Zorgen na smeren met Dry Lube van Muc Off
Aan de andere kant, ik had tot half jaar geleden ook nog nooit gesleuteld aan mijn fiets. Inmiddels bijna alles losgehaald gehad, gesmeerd, schoon gemaakt. Heb er mega veel van geleerd...en ja...ik heb ook foutjes gemaakt. Maar wat ik telkens uitgespaard heb voor de FM, heb ik speciale gereedschappen voor gekocht. Meestal heb je al vrij snel je "break even" punt bereikt.
Tevens weet ik nu ook veel beter hoe me fiets in elkaar zit, dus herken ik onvolkomenheden eerder.
Kortom voor luvene : je kunt best wel een keer ketting ofzo iets verknoeien als "leergeld". Tweede keer maak je de fout nooit meer, en ben je net zoveel kwijt als bij de FM de eerste keer vervangen. Moet je het vervolgens weer doen, heb je winst
Tevens weet ik nu ook veel beter hoe me fiets in elkaar zit, dus herken ik onvolkomenheden eerder.
Kortom voor luvene : je kunt best wel een keer ketting ofzo iets verknoeien als "leergeld". Tweede keer maak je de fout nooit meer, en ben je net zoveel kwijt als bij de FM de eerste keer vervangen. Moet je het vervolgens weer doen, heb je winst
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6258
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik begrijp het cynisme en "leedvermaak" wel hoor
Even terug naar de fietsenmaker waar ik hem heb gekocht is nu nog geen optie. Wel over 3 tot 6 maanden. Afstand 250 km. Ik denk dat ik morgen een fietsenmaker opzoek hier in Haarlem en uitleg wat ik heb uitgespookt. Ik denk toch dat het de ketting is die nog steeds piept hoewel dat zeer moeilijk is te traceren of het de bracket is of de wieltjes van de derailleur of toch de ketting of....

luvene schreef: ↑18 sep 2017 14:52 Ik begrijp het cynisme en "leedvermaak" wel hoorEven terug naar de fietsenmaker waar ik hem heb gekocht is nu nog geen optie. Wel over 3 tot 6 maanden. Afstand 250 km. Ik denk dat ik morgen een fietsenmaker opzoek hier in Haarlem en uitleg wat ik heb uitgespookt. Ik denk toch dat het de ketting is die nog steeds piept hoewel dat zeer moeilijk is te traceren of het de bracket is of de wieltjes van de derailleur of toch de ketting of....
Kan je niet horen waar t piept? Als ik de ketting verwaarloosd heb hoor ik overal lawaai. Een droog derailleur wieltje maakt alleen achter aan herrie.
@bve nee, dat is juist het probleem. Het lijkt bij het bracket vandaan te komen maar soms denk ik dat het overal vandaan komt. Ik ben bang dat door het te overmatig gebruik van ontvetter en water ik mogelijk ook wat (lager) vet heb weggespoeld bij de trapaslagers en/of lagers van de derailleurwieltjes? De ketting is nu redelijk goed geolied maar er zit dus geen vet meer op de ketting.
Ik woon pakweg 25 km van Haarlem en wil er eventueel wel even naar kijken/luisteren......het is toch te gek dat je wat gepiep aan een bijna nieuwe fiets niet kan lokaliseren...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ga voortaan gewoon simpel smeren met ChainSpray van de Action. Dan maar een zwarte ketting. Ik heb zojuist de ketting op aanraden van de fietsenmaker waar ik hem heb gekocht (Bike Nation Landgraaf) nogmaals gesmeerd en de wieltjes van de derailleur ingespoten met WD40 op advies. Hoop dat ik het piepen eruit krijg. Verder is het wachten op Keezx die mij mogelijk kan helpen waar te traceren waar het een en ander piept.
WD4o is géén goed idee, dit is een oplosmiddel; geen smeermiddel !
Zwart worden valt heel erg mee met het Action spul, het pakt relatief weinig drek op (vergeleken met olie)
WD 40 is prima voor een snelle reinigingsbeurt op de camping b.v. maar serieuze smering moet je er niet van verwachten.
WD 40 is prima voor een snelle reinigingsbeurt op de camping b.v. maar serieuze smering moet je er niet van verwachten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig