Hoeveel kan je verbeteren en tot welke leeftijd?
Dan kan je beter 30-40 min met minimale weerstand je beentjes laten rond gaan en bijvoorbeel via youtube filmpjes van gcn kijken.Ikon schreef:Over verbeteren kan ik op mijn 67st niet meer mee praten,hooguit het niveau proberen vast te houden.
Maar wat mij wel opvalt als je ouder word,is dat na een zware inspanning het hersel langer duurd.
Net nog weer ondervonden met een wedstrijdje op Zwift,na mijn inspanning van gister waar ik voor mijn doen behoorlijk diep ben gegaan,kon ik vandaag de benen met moeite rond draaien en hen dan ook maar 3 van de 5 rondjes uitgereden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Die wedstrijden op Zwift hakken er dan ook zwaar in, kan mij inbeelden dat je daar niet zo snel van recupereert op je 67ste.Ikon schreef:Over verbeteren kan ik op mijn 67st niet meer mee praten,hooguit het niveau proberen vast te houden.
Maar wat mij wel opvalt als je ouder word,is dat na een zware inspanning het hersel langer duurd.
Net nog weer ondervonden met een wedstrijdje op Zwift,na mijn inspanning van gister waar ik voor mijn doen behoorlijk diep ben gegaan,kon ik vandaag de benen met moeite rond draaien en hen dan ook maar 3 van de 5 rondjes uitgereden.
Chapeau dat je er zelf nog aan meedoet
Vandaag onder het fietsen aan dit onderwerp gedacht en een analyse gemaakt voor mezelf.
49 jaar jong
80-82kg
6 jaar actief met de racer.
ftp van 290 watt.
Ben zeer tevreden met mijn prestaties dus verhoging van wattage bij omslagpunt zie ik het nut niet van in.Ik zal hooguit voor mijn gevoel 5-10% maximaal verbeteren.
Ik ga dan voor een lagere hartslag bij deze waardes.
De dikke diesel dus.
49 jaar jong
80-82kg
6 jaar actief met de racer.
ftp van 290 watt.
Ben zeer tevreden met mijn prestaties dus verhoging van wattage bij omslagpunt zie ik het nut niet van in.Ik zal hooguit voor mijn gevoel 5-10% maximaal verbeteren.
Ik ga dan voor een lagere hartslag bij deze waardes.
De dikke diesel dus.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Snap het ook niet, die FTP kan je toch nog verhogen, dan gaan je nog meer tevreden zijn over je prestatiesnijkie schreef:Vandaag onder het fietsen aan dit onderwerp gedacht en een analyse gemaakt voor mezelf.
49 jaar jong
80-82kg
6 jaar actief met de racer.
ftp van 290 watt.
Ben zeer tevreden met mijn prestaties dus verhoging van wattage bij omslagpunt zie ik het nut niet van in.Ik zal hooguit voor mijn gevoel 5-10% maximaal verbeteren.
Ik ga dan voor een lagere hartslag bij deze waardes.
De dikke diesel dus.
Ik schrijf toch ook voor mezelfKeezx schreef:Zoiets snap ik niet
Ziet toch geen mens die lagere hartslag....., terwijl 10% beter behoorlijk veel is.
Hoe ik nu me mezelf voortbeweeg gaat me prima af vooral bij de wat langere ritten +100km doe ik niet mee aan kick and rusch oftewel zo hard mogelijk een bultje op Posbank niveau en vervolgens eerst 5 minuten uithijgen.Meestal zit ik er vlak achter en roep dan kom Dames wel doorfietsen nu Misschien heb ik het zo beter verwoord.
Het zal mij veel meer energie kosten om de ftp te verhogen dan te consolideren op het niveau waar ik nu zit.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik denk niet dat er bij mij nog wat te verbeteren is. Al ga ik er dit jaar nog eens alles (of ongeveer alles) aan doen in een laatste jaarspoging na 2 mindere jaren. zo niet ga ik voor elektrische benen.(= is een overweging waarbij ik me niet happy voel)
.
.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik ben 55 jaar en met verbeteren hou ik mij niet bezig.
Fietsen doe ik omdat ik er veel plezier aan beleef en omdat ik tochten rijden machtig mooi vind.
Verder zorg ik ervoor dat ik gewoon een goede basis conditie heb, om langere tochten van 200 -250 km op een prettige manier te kunnen uitrijden.
Klimmen en de gemiddelde snelheid is in de jaren wel achteruit gegaan, reed ik vroeger cyclo's zo als de Merckx of de Criq net iets boven de 30 km/uur, daar kan ik nu alleen nog maar van dromen.
