Ben het hier volledig met je eens. Dit is ook mijn ervaring. Tijdens koersen komt dit nog eens extra naar voren. En ook ik doe duurtrainingen op vermogen. Ik kijk wel met een schuin oog naar m'n hartslag maar die is niet leidend.amclassic-fan schreef: ↑01 jan 2019 17:37Ik krijg het gevoel dat je nogal veel vertrouwen hebt in een papieren waarheid. Ik heb van vele seizoenen hartslag en vermogensdata, mijn hartslag is gewoon niet direct te koppelen aan een bepaald vermogen. 2 dagen voordat ik die 5 (en 20 minuten) test heb gedaan heb ik een koers gereden, was niet belachelijk zwaar ofzo, maar het is genoeg om mijn hartslag 2 dagen later nog altijd behoorlijk verlaagd te hebben. Een andere factor die gegarandeerd van invloed is dat het tijdens de koers gemiddeld 28 graden was (volgens mijn Garmin, dus waarschijnlijk iets overdreven) en 2 dagen later tijdens de test 14 graden.Klein_Verzet schreef: ↑31 dec 2018 18:15Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?amclassic-fan schreef: ↑31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan de inspanning die je aan het leveren bent. Ik snap eigenlijk ook niet dat er door sommige aangegeven wordt dat ze bij een rustige duurtraining enkel naar hartslag kijken. Als ik de dag er voor stevig bezig ben geweest, dan zou ik de volgende dag veel te hard rijden tijdens een 'rustige' duurtraining, omdat m'n hartslag zo maar 10 slagen lager is bij dezelfde inspanning. Oftewel, ook tijdens duurtraining is vermogen voor mij leidend.
Wattage versus hartfrequentie
Biking is Living!
https://www.researchgate.net/publicatio ... elrennen_1Livio Livius schreef: ↑01 jan 2019 21:57 Inderdaad, lees dit Sportgericht 2018-5 en 2018-6 Power Speed Profile van Guido Vroemen en Marco van Bon
http://www.powerspeedprofile.com/
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Ik begrijp dat je niet erg uit de voeten kunt met "gestandaardiseerde omstandigheden," die een vereiste zijn om een beetje test op basis van wetenschappelijke metingen nauwkeurig uit te voeren. Wie allerlei wisselende externe factoren opzoekt om een test naar de vaantjes te helpen, bewijst uiteraard helemaal niets.amclassic-fan schreef: ↑01 jan 2019 17:37Ik krijg het gevoel dat je nogal veel vertrouwen hebt in een papieren waarheid. Ik heb van vele seizoenen hartslag en vermogensdata, mijn hartslag is gewoon niet direct te koppelen aan een bepaald vermogen. 2 dagen voordat ik die 5 (en 20 minuten) test heb gedaan heb ik een koers gereden, was niet belachelijk zwaar ofzo, maar het is genoeg om mijn hartslag 2 dagen later nog altijd behoorlijk verlaagd te hebben. Een andere factor die gegarandeerd van invloed is dat het tijdens de koers gemiddeld 28 graden was (volgens mijn Garmin, dus waarschijnlijk iets overdreven) en 2 dagen later tijdens de test 14 graden.Klein_Verzet schreef: ↑31 dec 2018 18:15Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?amclassic-fan schreef: ↑31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan de inspanning die je aan het leveren bent. Ik snap eigenlijk ook niet dat er door sommige aangegeven wordt dat ze bij een rustige duurtraining enkel naar hartslag kijken. Als ik de dag er voor stevig bezig ben geweest, dan zou ik de volgende dag veel te hard rijden tijdens een 'rustige' duurtraining, omdat m'n hartslag zo maar 10 slagen lager is bij dezelfde inspanning. Oftewel, ook tijdens duurtraining is vermogen voor mij leidend.
Daarenboven kan in algemene zin gesteld worden dat: 1 is géén.
Vervolgens zou ik op het hart willen drukken dat het rijden alleen op basis van een vermogensmeter niet aan te raden is, evenmin op basis van alleen hartslagmeter. Juist de combinatie levert een meerwaarde. Als HF achterblijft t.o.v. vermogen is er "iets" aan de hand (vermoeidheid, ziekte, overtraining, kou, etc).
Een uitgebreide analyse van de "vermogenscurve" is zondermeer ook een heel aardig hulpmiddel om atletische vermogens in kaart te brengen en om trainingen nog gerichter te doseren.
Voor wereldtoppers hanteer ik deze formule om de menselijke limiet in 't vizier te houden:
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik weet niet waar jij fietst, maar ik fiets gewoon buiten en dat is dus bij voorbaat niet in gestandaardiseerde omstandigheden. Als ik een hulpmiddel moet kiezen om mijn training te sturen ga ik dus voor de praktische benadering en niet voor een academische.
Het effect van vermoeidheid op mijn hartslag (en die van zo'n beetje alle renners om mij heen) is veel groter dan het effect op de absolute prestaties. Etappe 2 in een etappe koers wordt doorgaans net zo hard omhoog gereden als dag 1, maar gemiddeld genomen is de hartslag wel significant lager. Het voelt misschien ook niet fijn, maar de vermoeidheid is ondanks dat wat je op basis van hartslag zou vermoeden geen beperking in het presteren.
Het effect van vermoeidheid op mijn hartslag (en die van zo'n beetje alle renners om mij heen) is veel groter dan het effect op de absolute prestaties. Etappe 2 in een etappe koers wordt doorgaans net zo hard omhoog gereden als dag 1, maar gemiddeld genomen is de hartslag wel significant lager. Het voelt misschien ook niet fijn, maar de vermoeidheid is ondanks dat wat je op basis van hartslag zou vermoeden geen beperking in het presteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
maar je mist deel 2
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Ik rijd altijd met een hartslagmeter i.c.m. vermogensmeter. Mijn inziens is een hartslagmeter een onmisbare tool voor het meten van vermoeidheid.
