Campagnolo naar 12-speed ?
Wat dat betreft zou de markt best wat meer mogen differentiëren. Nu hebben we MTB, racefiets en misschien een toeringsetje bij Shimano. Cyclocross of gravelbike en het is mix and match.
Een toering/gravelbike setje voor de amateur (triple, schijfrem, lange kooi?), een offroad race setje (1x/2x met clutch en schijfremmen), mountainbikegroepen (offroad maar flatbar) en een raceset (1x/2x, zo licht mogelijk)
En dan het liefst nog een klein beetje onderling uitwisselbaar voor de fietser die een frame heeft en een doos oude spullen in de schuur.
Een toering/gravelbike setje voor de amateur (triple, schijfrem, lange kooi?), een offroad race setje (1x/2x met clutch en schijfremmen), mountainbikegroepen (offroad maar flatbar) en een raceset (1x/2x, zo licht mogelijk)
En dan het liefst nog een klein beetje onderling uitwisselbaar voor de fietser die een frame heeft en een doos oude spullen in de schuur.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk dat de marketing afdeling dit anders ziet.....
1x11 op de racert is voor veel touristen ook prima. sterker... in onze vlakke polder kom ik er ook wel mee uit. Ik fiets nogal eens met de MTB op de weg en da rijd ik voor alleen op de 29 en achter 10 sp 12/27. Als het echt hard waait zou ik wel eens een 11 willen, maar das meer voor de leuk dan nodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En hoeveel gebieden in de wereld zijn er met een hollands hoogteprofiel?wasbeer2006 schreef: ↑23 mar 2018 13:04
1x11 op de racert is voor veel touristen ook prima. sterker... in onze vlakke polder kom ik er ook wel mee uit.
1x11 op de racer is echt onzin IMHO. Gatenkaascassettes krijg je dan.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
2x eens
Maar een hoop mensen intresseert nummer 2 ook niet, hoeveel rijden er nu niet met zo,n cassette
Maar een hoop mensen intresseert nummer 2 ook niet, hoeveel rijden er nu niet met zo,n cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Op het vlakke is een cassette die vanaf pakweg de 14 t.e.m. de 19 per tandje verspringt wel heel fijn. Dan kun je voor de meeste omstandigheden wel de ideale versnelling schakelen. Bij 2 tandjes ertussen is het dikwijls net te groot ofwel net te klein.
Je gaat dan wel geen cassette meer hebben met een 30 of 32 als kleinste verzet.
Het is dan wel handig als je nog een 34, 36 of 39 vanvoor hebt. In combinatie met een "normale" cassette kun je daar toch zowat overal je plan mee trekken.
Zo wordt het al decennia toegepast en ik heb nog nooit iemand horen zeggen " was ik nou maar van dat tweede voorblad af".
Je gaat dan wel geen cassette meer hebben met een 30 of 32 als kleinste verzet.
Het is dan wel handig als je nog een 34, 36 of 39 vanvoor hebt. In combinatie met een "normale" cassette kun je daar toch zowat overal je plan mee trekken.
Zo wordt het al decennia toegepast en ik heb nog nooit iemand horen zeggen " was ik nou maar van dat tweede voorblad af".
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb ook nooit iemand horen zeggen ‘was ik maar van een geschroefd bottom bracket af’
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Inderdaad ook een innovatie die de fietswereld op zijn grondvesten heeft doen daveren.
Als vooruitgang afhangt van de mening van het volk zouden we nu nog in de Middeleeuwen leven. Dit is gewoon een innovatie die je al mijlenver kon zien aankomen. Over een of twee jaar is 12 speed de norm en over een jaar of zes of zeven voeren we deze discussie opnieuw, maar dan over 13 speed. Niks nieuws onder de zon.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Het volk bestaat niet, het bestaat uit alleswatnieuwisafwijzers tot lui die alles mooi vinden , als het maar nieuw is en alles daartussen in.
Het leuke van de fietswereld vind ik dat er geen enkele noodzaak of dwang is om ook maar ergens aan mee te doen, je kan gewoon lekker fietsen met 50 jaar oude techniek of recent, iedereen kan aan zijn trekken komen en de "sweet spot"kiezen en dat is met veel hobby's toch anders.
Het leuke van de fietswereld vind ik dat er geen enkele noodzaak of dwang is om ook maar ergens aan mee te doen, je kan gewoon lekker fietsen met 50 jaar oude techniek of recent, iedereen kan aan zijn trekken komen en de "sweet spot"kiezen en dat is met veel hobby's toch anders.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik weet t Kees. Was natuurlijk een beetje gechargeerd. Maar een groot deel van de mensen is gewoon erg behoudend. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er nu een grote groep is die 12 speed niks vindt en over een tijdje niet beter weet dan dat het de standaard is.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bij 12sp kan ik nog wel wat minimale voordelen verzinnen, maar of het technisch een vooruitgang zal zijn durf ik te betwijfelen. Met name afstelling en ketting-sterkte.
Je moet eigenlijk naar direct mount ipv de klassieke derailleurhanger om het stabiel af te stellen.
Je moet eigenlijk naar direct mount ipv de klassieke derailleurhanger om het stabiel af te stellen.
Less is bore
Ik snap niet zo goed dat een aantal 'passiegenoten' zich onder druk voelt gezet door dit soort ontwikkelingen. Je kunt nog steeds (en nog jarenlang) racefietsen met 11 speed kopen, of met velgremmen. Neem je die toch?
Over leverbaarheid van losse 'oude' 11 speed onderdelen maak ik me ook weinig zorgen. Heb er nog een staan met 7 speed en cantilevers (26 jaar oud). Is nog gewoon leverbaar hoor.
Ik heb vrijwel altijd (en soms als een van eersten) nieuwe techniek omarmd en die intensief gebruikt, zonder ooit problemen te hebben ondervonden op het gebied van afstelling of betrouwbaarheid. Voordat wij het kunnen kopen is het uitgebreid getest.
Iets wat ik zelf niet zie zitten is 1x12, omdat je dan weer de cassette moet wisselen als je van vlak naar geaccidenteerd gebied gaat. Daar waren we sinds 2x10/11 speed nou net van verlost.
Over leverbaarheid van losse 'oude' 11 speed onderdelen maak ik me ook weinig zorgen. Heb er nog een staan met 7 speed en cantilevers (26 jaar oud). Is nog gewoon leverbaar hoor.
Ik heb vrijwel altijd (en soms als een van eersten) nieuwe techniek omarmd en die intensief gebruikt, zonder ooit problemen te hebben ondervonden op het gebied van afstelling of betrouwbaarheid. Voordat wij het kunnen kopen is het uitgebreid getest.
Iets wat ik zelf niet zie zitten is 1x12, omdat je dan weer de cassette moet wisselen als je van vlak naar geaccidenteerd gebied gaat. Daar waren we sinds 2x10/11 speed nou net van verlost.
En nu ben ik fietsen.