De explosiviteit die ik vroeger tijdens het klimmen in de benen had is weg en ongeveer 6 kilo erbij!
Maak me daar verder ook niet druk om, ik heb me nooit met schema's of voeding bezig gehouden, fietsen is een hobby en ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen.
Fietsen doe ik omdat ik er veel plezier aan beleef en omdat ik tochten rijden machtig mooi vind.
Verder zorg ik ervoor dat ik gewoon een goede basis conditie heb, om langere tochten van 200 -250 km op een prettige manier te kunnen uitrijden.
Klimmen en de gemiddelde snelheid is in de jaren wel achteruit gegaan, reed ik vroeger cyclo's zo als de Merckx of de Criq net iets boven de 30 km/uur, daar kan ik nu alleen nog maar van dromen.
De explosiviteit die ik vroeger tijdens het klimmen in de benen had is weg en ongeveer 6 kilo erbij!
Maak me daar verder ook niet druk om, ik heb me nooit met schema's of voeding bezig gehouden, fietsen is een hobby en ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
+1
Explosiviteit en klimmen loopt fors terug. Ben nu 60 en omdat het klimmen minder gaat ook wat minder gemotiveerd om het gewicht ideaal te laten zijn.
Ik ben er overigens van overtuigd dat afzien in m'n jonge jaren voor een hardheid en ervaring heeft gezorgd die fietsers die na hun 30e starten nauwelijks in kunnen halen.
Je lichaam leren kennen en er naar luisteren is als je ouder wordt voor mij de garantie om te blijven genieten.
Overigens algelopen jaar met Parijs-Roubaix fietste ik met de eerste de eerste stroken over en was het onder de douche nog erg rustig
Een maand later in de bergen zag ik dan weer meer achterkantjes maar ik rij nog overal omhoog.
Verbeteren in vermogen is een grens die je voor je 40e wel bereikt. Ervaring opdoen blijft doorgaan en is om een tocht goed en met plezier uit te rijden misschien wel veel belangrijker.
Explosiviteit en klimmen loopt fors terug. Ben nu 60 en omdat het klimmen minder gaat ook wat minder gemotiveerd om het gewicht ideaal te laten zijn.
Ik ben er overigens van overtuigd dat afzien in m'n jonge jaren voor een hardheid en ervaring heeft gezorgd die fietsers die na hun 30e starten nauwelijks in kunnen halen.
Je lichaam leren kennen en er naar luisteren is als je ouder wordt voor mij de garantie om te blijven genieten.
Overigens algelopen jaar met Parijs-Roubaix fietste ik met de eerste de eerste stroken over en was het onder de douche nog erg rustig
Een maand later in de bergen zag ik dan weer meer achterkantjes maar ik rij nog overal omhoog.
Verbeteren in vermogen is een grens die je voor je 40e wel bereikt. Ervaring opdoen blijft doorgaan en is om een tocht goed en met plezier uit te rijden misschien wel veel belangrijker.
Toch een moeilijk moment, lijkt me, wanneer je beseft dat er geen weg terug is, dat het alleen maar minder wordt. Ik ben nu 3j aan het fietsen op mijn 47e, en ik voel toch ook dat de grote rek er stilaan uit is. Strava en een wedstrijdje hier en daar houden me gemotiveerd om elk jaar, elke maand, elke week te proberen wat extra's te doen om nog een elementje te verbeteren, maar de (w/kg) curve komt stilaan erg in de buurt van haar horizontale asymptoot
-
- Forum-lid
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Vroeger ging je gewoon fietsen en als je goed was reed je wat sneller en/of langer. Op een mindere dag reed je wat trager en draaide je wat eerder terug naar huis. Meer was er niet, punt.
Nu zijn er zoveel analysetools en meetdingetjes en kan je jezelf direct online vergelijken met anderen dat je nu veel harder met de neus op de feiten wordt gedrukt. Misschien is dat wel nefaster voor het fietsplezier op zich dan het feit dat je wat minder wordt bij het vorderen der jaren.
De "gewone" toerfietser moet weer leren dat het niet draait om prestaties maar om fietsgenot.
Nu zijn er zoveel analysetools en meetdingetjes en kan je jezelf direct online vergelijken met anderen dat je nu veel harder met de neus op de feiten wordt gedrukt. Misschien is dat wel nefaster voor het fietsplezier op zich dan het feit dat je wat minder wordt bij het vorderen der jaren.
De "gewone" toerfietser moet weer leren dat het niet draait om prestaties maar om fietsgenot.