Zoals amclassic terecht al probeerde te duiden reageert je hartslag van dag tot dag erg sterk op vermoeidheid. Desondanks kan je vaak alsnog je vermogenswaardes halen. Tijdens het opbouwen van de trainingen is het niet gek als je een aantal trainingen in de week met wat vermoeidheid uitvoert, dit is dan ook in de hartslag terug te zien. Ik kijk naar de hartslag om te zien dat ik niet te ver ga of misschien de training moet bijstellen / extra rust moet nemen.
Als het gaat om meerdaagse koersen/events ga rijd ik meestal na dag 1 zonder hartfrequentie op de Garmin in beeld. Dan is het een mentaal spelletje waarbij ik niet wil zien dat ik door vermoeidheid een hartslag heb die 10-15 slagen verlaagd is.
Zoals amclassic terecht al probeerde te duiden reageert je hartslag van dag tot dag erg sterk op vermoeidheid. Desondanks kan je vaak alsnog je vermogenswaardes halen. Tijdens het opbouwen van de trainingen is het niet gek als je een aantal trainingen in de week met wat vermoeidheid uitvoert, dit is dan ook in de hartslag terug te zien. Ik kijk naar de hartslag om te zien dat ik niet te ver ga of misschien de training moet bijstellen / extra rust moet nemen.
Als het gaat om meerdaagse koersen/events ga rijd ik meestal na dag 1 zonder hartfrequentie op de Garmin in beeld. Dan is het een mentaal spelletje waarbij ik niet wil zien dat ik door vermoeidheid een hartslag heb die 10-15 slagen verlaagd is.
Eens.gerundium schreef: ↑08 jan 2019 09:04 Ik rijd altijd met een hartslagmeter i.c.m. vermogensmeter. Mijn inziens is een hartslagmeter een onmisbare tool voor het meten van vermoeidheid.
Zoals amclassic terecht al probeerde te duiden reageert je hartslag van dag tot dag erg sterk op vermoeidheid. Desondanks kan je vaak alsnog je vermogenswaardes halen. Tijdens het opbouwen van de trainingen is het niet gek als je een aantal trainingen in de week met wat vermoeidheid uitvoert, dit is dan ook in de hartslag terug te zien. Ik kijk naar de hartslag om te zien dat ik niet te ver ga of misschien de training moet bijstellen / extra rust moet nemen.
Als het gaat om meerdaagse koersen/events ga rijd ik meestal na dag 1 zonder hartfrequentie op de Garmin in beeld. Dan is het een mentaal spelletje waarbij ik niet wil zien dat ik door vermoeidheid een hartslag heb die 10-15 slagen verlaagd is.
Het gaat er ook om wanneer je een verlaagde hartslag ziet. Is dat na een week zwaar trainen, dan weet je ook dat het vermoeidheid is. Maar heb je ervoor genoeg rust gehad en voel je super goed, trap je makkelijk je vermogen en is je hartslag gewoon 5 slagen lager, dan kan dat ook gewoon een goede dag zijn. Uitgerust/ontspannen in je hoofd kan ook al zorgen voor een lagere hartslag. Zelfs de hartslag uit beeld kan al zorgen voor een lagere hartslag. Wat mij betreft kan het ene niet zonder het ander en moet je ook je boeren verstand gebruiken, waarom je bepaalde waardes wel/niet ziet.
Ik rij al jaren zonder hartslagmeter, maar wel met vermogensmeter. Voornaamste reden is eigenlijk dat ik de band niet lekker vind zitten en voor mij is er ook weinig meerwaarde. Ik rij wel eens met renners die dan volledig gestrest zijn dat de frequentie te hoog of te laag is etc etc... tja, in mijn geval: ignorance is a bliss. Ik kijk met een schuin oog naar mijn vermogens, en verder voel ik wel aan of ik vermoeid ben of niet en pas als het moet de training aan (lees: ik doe het wat rustiger aan, of gas erop!)... Ik heb eigenlijk het idee dat de hartslagmeter te vaak stress en onduidelijkheid oplevert bij wielrenners. Weg met dat ding!
Grtz
Grtz
Ik lees hier nogal wat powermetersnobisme...je kan de bovenstaande redenering ook simpelweg omdraaien.
Wat moet je voor last hebben van een borstband, da's toch bullshit van een verwende kleuter man.
Bij mij levert m'n hartslagmeter geen enkele vorm van stress op, het is niet meer dan een hulpmiddeltje om 's winters niet te intensief te rijden, wat ik zonder wel zou doen.
In aug. 2018 werd mijn hartslagband na een valpartijtje in het ziekenhuis kapotgeknipt en toen ik weer begon te fietsen na een paar weken bleek de sensor met een andere band het niet (meer ) te doen.
Ik dacht het aanvankelijk wel zonder te kunnen, maar na aanschaf van wat vervangende spullen bleek ik gewoon te hard te rijden omdat ik daar lol in heb.
Wat moet je voor last hebben van een borstband, da's toch bullshit van een verwende kleuter man.
Bij mij levert m'n hartslagmeter geen enkele vorm van stress op, het is niet meer dan een hulpmiddeltje om 's winters niet te intensief te rijden, wat ik zonder wel zou doen.
In aug. 2018 werd mijn hartslagband na een valpartijtje in het ziekenhuis kapotgeknipt en toen ik weer begon te fietsen na een paar weken bleek de sensor met een andere band het niet (meer ) te doen.
Ik dacht het aanvankelijk wel zonder te kunnen, maar na aanschaf van wat vervangende spullen bleek ik gewoon te hard te rijden omdat ik daar lol in heb.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig