Uit armoe naar single speed.
CDC-riem is hier al ruim 6 jaar onderhoudsvrij in gebruik.
Waarom noemt iemand zo'n tandriem eigenlijk een "timing kit"? Fiets heeft geen ontsteking, noch een nokkenas. Of is dit gewoon een onbenul?
Waarom noemt iemand zo'n tandriem eigenlijk een "timing kit"? Fiets heeft geen ontsteking, noch een nokkenas. Of is dit gewoon een onbenul?
Misschien ziet hij elke tandriem in een synchronisatie context. Interesseert me eigenlijk niet, het gaat me om wat als beste wordt beschouwd door ervaren rijders.
Dit is iemand die beide riemcentreringssystemen heeft gebruikt en zegt een negatieve ervaring te hebben met dat CDC systeem.
Santosbikes zegt het omgekeerde. U spreekt zich hier niet uit over de CenterTrack manier, enkel dat uw CDC riem 6 jaar heeft gebruikt, wat ik moeilijk kan beoordelen daar slijtage eerder een functie van afstand dan van tijd is. Die cyclingabout.com persoon heeft naar eigen zeggen evenveel km met CenterTrack als met CDC (zie http://www.cyclingabout.com/review-gate ... dc-tandem/ ).
Een verschil is wel dat het hier over een tandem gaat, een riem die de twee chainrings verbind, wat een beduidende factor kan zijn.
Het specifieke van de slijtage bij CDC was: "the rear chainrings' teeth had become so worn that the belt literally wouldn't sit on it!".
Met dezelfde setup, wat andere oorzaken-eliminerend werkt, heeft hij bij CenterTrack die slijtage niet.
Hij zegt ook: "– Gates looked after us with their warranty, and upgraded us to their Centertrack kit".
Hoeveel km heeft u met uw CDC riem?
Met welk verzet rijdt u?
Heeft u versnellingen?
Heeft u vrijwiel?
Op welk type / toestand banen rijdt u doorgaans?
Heeft u winterervaring?
Dat zijn zo zaken die helpen om de beoordelingsbasis te verbreden.
Dit is iemand die beide riemcentreringssystemen heeft gebruikt en zegt een negatieve ervaring te hebben met dat CDC systeem.
Santosbikes zegt het omgekeerde. U spreekt zich hier niet uit over de CenterTrack manier, enkel dat uw CDC riem 6 jaar heeft gebruikt, wat ik moeilijk kan beoordelen daar slijtage eerder een functie van afstand dan van tijd is. Die cyclingabout.com persoon heeft naar eigen zeggen evenveel km met CenterTrack als met CDC (zie http://www.cyclingabout.com/review-gate ... dc-tandem/ ).
Een verschil is wel dat het hier over een tandem gaat, een riem die de twee chainrings verbind, wat een beduidende factor kan zijn.
Het specifieke van de slijtage bij CDC was: "the rear chainrings' teeth had become so worn that the belt literally wouldn't sit on it!".
Met dezelfde setup, wat andere oorzaken-eliminerend werkt, heeft hij bij CenterTrack die slijtage niet.
Hij zegt ook: "– Gates looked after us with their warranty, and upgraded us to their Centertrack kit".
Hoeveel km heeft u met uw CDC riem?
Met welk verzet rijdt u?
Heeft u versnellingen?
Heeft u vrijwiel?
Op welk type / toestand banen rijdt u doorgaans?
Heeft u winterervaring?
Dat zijn zo zaken die helpen om de beoordelingsbasis te verbreden.
Als fabrikanten een product waarin ze veel onderzoek staken / nieuw product op de markt, wijzigen, dan moeten ze daar enige grondige reden(en) voor hebben.
Gates (de producent van deze/de tandriem - nog geen concurrentie gevonden, ook niet echt op gezocht) heeft de CenterTrack manier eigenlijk niet zelf ontworpen, het is een patent dat ze in 2010 kochten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt-driven_bicycle
"CenterTrack is more tolerant of misalignment than its predecessors. It is also lighter, 20% stronger due to a wider belt, yet has narrower pulleys, making packaging with the latest generation of internally geared hubs much easier".
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -with-snow
Dat lijkt zo ongeveer het motief te zijn geweest voor CenterTrack. Sneeuw is maar een voorbeeld, algemeen zou het probleem met CDC zijn dat stofdeeltjes "gevangen" raken binnen de onderdelen die de riem uitgelijnd / op haar plaats houden. CenterTrack, zoals de naam zelf zegt, doet dat via centraal - riem-as geplaatste onderdelen, waardoor stof langs de zijkanten weg kan raken.
Nog enige ervaringen op dit vlak daar:
"The belt drive on my Srida gathers lots of wet snow, making it completely useless throughout the entire winter. In addition, if the temperature is around 0 degrees, the bicycle parts are prone to icing, which is the major problem for the belt drive too."
