Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Chorus 11-speed lawaai (veel!)

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 24 okt 2010 10:32

Ondertussen niets meer gelezen over het krakend geluid. De problemen opgelost?
Mijn 11 sp staat ondertussen mooi gereinigd op zolder en heb de 9 sp terug in gang gestoken. Ik kreeg vrij rap het zelfde krakend probleem. Door de ketting overvloedig te reinigen met vloeisof en borsteljes zodat ook de binnenkanten van de plaatjes zuiver zijn en daarna terug goed gesmeerd is het probleem verholpen. Ik ga bij ingebruikname van mijn 11 sp ook dit nog eens grondig reinigen. Ik denk dat er teveel aan de buitenkant voor het zicht gereinigd wordt.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 06 nov 2010 21:24

Hallo beste lezers,
Is er iets verbeterd met het lawaai? Ik denk over te stappen naar KMC ketting. Iemand ervaring?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 nov 2010 21:46

KMC ketting is echt niet beter dan een Campa ketting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 nov 2010 21:58

SpiritWetteren schreef:Hallo beste lezers,
Is er iets verbeterd met het lawaai? Ik denk over te stappen naar KMC ketting. Iemand ervaring?

Met mijn Chorus 11 speed compact groep en bijbehorende Campa ketting heb ik nu zo'n 2800 km gereden. Geen bijzonder onderhoud aan de ketting uitgevoerd, normaal de boel schoon gehouden en af en toe met Rohloff kettingolie (prima spul!) bijgesmeerd. Ik vind juist dat de aandrijving erg soepel loopt/schakelt en ook erg stil is. Erg tevreden dus:D!
60 x Ventoux

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 06 nov 2010 22:08

Amclassic-fan schreef:KMC ketting is echt niet beter dan een Campa ketting.

Speekt ge uit ervaring of van horen zeggen? En is de missing link dan niet handiger dan de link met de dure kettingpons?
Ik heb wel de Athena maar ketting en casette is zelfde van chorus.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 nov 2010 22:34

Ja mijn ervaring is dat de KMC kettingen een stuk eerder herrie gaan maken dan Campa kettingen. De KMC kettingen zijn allergisch voor ontvetter, dan gaan ze herrie maken en dat blijven ze daarna ook doen.
Afbeelding

kauwvot
Forum-lid

Gebruikersavatar kauwvot 06 nov 2010 23:15

Le Grimpeur schreef: Met mijn Chorus 11 speed compact groep en bijbehorende Campa ketting heb ik nu zo'n 2800 km gereden. Geen bijzonder onderhoud aan de ketting uitgevoerd, normaal de boel schoon gehouden en af en toe met Rohloff kettingolie (prima spul!) bijgesmeerd. Ik vind juist dat de aandrijving erg soepel loopt/schakelt en ook erg stil is. Erg tevreden dus:D!
Hoi Grimpeur, zelfde groep ;). Toevallig voor 2 weken ketting laten vervangen na 2800km, 0.7% slijtage (120 resp. 132.8mm tussen 10/11 schakels). Had meer verwacht (maar ja heuvelland hier gaat in de benen/ketting). Overigens de nieuwe ketting op zelfde cassette/voorbladen is nog steeds stil. Ben benieuwd hoelang jij het met 1 ketting redt...

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 07 nov 2010 20:40

kauw vot schreef:
Le Grimpeur schreef: Met mijn Chorus 11 speed compact groep en bijbehorende Campa ketting heb ik nu zo'n 2800 km gereden. Geen bijzonder onderhoud aan de ketting uitgevoerd, normaal de boel schoon gehouden en af en toe met Rohloff kettingolie (prima spul!) bijgesmeerd. Ik vind juist dat de aandrijving erg soepel loopt/schakelt en ook erg stil is. Erg tevreden dus:D!
Hoi Grimpeur, zelfde groep ;). Toevallig voor 2 weken ketting laten vervangen na 2800km, 0.7% slijtage (120 resp. 132.8mm tussen 10/11 schakels). Had meer verwacht (maar ja heuvelland hier gaat in de benen/ketting). Overigens de nieuwe ketting op zelfde cassette/voorbladen is nog steeds stil. Ben benieuwd hoelang jij het met 1 ketting redt...

Hoi 'kauw vot';), 'k ben net terug uit het zuiden, dus 'veel te doen' en de fiets voorlopig onder z'n hoes gestald. Maar ik heb de ketting zojuist even voor je opgemeten (digitaal) en ik kom bij overeenkomstige meting op 119,4 respectievelijk 132,2 mm. Bij een gelijk kilometrage dus 0,6 mm minder slijtage. Over of ik de ketting bij het komende onderhoud ga vervangen, of er nog wat mee door blijf rijden heb ik nog niet verder nagedacht.
60 x Ventoux

kees0251
Forum-lid

kees0251 07 nov 2010 21:51

Amclassic-fan schreef:Ja mijn ervaring is dat de KMC kettingen een stuk eerder herrie gaan maken dan Campa kettingen. De KMC kettingen zijn allergisch voor ontvetter, dan gaan ze herrie maken en dat blijven ze daarna ook doen.

Ook als ze eens goed gesmeerd worden, d.w.z. niet met een beetje wasachtig spul erop maar olie of vet in een spuitbus (b.v. Motip kettingspray)?
Cheap light strong, choose two

eelcoz

eelcoz 07 nov 2010 21:58

Kees0251 schreef:
Amclassic-fan schreef:Ja mijn ervaring is dat de KMC kettingen een stuk eerder herrie gaan maken dan Campa kettingen. De KMC kettingen zijn allergisch voor ontvetter, dan gaan ze herrie maken en dat blijven ze daarna ook doen.

Ook als ze eens goed gesmeerd worden, d.w.z. niet met een beetje wasachtig spul erop maar olie of vet in een spuitbus (b.v. Motip kettingspray)?

Mijn ervaring met spuitbussen is dat je halve fiets eronder komt (bij wijze van spreken dan). Ik gebruik veel liever een druppelflesje met olie. En dan zo subtiel mogelijk, want volgens mij is het vele malen gemakkelijker om er te veel op te doen dan te weinig.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2010 12:18

Kees0251 schreef:

Ik gebruik geen wax, maar olie. De enige manier om de ketting stil te houden is om met een zwarte ketting rond te rijden, dat is geen optie voor mij, want dat ziet er niet uit.
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 nov 2010 12:48

Zie ook het uitgebreide artikel in de "Fiets" van deze maand over kettingen. Campa staat aan de top voor 11 speed kettingen; Schakelt goed en geruisloos volgens de test.
BBB is duidelijk minder.
De Chorus ketting gaat overigens 2 keer zo lang mee als de Record ketting (holle pennen en 12g minder).
6000 km vs 3000 km. Ik denk dat ik stap op een Chorus ketting.
Afbeelding

Plaats reactie