TumTumTum schreef:..
Jij was toch ook zo'n bovenmodaler die allemaal van dat soort verre en riskante reizen maakt? Het is je gegunt hoor maar doe nou niet net of jij nooit eens een risico loopt waarvan de kosten als het mis gaat min of meer op conto van de samenleving komen.
..
pardon? Volgens mij hebben we elkaar nog nooit ontmoet. Maar "zo'n bovenmodaler" vind ik nogal ontluisterend gesteld. Ik kom uit een gezin van een vrachtwagenchauffeur en een parttime ouderenverzorgende... 2 broertjes die het zonder hulp van de maatschappij niet redden (aspergen, begeleid zelfstandig wonen... en reintegratieproject). Heb zelf kunnen studeren en verdien vast meer dan modaal, maar heb ook een studieschuld aan mijn kont hangen waar ik de komende 15 jaar nog aan vast zit.... En veel gevaarlijker dan fietsen in de alpen, zijn mijn vakanties niet geweest hoor)
Mijn opmerking was specifiek op dit onderwerp van toepassing. Ik heb overigens dezelfde mening over roken. Maar ik geef direct ook aan dat wij nou eenmaal in een solidaire samenleving wonen en dat het daarom niet reëel is, niet fair is, en niet te doen is, om hier een onderscheid te maken.
Waar mijn verschil in opvatting zit - jouw relaas lezende - is denk ik het volgende: We kiezen allemaal om bepaalde dingen wel of niet te doen. Sommige zijn riskanter dan anderen. Maar binnen dat kader maakt een mens wel keuzes die het gevaar (of het gevolg van gevaar) kunnen minimaliseren. Fietsen is niet zonder risico --> Maar met een helm op kan je je hersens wel beschermen mocht je een keer vallen.
Een helmplicht is betutteling, en handhaving is geen mankracht voor. Dat is in mijn ogen geen oplossing. Daarbij vind ik ook dat het inderdaad een vrije keuze is van mensen om al dan niet een helm te dragen. Maar ei-gen-lijk vind ik dan ook dat je op die keuze afgerekend mag worden. Dat betekend bij mij dat ik ze niet in mijn wiel wil hebben. Even goede vrienden verder. Via de zorg in geval dat het toch eens mis gaat? dat gaat niet, en de afrekening is waarschijnlijk toch al dat het hoofdletsel je langer aan de kant houdt...
En, zoals hierboven ook al eens stond, de 1 neemt het risico niet in een toertocht, maar wel in zijn eentje op stille landweggetjes. prima --> eigen verantwoordelijkheid. Gevolg als het mis gaat is net zo groot, maar de kans dat het mis gaat is veel kleiner. snap ik,
Overigens voor wie eens in de buurt van dranghekjes met jassen gaat fietsen, ik zou een helm opzetten:"
https://www.youtube.com/watch?v=wqbPRfnFbss