"
I have been riding a Gates CDC (not Centertrack) belt drive for almost a year now. I have ridden my bike in various weather conditions and temperatures ranging from over 90℉ to under 0℉. I have ridden through a variety of snowy conditions, including a foot-and-half of fresh snow on a few occasions, but more commonly mixed snow/ice/slush conditions. I have encountered two major problems in winter conditions so far.
The first problem is changing tension. I use the Gates iPhone app to check my belt's tension. I have noticed that, if the belt is tensioned properly at about room temperature, then the tension in the belt decreases below the recommended tension range when the ambient temperature drops below about 20℉. I have noticed problems with the belt drive when tension is too high or too low, including excessive noise, skipping, and misalignment leading to dropping the belt from the sprockets. Therefore, I found it necessary to retension the belt slightly in the beginning of the winter and again at the end of winter. I'm not certain yet if the weather-related change in tension is caused by frame shrinkage (I suspect this is the case - my frame is aluminium) or by another factor.
The second problem is getting snow in the drivetrain. Under certain winter weather conditions, the belt will drop from the sprockets. I've had this happen on several occasions, and it's quite annoying, as there's not much you can do when you're on the road besides remount the belt and pray it doesn't happen again on your ride (spoiler alert: if the belt drops once, the belt will get dropped again). However, this does seem to require the perfect storm of conditions: you need the belt tension to be low (possibly because the temperature is low - see above), and you need very heavy, wet snow that sticks to the components of the drivetrain. When the snow and cruft starts building up on the sprockets and belt, the liklihood of dropping the belt increases dramatically. The solution to this problem seems to be to increase the tension of the belt, though I found it necessary to take care not to increase the tension too dramatically, as an overtensioned belt can be very noisy and create a lot of resistance in the drivetrain.
Overall, with winter weather in the mix, I've found that the belt is not the universal, maintenance-free drivetrain that Gates claims it to be, though with a little care, it does require less frequent attention than a chain-based drivetrain."
Om maar te zeggen, bij een tandriem zijn er nog steeds zaken van tel die ook bij kettingen golden. Soms zelfs meer: want een tandriem is beduidend kritischer op vlak van spanning, heeft meer spanning nodig om de tanden voldoende te laten aansluiten, een ketting, stalen tanden, klein contactoppervlak bij de krachtoverbrenging, "snijdt" door stof/sneeuw, een tandriem niet.
Gates (de producent van deze/de tandriem - nog geen concurrentie gevonden, ook niet echt op gezocht) heeft de CenterTrack manier eigenlijk niet zelf ontworpen, het is een patent dat ze in 2010 kochten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt-driven_bicycle
"CenterTrack is more tolerant of misalignment than its predecessors. It is also lighter, 20% stronger due to a wider belt, yet has narrower pulleys, making packaging with the latest generation of internally geared hubs much easier".
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -with-snow
Dat lijkt zo ongeveer het motief te zijn geweest voor CenterTrack. Sneeuw is maar een voorbeeld, algemeen zou het probleem met CDC zijn dat stofdeeltjes "gevangen" raken binnen de onderdelen die de riem uitgelijnd / op haar plaats houden. CenterTrack, zoals de naam zelf zegt, doet dat via centraal - riem-as geplaatste onderdelen, waardoor stof langs de zijkanten weg kan raken.
Nog enige ervaringen op dit vlak daar:
"The belt drive on my Srida gathers lots of wet snow, making it completely useless throughout the entire winter. In addition, if the temperature is around 0 degrees, the bicycle parts are prone to icing, which is the major problem for the belt drive too."
"
I have been riding a Gates CDC (not Centertrack) belt drive for almost a year now. I have ridden my bike in various weather conditions and temperatures ranging from over 90℉ to under 0℉. I have ridden through a variety of snowy conditions, including a foot-and-half of fresh snow on a few occasions, but more commonly mixed snow/ice/slush conditions. I have encountered two major problems in winter conditions so far.
The first problem is changing tension. I use the Gates iPhone app to check my belt's tension. I have noticed that, if the belt is tensioned properly at about room temperature, then the tension in the belt decreases below the recommended tension range when the ambient temperature drops below about 20℉. I have noticed problems with the belt drive when tension is too high or too low, including excessive noise, skipping, and misalignment leading to dropping the belt from the sprockets. Therefore, I found it necessary to retension the belt slightly in the beginning of the winter and again at the end of winter. I'm not certain yet if the weather-related change in tension is caused by frame shrinkage (I suspect this is the case - my frame is aluminium) or by another factor.
The second problem is getting snow in the drivetrain. Under certain winter weather conditions, the belt will drop from the sprockets. I've had this happen on several occasions, and it's quite annoying, as there's not much you can do when you're on the road besides remount the belt and pray it doesn't happen again on your ride (spoiler alert: if the belt drops once, the belt will get dropped again). However, this does seem to require the perfect storm of conditions: you need the belt tension to be low (possibly because the temperature is low - see above), and you need very heavy, wet snow that sticks to the components of the drivetrain. When the snow and cruft starts building up on the sprockets and belt, the liklihood of dropping the belt increases dramatically. The solution to this problem seems to be to increase the tension of the belt, though I found it necessary to take care not to increase the tension too dramatically, as an overtensioned belt can be very noisy and create a lot of resistance in the drivetrain.
