Ben ik dan de enige die in Nederland zowat nooit remt ?
Overigens lopen op onze mtb's de schijven ook altijd wel aan.
Schijf- of velgrem fiets kopen?
Ik rem ook niet veel, heb 't wel eens geteld, sommige ritten op het vlakke minder dan 10x...
- oldandslow
- Forum-lid
Je bedoeld dus dat ze precies hetzelfde remmen?havana schreef: ↑14 sep 2017 18:20
Grappig, mijn vrouw rijdt ook met schijven en ik met velgremmen en ik vind haar remmen niet beter remmen dan de mijne. Ik vergelijk dan hydraulische schijven (160 mm) met Dura Ace remmen op carbon velgen. Let wel, ik heb het over droge omstandigheden. In natte omstandigheden is het andersom.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- Marcopfiets
- Forum-lid
Wellicht helpt dit mbt de vraagstelling van het topic. Na altijd (logisch) met velgremmen gefietst te hebben nu een jaar met hydraulische schijfremmen ervaren. Ik ervaar het als zeer prettig. Met name het doseren met remmen. Wat bij verschillende weersomstandigheden voorspelbaarder is. En het minder krachtig hoeven knijpen bij dalen. Zeker als je ergens achter iets of iemand zit en je gedwongen wordt veel te remmen. Voordeel van velgremmen is dat ik die zelf kan onderhouden stellen ed.. Die vaardigheid heb ik bij schijfremmen nog niet. Ik zou zelf niet terugkeren naar velgremmen.
Laat ik mij ook maar eens in dit topic mengen. Als mountainbiker heb ik veel ervaring met schijfremmen en zou daar zéker niet anders meer willen. Omdat je veel in vuil rijdt, zijn velgremmen nogal snel versleten. Heb eens op 1 rit een nieuwe set remblokken tot het ijzer afgereden....wel zeiknatte toertocht met tijdregistratie op kleigrond. Met schijfremmen is dat risico veel kleiner.
Mijn stadsfiets heeft ook schijfremmen, gewoon vanwege lagere vraag om onderhoud/afstellen etc. Toen ik enkele jaren geleden weer een racefiets erbij kocht, moest en zou ik er een met schijfremmen hebben, destijds nog vrij uniek. Bleek toen dat je op een racer best veel minder remt dan welke andere fiets dan ook, en dat de omstandigheden veel lichter zijn. Het voordeel van de betere/constantere remwerking is er eigenlijk niet. Wel heb je 100% van de tijd het nadeel van het hogere gewicht dat je bergop moet meezeulen. Nu, op mijn nieuwe racer, rij ik weer met velgremmen en ben dik tevreden.
Voor mij geldt: Racer => velgremmen. Al het andere => schijfremmen
Mijn stadsfiets heeft ook schijfremmen, gewoon vanwege lagere vraag om onderhoud/afstellen etc. Toen ik enkele jaren geleden weer een racefiets erbij kocht, moest en zou ik er een met schijfremmen hebben, destijds nog vrij uniek. Bleek toen dat je op een racer best veel minder remt dan welke andere fiets dan ook, en dat de omstandigheden veel lichter zijn. Het voordeel van de betere/constantere remwerking is er eigenlijk niet. Wel heb je 100% van de tijd het nadeel van het hogere gewicht dat je bergop moet meezeulen. Nu, op mijn nieuwe racer, rij ik weer met velgremmen en ben dik tevreden.
Voor mij geldt: Racer => velgremmen. Al het andere => schijfremmen
Dogma F