Re: WK 2017
Geplaatst: 19 sep 2017 11:14
Met de JBF (Jan Boeren Fluitjes) - methode... vuistregel is ongeveer 1 minuut per kg op de Alpe D'Huez dacht ik. (plus minus 1 uur klimmen aan 8 tot 10%). Voor de toprenners is dit zo'n 45 minuten, dus zal de winst minder groot zijn. De inspanning is immers een stukje korter. --> 45 sec. per kg
Deze klim in Noorwegen is met 9.1% gemiddeld, vergelijkbaar. Alleen maar een kwart van de lengte van de Alp.
Tijdritfiets is circa 1kg zwaarder dan de 6.8kg die de wegfiets minimaal moet wegen (bron : volkskrant
Dus dan houd je een winst op gewichtsbesparing over van ca 11 seconden.
Daar moet het tijdverlies van het wisselen nog vanaf.
Dan rekenen we niet mee dat een wegfiets waarschijnlijk een betere geometrie heeft om hard mee bergop te rijden. Zeker steile stukken en door bochten heen, waar een renner eventueel uit het zadel zou willen komen. Aerodynamica speelt wel iets een rol, maar aan 10% klimmen, zal de mogelijkheid om efficient het vermogen op de pedalen te krijgen groter effect hebben dan het aerodynamische voordeel van opgevouwen met je ellebogen tegen elkaar aan op een tijdritfiets blijven harken.
Deze klim in Noorwegen is met 9.1% gemiddeld, vergelijkbaar. Alleen maar een kwart van de lengte van de Alp.
Tijdritfiets is circa 1kg zwaarder dan de 6.8kg die de wegfiets minimaal moet wegen (bron : volkskrant
Dus dan houd je een winst op gewichtsbesparing over van ca 11 seconden.
Daar moet het tijdverlies van het wisselen nog vanaf.
Dan rekenen we niet mee dat een wegfiets waarschijnlijk een betere geometrie heeft om hard mee bergop te rijden. Zeker steile stukken en door bochten heen, waar een renner eventueel uit het zadel zou willen komen. Aerodynamica speelt wel iets een rol, maar aan 10% klimmen, zal de mogelijkheid om efficient het vermogen op de pedalen te krijgen groter effect hebben dan het aerodynamische voordeel van opgevouwen met je ellebogen tegen elkaar aan op een tijdritfiets blijven harken.