ik nú deze mega-investering doe, dan bespaar ik in de toekomst drie fietsen en drie wielsets uit. Is dat geen superslim plan van mij." Ik zeg: doen!
Om dat nou een voordeel van schijfremmen te noemen gaat me te ver.
Ik wil niet 1 fiets, maar meerdere ,geen "gravelracer" (whatever that is), geen crosser maar gewoon meer wegfietsen en velen met mij..
Je maakt zo de rem het belangrijkste van een fiets en dat is het by far niet (voor mij)
Als je je vrouw moet overtuigen om iets te kopen zit er wat ferkeert.
Ik wil niet 1 fiets, maar meerdere ,geen "gravelracer" (whatever that is), geen crosser maar gewoon meer wegfietsen en velen met mij..
Je maakt zo de rem het belangrijkste van een fiets en dat is het by far niet (voor mij)
Als je je vrouw moet overtuigen om iets te kopen zit er wat ferkeert.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het is allemaal zeer persoonlijk: daalkwaliteiten, gevoel van controle in hachelijke (weers)omstandigheden, trendgevoeligheid/conservatisme, esthetiek. En precies om die reden: zo veel mensen, zo veel meningen. Er zijn m.i. weinig objectieve gronden om voor het één of het ander te kiezen, uitgezonderd wellicht budget (elektronische groep) en gewicht (schijfremmen). Voor alle overige meningen kun je altijd wel iemand vinden die het tegenovergestelde beweert. Dus ik denk dat je deze vragen zelf moet beantwoorden, in plaats van aan anderen te stellen.
t.a.f.k.a.e.h.
Het slijtage-argument snijdt wel hout wat mij betreft. Maar dan vooral op de MTB, daar heb ik vroegah met m'n HS33's wel eens een velg letterlijk in 2-en geremd.
Op de racer slijten velgen natuurlijk ook door velgremmen, maar er zijn maar heel weinig mensen (zeker in Nederland) die voordat de velgen doorgesleten zijn niet allang een nieuwe wielset of fiets hebben aangeschaft
Op de racer slijten velgen natuurlijk ook door velgremmen, maar er zijn maar heel weinig mensen (zeker in Nederland) die voordat de velgen doorgesleten zijn niet allang een nieuwe wielset of fiets hebben aangeschaft
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?