Oudere mensen zijn vaak gevoeliger voor een delier (oa. stoornis in bewustzijn en aandacht), dit kan uitgelokt worden door bv een urineweginfectie of geneesmiddelen.Jans schreef: ↑21 feb 2018 16:06 Dan toch een vraag voor de "kenners". Hoe komt het dan dat wat oudere mensen (dat lijkt zich al vanaf 60 jaar voor te doen) soms best lang na narcose in de war zijn, tot blijvende dementie toe? Ik kan niet anders bedenken dat het niet alleen maar gaat om het narcosemiddel, maar ook om het stilleggen van systemen.
In een ver verleden heb ik na een operatie aan een test meegedaan, waarbij ieder uur, tot ik dacht 12 uur na de operatie bloed afgenomen werd. Volgens mij was dat voor Janssen Pharma, om te onderzoeken hoe een narcosemiddel voor ouderen beter uit zou kunnen vallen.
Bij ouderen is soms sprake van een fragiel evenwicht waardoor zij door een onwennige plek (ziekenhuis) en de geneesmiddelen die ze krijgen voor hun ziekte uit balans raken en een delier ontwikkelen.
Als een delier lang aanhoudt is dat een slecht teken en mensen kunnen zichzelf schade toebrengen. Vaak is er al sprake van dementie en kan iemand dat lang verbloemen.
Zoals je ziet komt het dus niet 1 op 1 door narcose maar de verstoring van het slaap/waakritme en soms lagere bloeddrukken tijdens de operatie kunnen meehelpen aan de balansverstoring.