Zijn we vogelvrij verklaard
- ophetkantje
- Forum-lid
De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners
EINDHOVEN - De politie in Bergeijk, Eersel, Bladel en Reusel-De Mierden is het arrogante gedrag van groepen wielrenners beu en gaat extra controleren. Want behalve dat ze verkeersregels volledig aan hun laars lappen, hebben ze ook vaak geen legitimatiebewijs bij zich. Redenen genoeg voor de politie om extra te controleren.
Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
EINDHOVEN - De politie in Bergeijk, Eersel, Bladel en Reusel-De Mierden is het arrogante gedrag van groepen wielrenners beu en gaat extra controleren. Want behalve dat ze verkeersregels volledig aan hun laars lappen, hebben ze ook vaak geen legitimatiebewijs bij zich. Redenen genoeg voor de politie om extra te controleren.
Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
Haha, nu je het zegt ik heb ook nooit een geldig legitimatiebewijs bij me op de fiets (wel een kaartje met naam, adres, telefoonnummers etc. mochten ze me ooit dubbelgevouwen langs de kant van de weg vinden).
Samen met mijn eerdere post (door rood rijden als er toch niemand in de verste verte is of binnenbocht pakken op de rotonde als er geen verkeer is) begin ik toch langzamerhand te twijfelen of ik niet onder de 'aso wielrenners' val .
Toch verbaas ik me ook nog regelmatig. Heb ik iemand net ingehaald om vervolgens keihard voorbij gesjeesd te worden bij een rood stoplicht en loeidruk kruispunt. In zo'n geval kan ik automobilisten wel begrijpen. Er zit dan ook een wezenlijk verschil in roekeloos rijden of de situatie en gevaar inschatten. Wat men verstaat onder gevaar is voor iedereen anders en daarom zijn er natuurlijk regels.
Samen met mijn eerdere post (door rood rijden als er toch niemand in de verste verte is of binnenbocht pakken op de rotonde als er geen verkeer is) begin ik toch langzamerhand te twijfelen of ik niet onder de 'aso wielrenners' val .
Toch verbaas ik me ook nog regelmatig. Heb ik iemand net ingehaald om vervolgens keihard voorbij gesjeesd te worden bij een rood stoplicht en loeidruk kruispunt. In zo'n geval kan ik automobilisten wel begrijpen. Er zit dan ook een wezenlijk verschil in roekeloos rijden of de situatie en gevaar inschatten. Wat men verstaat onder gevaar is voor iedereen anders en daarom zijn er natuurlijk regels.
Zulke dingen lees ik gewoon bewust niet. Ook weet ik dat die aso-mobilisten hun auto vaak tot een stokpaardje verheven hebben en geen krasje op hun auto willen. Dat eigenbelang houdt ze waarschijnlijk meer tegen dan de regels.TumTumTum schreef: ↑21 jul 2017 10:09 Toen ik een paar geleden begon met fietsen en hier en daar eens op internet keek ben ik me kapot geschrokken van de blinde haat die ik soms tegenkwam tegen sportieve fietsers. Ik weet wel dat er horken rondfietsen, en niet alleen op racefietsen, maar er lijken toch wel een paar mensen in auto's rond te rijden die als ze er mee weg zouden komen je zo dood rijden.
-
- Forum-lid
Het is ook zo mooi objectief geschreven...ophetkantje schreef: ↑21 jul 2017 10:25 De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners
Maak joe woar
@Ypuh ik lees die dingen ook expres niet meer, te verontrustend. Maar het is wel goed om je er van bewust te zijn wat voor ziedende gefrustreerde haat er bij sommige mensen in hun bovenkamer rondspookt op basis van de vorm van je fiets en het gedrag van random anderen die je zelf nog nooit hebt ontmoet. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En het zou ook aardig zijn als mediamensen die ongenuanceerde berichten de wereld inschoppen zich hiervan bewust zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.
Dan weet ik niet waar jij in Frankrijk hebt gereden. Op de gewone wegen wordt die wet goed nageleefd door de automobilisten. De straffen zijn dan ook fors als je het niet doet, dan wordt het niet als een verkeersovertreding afgedaan maar als een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel. Ik vermoed dat in het eerste jaar eerst een aantal automobilisten flink bestraft zijn voordat de nieuwe regel doordrong bij de modale automobilist.
@ultra_ivo Ik fiets 80-90% van mijn kilometers in Frankrijk. Als er geen tegenliggers zijn, geven ze in het algemeen best wat ruimte, maar als er tegenliggers zijn, willen ze er toch best graag nog wel even tussendoor.
Over haastige marktkooplui maar niet te praten. (En toch zijn er daar ook genoeg van die het wel netjes doen).
Niet dat de Fransen het dan beroerder doen dan anderen. Engelsen met een caravan zijn voor mij wel de ergsten, gevolgd door landgenoten.
Ik fiets in de omgeving van de Ventoux.
Over haastige marktkooplui maar niet te praten. (En toch zijn er daar ook genoeg van die het wel netjes doen).
Niet dat de Fransen het dan beroerder doen dan anderen. Engelsen met een caravan zijn voor mij wel de ergsten, gevolgd door landgenoten.
