Eerste keer zelf een wiel bouwen
Kun je eens wat linkjes naar filmpjes posten? Lijkt me interessant.
Deze was heel informatief vond ik:
https://youtu.be/xN04gHH5YwQ
Deze is ook niet slecht:
https://youtu.be/j-J0ANcO8AU
Deze specifiek voor spaakspanning:
https://youtu.be/mb32h4PK_aU
Ik moet zeggen dat het met straight-pull spaken/naven wel makkelijker is, de spaken wijzen uit zichzelf naar het gat dat ze in willen, je kan bijna niet missen.
Ik heb naven en velgen ontdaan van hun stickers dus daar moest ik ook al geen rekening mee houden
Ik heb ook een bit om op een elektrisch vijsmachientje te zetten, lekker snel en eenvoudig:
Het kleine veertje zorgt ervoor dat je de nippel/spaak maar kan aandraaien tot de draad volledig onzichtbaar is (zoals het moet dus), nadat je dit gedaan hebt met alle spaken, moet je verder met de spaaksleutel aan de slag.
https://youtu.be/xN04gHH5YwQ
Deze is ook niet slecht:
https://youtu.be/j-J0ANcO8AU
Deze specifiek voor spaakspanning:
https://youtu.be/mb32h4PK_aU
Ik moet zeggen dat het met straight-pull spaken/naven wel makkelijker is, de spaken wijzen uit zichzelf naar het gat dat ze in willen, je kan bijna niet missen.
Ik heb naven en velgen ontdaan van hun stickers dus daar moest ik ook al geen rekening mee houden
Ik heb ook een bit om op een elektrisch vijsmachientje te zetten, lekker snel en eenvoudig:
Het kleine veertje zorgt ervoor dat je de nippel/spaak maar kan aandraaien tot de draad volledig onzichtbaar is (zoals het moet dus), nadat je dit gedaan hebt met alle spaken, moet je verder met de spaaksleutel aan de slag.
Vandaag het achterwiel al in elkaar gestoken, het is al dish, nu nog een klein beetje richten en op spanning brengen (dat is voor morgen)
Wel al gewogen.
Voorwiel, 808gram:
Achterwiel, 946gram:
Samen: 1754gram, een 10 gram lichter dan uitgerekend via de DT Swiss calculator. Dat zal de 10 gram zijn voor het velglint. Ik niet het juiste meer liggen. Deze velgen zijn 22mm intern, mijn velglint is voor 17mm, dat gaat niet goed gaan
Morgen eens bij Van Eyck passeren, ik moet voor het werk toch die richting uit
Wel al gewogen.
Voorwiel, 808gram:
Achterwiel, 946gram:
Samen: 1754gram, een 10 gram lichter dan uitgerekend via de DT Swiss calculator. Dat zal de 10 gram zijn voor het velglint. Ik niet het juiste meer liggen. Deze velgen zijn 22mm intern, mijn velglint is voor 17mm, dat gaat niet goed gaan
Morgen eens bij Van Eyck passeren, ik moet voor het werk toch die richting uit
Achterwiel is ook af, alle spaakspanningen binnen de 10%
Straight pull is eigenlijk best eenvoudig, de spaken wijzen naar de gaten waar ze in moeten, ontstressen van de spaken is eigenlijk niet echt nodig.
Je moet enkel een tooltje hebben om de spaken vast te houden zodat ze niet ronddraaien bij het aandraaien.
Nu nog velglint erin doen (wordt Stans voor het geval deze set ooit onder een gravel racer komt en ik dan tubeless wil gaan), Conti's erop en de remschijven ook nog.
Hopelijk blijven ze mooi recht lopen
Straight pull is eigenlijk best eenvoudig, de spaken wijzen naar de gaten waar ze in moeten, ontstressen van de spaken is eigenlijk niet echt nodig.
Je moet enkel een tooltje hebben om de spaken vast te houden zodat ze niet ronddraaien bij het aandraaien.
Nu nog velglint erin doen (wordt Stans voor het geval deze set ooit onder een gravel racer komt en ik dan tubeless wil gaan), Conti's erop en de remschijven ook nog.
Hopelijk blijven ze mooi recht lopen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Netjes (nogmaals)
Veel plezier ermee, Eigen bouw geeft toch heel veel voldoening.
Veel plezier ermee, Eigen bouw geeft toch heel veel voldoening.
Eerste ritje met de nieuwe wielen:
Het was vettig weer maar toch stevig door gereden, wat kasseien meegepakt. Ook een klein klimmetje.
Voelde allemaal goed aan, wielen zijn nog steeds recht en spaakspanning is ook nog goed.
De vrijloop van de DT Swiss 350 is echt heel subtiel, op de weg hoor je helemaal niets, zelfs nog stiller dan mijn oude Shimano naven.
Veel meer zinnigs kan ik er niet over zeggen
Ineens ook kleine schijfjes gemonteerd. Die 160mm remschijven zien er toch niet zo geweldig uit, de 140mm (centerlock) zijn net wat eleganter.
Volgende projet: Mijn carbon wielen opnieuw spaken rond dezelfde DT Swiss 350 naaf, ook met blauwe nipples en aero spaken (ben niet echt tevreden van het werk van mijn FM, al 2 keer een losse spaak gehad en nu een slag in het wiel)
Het was vettig weer maar toch stevig door gereden, wat kasseien meegepakt. Ook een klein klimmetje.
Voelde allemaal goed aan, wielen zijn nog steeds recht en spaakspanning is ook nog goed.
De vrijloop van de DT Swiss 350 is echt heel subtiel, op de weg hoor je helemaal niets, zelfs nog stiller dan mijn oude Shimano naven.
Veel meer zinnigs kan ik er niet over zeggen
Ineens ook kleine schijfjes gemonteerd. Die 160mm remschijven zien er toch niet zo geweldig uit, de 140mm (centerlock) zijn net wat eleganter.
Volgende projet: Mijn carbon wielen opnieuw spaken rond dezelfde DT Swiss 350 naaf, ook met blauwe nipples en aero spaken (ben niet echt tevreden van het werk van mijn FM, al 2 keer een losse spaak gehad en nu een slag in het wiel)
Ik meld me ook in dit topic.
Zojuist alle hardware besteld.
Via MP een wielsetje van 20 euro gekocht om eens te oefenen. Verkloot ik het, is er geen man overboord
Zojuist alle hardware besteld.
Via MP een wielsetje van 20 euro gekocht om eens te oefenen. Verkloot ik het, is er geen man overboord
Carbon wiel spaken is in principe hetzelfde maar het is meer alsof de naaf in het wiel gepositioneerd wordt bij het richten/spannen (vanwege de stijfheid van de carbon velg) dan bij een gewoon wiel waar je de velg rondom de naaf positioneert.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit ben ik momenteel ook aan het doen. Ik moest wel nieuwe spaken want van de oude was de helft afgebroken met loshalen.
Maar dan kon ik wel gelijk een andere maat nemen en dus ook een ander spaakpatroon.