Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stilste moderne groep?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 28 sep 2018 15:21

Zou je niet gewoon iedere willekeurige groep kunnen pakken, en zelf een beetje zoeken naar de stilste ketting?
Mijn ervaring was dat een 105 groep minder geluid maakt als je er een SRAM ketting op legt.
Eventueel kun je ook naar de derailleurwieltjes kijken, deze kun je ook vervangen voor de los verkrijgbare gelagerde versies, en je kunt experimenteren met verschillende soorten smeermiddel, en natuurlijk letten op de kettingspanning.

Het stilste is natuurlijk een singlespeed, maar zelfs die kunnen geluid maken als je ketting ouder wordt of als de olie op begint te raken. En sommige kettingen maken altijd herrie, ook op een singlespeed.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 sep 2018 15:39

Inderdaad. Het hangt niet alleen af van je groep.
Een hoog wiel, aero frame geeft ook meer klank.

Het zachtere materiaal van een deel van de DA cassette zou stiller kunnen zijn.

Ik heb altijd vrijveel kettingherrie, terwijl mijn maat het niet heeft, zelfde groep en door dezelfde persoon afgesteld. zeg het maar...….. Ik heb dat structureel op al mijn fietsen (red, XX, X0, XTR, maakt niet uit altijd een bepaald geluid.

JC80
Forum-lid

JC80 28 sep 2018 20:22

Ja, op m'n R8000 heb ik ook geëxperimenteerd met verschillende kettingen en verschillende smeermiddelen. Ik heb hier ook gelezen dat het bovenste derailleurwieltje van de R8000 relatief veel herrie produceert, dus dat zou ik kunnen vervangen door een ander wieltje. En het hangt inderdaad af van de rest van de opbouw.
Ik zit nu te denken aan de Ultegra RX800, die als toevoeging de clutch heeft, waarmee je geklapper van je ketting op onverhard (of keien) kunt verminderen, gecombineerd met andere derailleurwieltjes en een SRAM trapstel zonder holle armen en bladen.

Ik moet zeggen dat die Campa Veloce me wel aansprak (met rubber derailleurwieltjes zelfs), maar om nu een niet meer bestaande groep op een nieuw frame te gaan sleutelen, dat lijkt me ook niet handig.

Voor het balhoofd komen er Chris King lagers en voor het BB moeten we nog even kijken.

matthiav
Forum-lid

matthiav 04 okt 2018 09:39

Mijn nieuwe R8000 is ook verre van stil. Schakelt en remt naar lieve lust maar het geluid moet ik er bij nemen. Mijn 10 jaar oude 105-groep (10 speed) daarentegen is muisstil..

Polly1950
Forum-lid

Polly1950 04 okt 2018 22:10

Ik heb laatst een Ultegra 8000 van een fietsmaat afgesteld, omdat die ook herrie maakte. Was nog geen 300 km meegefietst. Eerst achterder. hier de b schroef iets bijgesteld en de kabelspanning bijgesteld. Toen de voorder. die met een clamp zit bevestigd. Heeft wat tijd gekost. Bleef aanlopen tegen de kooi. Hoe kan dit? Gekeken bij mijn eigen 6800 en gezien dat de 8000 een smallere kooi heeft en dit luistert heel nauwkeurig. In principe moet hij niet tegen de kooi lopen zowel bij groot groot als klein klein. Bleek ook nog dat de voorder. iets scheef stond. Nu loop het geruisloos.

browser
Forum-lid

browser 05 okt 2018 09:24

Ik heb slechts een Sora groep, vind ik heel stil. Wel regelmatig schoonmaken, invetten en af en toe derailleur stellen. Heb meer last van het geluid van de wind...

Misschien maakt het nog verschil ivm breedte ketting en tandwielen of je 9 / 10 / 11 speed rijdt.

Plaats reactie