Ik fiets in de omgeving van de Ventoux.
Ik fiets eigenlijk altijd alleen (niet in groepen). Neem maar weinig ruimte op de weg in en wekelijks maak ik bijna doodervaringen mee. Echt boos om mij er druk over maken doe ik allang niet meer. Maar mijn vrouw is dit jaar ook gaan fietsen. Zowel MTB als op de racefiets. Samen maken we regelmatig een rondje en ze is er van geschrokken hoe roekeloos automobilisten met ons fietsers omgaan. Ik zie eigenlijk al ruim van te voren aankomen waar het fout kan gaan. Jonge gasten die je veel te hard tegemoet komen rijden.. op bochtige landwegen pakken die met hoge snelheid vaak de binnenbocht, jouw binnenbocht dus. Ik waarschuw mijn vrouw en anticipeer er op. Afremmen voor de voor de bocht dan maar.. zo kwam er er van de week een boerenkinkel veel te hard de binnnenbocht inzeilen.. dus op onze weghelft recht op ons af. Snel de arm van mijn vrouw beetgepakt en rustig de berm /gras ingestuurd.ik schrok niet eens, want ik zag het al aankomen.. mijn vrouw wel, ze stond letterlijk doodsangsten uit.. de bestuurder riep nog na (raampje open) dat we klootmongolen waren.. hard gelag voor mijn vrouw..tja wat doe je er aan? Niet meer fietsen maar dat is opgeven... fietsers geven nooit op
Geldt voor minstens de helft van het forum, dus inderdaad: zinloos. Zeker als je vanaf dit forum over 'anderen' (bijv. automobilisten) begint en die allemaal op éen hoop gooit in de hoop dat zij zich aanpassen.
Ik dacht dat we in Nederland alleen toonplicht hadden en geen draagplicht van een legitimatiebewijs. Dat kan dan geen reden zijn om extra te controleren.ophetkantje schreef: ↑21 jul 2017 10:25 De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners
Ik fiets voor 90% langs waterwegen en dergelijke om op mijn gemak te kunnen fietsen, als ik op gewone straten rijd wil het al eens gebeuren dat ik een stukje niet op het fietspad rijd. Als dit er te slecht bij ligt, omdat ik er af moest omdat er auto op geparkeerd stond, als er om de 5m een auto van achter een haag kan komen.
Dit jaar heb ik al 3x een automobilist gehad die al toeterend en met de venster open mij begon uit te kafferen omdat ik niet op het fietspad reed. Ik vind dit schrikwekkend veel als ik kijk hoe weinig ik in deze situatie terecht kom.
Ik moet uiteraard op het fietspad rijden maar waar hoe gefrustreerd moeten deze mensen wel niet zijn? Als ik vanaf morgen elke andere weggebruiker begin uit te kafferen die op het fietspad komt en zelf niet op een fiets zit ga ik zielige ritjes tegemoet ...
Over politie gesproken, een collega van me reed een tijdje terug met zijn groep een heuvel op toen een combi hen voorbij reed en vol op de rem ging staan. Ze konden hun eigen ogen niet geloven. Politie, je vriend
Dit jaar heb ik al 3x een automobilist gehad die al toeterend en met de venster open mij begon uit te kafferen omdat ik niet op het fietspad reed. Ik vind dit schrikwekkend veel als ik kijk hoe weinig ik in deze situatie terecht kom.
Ik moet uiteraard op het fietspad rijden maar waar hoe gefrustreerd moeten deze mensen wel niet zijn? Als ik vanaf morgen elke andere weggebruiker begin uit te kafferen die op het fietspad komt en zelf niet op een fiets zit ga ik zielige ritjes tegemoet ...
Over politie gesproken, een collega van me reed een tijdje terug met zijn groep een heuvel op toen een combi hen voorbij reed en vol op de rem ging staan. Ze konden hun eigen ogen niet geloven. Politie, je vriend
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Helemaal niet vreemd als ik zie hoeveel asociale groepen fietsers hier rond rijden. Ik woon aan het randje van bovenstaande regio op een populaire route, dagelijks zie je de veel te grote groepen langs komen. Met 30 man rondrijden geeft hier gewoon altijd asociale taferelen, het zijn altijd de zwakke goden die achterin hangen, die nog maar even snel over moeten steken als het niet kan omdat ze anders groep kwijt zijn, etc.ophetkantje schreef: ↑21 jul 2017 10:25 Bovenstaand stukje stond hier redelijk kortgeleden op de voorpagina van het streekkatern van de meest gelezen krant hier in de regio. En dat terwijl er juist in die regio nog heel veel verkeersdoden vallen door roekeloos/dronken rijgedrag door auto's, Vreemde prioriteit bij de politie en een stukje wat zeker bijdraagt in de beeldvorming over wielrenners bij automobilisten.
In het voorjaar zag ik een groep waar ze elkaar los probeerde te rijden op het fietspad van Valkenswaard naar de kluis (met al die slagbomen waar je tussen door moet slalommen), dan zit er gewoon een steekje aan je los. Prima dat de politie op treed tegen dit soort lui, die verzieken het voor de grote groep die zich wel fatsoenlijk wil gedragen.