Pagina 4 van 11

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 08 apr 2017 13:42
door Jpy
Ik vind het wel knap als je zo in china iets durft te kopen. Ik vraag meestal al advies aan verschillende mensen voordat ik een ketting durf te bestellen.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 08 apr 2017 17:24
door Dirk198717
Je moet ooit risicos nemen, er zijn hier genoeg reviews van bepaalde winkels waar de kwaliteit gewoon goed is. Alleen de garantie is een moeilijk verhaal.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 08 apr 2017 20:49
door Rob71
Dirk. Je vraagt welle ik zou doen. De derde is al niet meer beschikbaar. Van de overige twee zou ik voor een merk gaan wat me nog iets zegt. Dus voor de sensa. Maar of dit voor jou de beste keus is weet ik oprecht niet. De basis van een goede fiets is niet de groep, niet de wielen. Maar het frame.

Het is me echt nog niet duidelijk welk feame het best bij je past. Of je nu een chinees of een tweedehands koopt. Zorg ef gewoon voor dat je begint met het goede frame. De goede geometrie. Laat je niet leiden door theorie maar door jou lichaam. Als je weet welle frames bij je passen qua geometrie dan kies je een fame en dus een fiets. Niet te vroeg.

Stel nu dat je een paar merken selecteerd. Sensa of canyon of... vervolgens ga je eens een nieuwe fiets bekijken van dat merk en ook eens een testrit op maken. Ook vraag je de FM je goed op de fiets te laten zetten. Als je dan weet welk merk en type bij je past, dan kun je vervolgens die fiets nieuw kopen. Of tweedehands, of op zoek naar een vergelijkbaar frame, chinees of niet, wat dezelfde geometrie heeft dan wat bij je past. Dat zou mijn methode zijn.

Gr Rob

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 08 apr 2017 22:48
door Karl66
Dat vind ik dan wel weer ernstig not done, een FM voor jou aan het werk zetten en dan ergens anders een tweedehands fiets of een Chinees frame kopen. Tenzij je die FM voor zijn werk betaald, want die man moet ook gewoon zijn brood verdienen.

Maar laten we nou niet gaan doen of een fiets afstellen rakettechnologie is, waar je eerst een studie theoretische fysica voor gedaan moet hebben. Als je geen fiets op maat laat bouwen, dan kom je altijd op een confectieframe uit, dat je met stuurpen en spacers op maat moet maken. Kies je voor dat 58 frame, dan zit je echt niet zo fout dat je het niet op een normale manier passend kan maken met jouw maten. En hoe mooi de FM jou ook op de fiets zet, de uiteindelijke fijnafstelling moet je toch doen door uren te maken en op basis van je gevoel en ervaringen de afstelling aanpassen.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 08 apr 2017 23:05
door Dirk198717
Dit dus, ik wil niet net alsof doen en vervolgens ergens anders een fiets kopen.
Alleen nu twijfel ik nog over de maat van het frame uit china, de ene zegt 56 doen, de ander 58.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 09 apr 2017 08:41
door Hanz Bé
Ik zou het advies van @Ernie C. opvolgen. Voor mij is hij op dit forum iemand die goed onderbouwde maatadviezen geeft, en blijk geeft kennis van zaken te hebben.

Maar, that's just my 2 cents.....

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 09 apr 2017 11:05
door 20veetee
Dirk198717 schreef:Klopt, maar ik doe het vaak liever meteen goed :-) en ben ook iemand die liever door spaart en dingen nieuw koopt dan 2e hands
Als je het liever meteen goed doet, zou ik wat geld investeren in een bike fit.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 09 apr 2017 11:20
door Ernie C.
Die tweedehands fietsen zijn allemaal net aan de kleine kant. Dezelfde modellen in een maatje groter passen in theorie net iets beter. Bij heel veel merken zit je precies op die grens (heb ik zelf ook). Bij het kiezen van de juiste maat komt dus ook een stukje persoonlijke voorkeur kijken die met geen enkele meting te achterhalen is. Nu heb je gezegd dat je liefst lekker sportief wilt zitten maar je weet nog niet of dat ook op de lange termijn lekker blijft zitten.

Sommige merken bieden iets aan wat er een beetje tussenin zit. Nu is het zo dat die Velobuild 58 dus maar marginaal verschilt van de 56 en daarmee dus eigenlijk zo'n tussenmaatje wordt :) . je komt daar op een stack en reach van ongeveer 575-395. Daar kun je nog veel kanten mee op. Van redelijk sportief tot neutraal met een normale afstelling, erg sportief met een geslamde stuurpen en comfortabel met grote spacertoren. Bij de 56 heb je eigenlijk alleen de opties erg sportief tot neutraal met gigantische spacertoren. Van alles wat tot nog toe voorbij is gekomen is dat imho de veiligste optie. Maar uiteraard valt er ook tweedehands iets te vinden dat in dat plaatje past.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 10 apr 2017 12:26
door embee64
@Dirk198717 : uit welke regio kom je?

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 10 apr 2017 12:42
door Dirk198717
Eindhoven, hoezo?

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 10 apr 2017 15:18
door embee64
Ik heb je een PB gestuurd.

Re: Hulp bij 1e fiets, een chinees!

Geplaatst: 10 apr 2017 18:46
door Dirk198717
even via wrenchscience.com een bike fit gedaan.

WS Recommended Road Sizes
Frame Size center-to-center: 57 cm
Frame Size center-to-top: 59 cm
Overall Reach: 70.50 cm
Saddle Height: 77.70 cm
Handlebar Width: 44 cm

Mensen die me dan tips kunnen geven mbt het R-022 frame?