Overall, with winter weather in the mix, I've found that the belt is not the universal, maintenance-free drivetrain that Gates claims it to be, though with a little care, it does require less frequent attention than a chain-based drivetrain."
Om maar te zeggen, bij een tandriem zijn er nog steeds zaken van tel die ook bij kettingen golden. Soms zelfs meer: want een tandriem is beduidend kritischer op vlak van spanning, heeft meer spanning nodig om de tanden voldoende te laten aansluiten, een ketting, stalen tanden, klein contactoppervlak bij de krachtoverbrenging, "snijdt" door stof/sneeuw, een tandriem niet.
Laatst gewijzigd door Nova op 12 mar 2017 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo heet de verbinding tussen de twee cranks van een tandem. En dat is waarover het ging in dat citaat.klimmer schreef:Waarom noemt iemand zo'n tandriem eigenlijk een "timing kit"? Fiets heeft geen ontsteking, noch een nokkenas. Of is dit gewoon een onbenul?
Vorsprung durch Pedantik
Als ik mijn problemen eens sorteer op vlak van oorzaken, lijkt de eerste me de 52 tanden (ketting) chainring te zijn die aan de omtrek te dicht bij het frame komt, waardoor kettingkast niet meer kan, waardoor ketting blootstaat aan vuil (inclusief zout) en overmatig slijt.
Mijn huidige fietsen (verschillende fabrikanten modellen, zelfde wielen / chainrings / kettingen / tandwielen achter) vertonen alletwee een afgeslepen verdunning waar de chainring het dichtst komt.
Waarom ontwerpen ze het frame niet zodanig dat de vrije ruimte zelfs bij de grootste geproduceerde chainring voldoende is?
Hoe groter het aantal tanden vooraan, hoe groter het aantal tanden achteraan mag worden, en hoe meer tanden om hetzelfde verzet te halen, hoe meer aangrijpplaatsen voor de ketting, hoe meer slijtage wordt verdeeld, hoe minder die dus is, en hoe langer de onderdelen functioneren / hoe minder vervangen nodig is.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Mijn huidige fietsen (verschillende fabrikanten modellen, zelfde wielen / chainrings / kettingen / tandwielen achter) vertonen alletwee een afgeslepen verdunning waar de chainring het dichtst komt.
Waarom ontwerpen ze het frame niet zodanig dat de vrije ruimte zelfs bij de grootste geproduceerde chainring voldoende is?
Hoe groter het aantal tanden vooraan, hoe groter het aantal tanden achteraan mag worden, en hoe meer tanden om hetzelfde verzet te halen, hoe meer aangrijpplaatsen voor de ketting, hoe meer slijtage wordt verdeeld, hoe minder die dus is, en hoe langer de onderdelen functioneren / hoe minder vervangen nodig is.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Misschien eens wat zoeken naar de oplossingen van meneer Maas.
Die eet kettingbladen met slechts 52 tandjes, voor ontbijt...
Die eet kettingbladen met slechts 52 tandjes, voor ontbijt...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ja, je ziet verschillende dingen over het hoofd, omdat je nogal gefixeerd bent op de specifieke problemen die jij ondervindt. Fietsen worden voor een groot publiek ontworpen, niet alleen voor jou. Tenzij je een maatframe gaat bestellen.Nova schreef:Of zie ik hier iets over het hoofd?
Vorsprung durch Pedantik
Welk belang heeft dat "groot publiek", dat anders is dan het mijne?alien schreef:Ja, je ziet verschillende dingen over het hoofd, omdat je nogal gefixeerd bent op de specifieke problemen die jij ondervindt. Fietsen worden voor een groot publiek ontworpen, niet alleen voor jou. Tenzij je een maatframe gaat bestellen.Nova schreef:Of zie ik hier iets over het hoofd?
Hoe meer tanden de chainring heeft, hoe meer tanden achteraan mogelijk voor hetzelfde verzet. Mijn verzet, en eender welk verzet van dat "groot publiek".
Meer tanden = minder slijtage. Kettingkast = minder slijtage. Minder slijtage = minder miserie en minder kosten.
Inzake maatframe, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Dat lijkt me beduidend meer dan 52, ruwweg geteld zie ik er meer dan 70.MarkVeenstra schreef:Misschien eens wat zoeken naar de oplossingen van meneer Maas.
Die eet kettingbladen met slechts 52 tandjes, voor ontbijt...
En het kettingblad, tenzij gezichtsbedrog maar de wielen lijken wel rond, lijkt me ovaal. Hoe kan dat?
Hard bergaf rijden zeker...