Hoe volgt deze conclusie?Klein_Verzet schreef: ↑11 apr 2019 13:19 Spieren trekken zich niets aan van "natuurlijk" of "onnatuurlijk." Wel weet ik dat ze het best gedijen bij een concentrische contractie (spier komt op spanning en verkort) en veel minder bij de excentrische contractie (spier komt op spanning en verlengt, zoals bij de landing bij het hardlopen, wat tot microscopische beschadigingen leidt - dit gebeurt trouwens ook tijdens Parijs Roubaix als men over de kasseien dokkert).
Met andere woorden: de mechanische belasting bij fietsen is veel beter voor het lichaam dan bij hardlopen; het enige nadeel is de schokloosheid voor de botten.
Lopen bevorderend voor 't fietsen ?
RVV, jij verkoopt toch bedden? Curieus wel, want de mens is gemaakt om op de grond te slapen.... of denk je dat de holbewoners van toen een boxspring hadden?
-
- Forum-lid HC
Van der Poel doet het ook en die gaat als een kogel, dus het kan best werken.
-
- Forum-lid
Dit staat toch helemaal niet ter discussie?! Maak anders even een ‘overbodige’ topic aan. Waar op te slapen als wielrenner? Pphfff
-
- Forum-lid
In alle bescheidenheid is het een mening waarin wetenschappelijke feiten hand in hand gaan met eigen ervaringen. Na een marathon ondervond ik altijd zoveel spierpijn (microscopische beschadigingen in het spierweefsel) dat de trap af lopen bijna onmogelijk was. Een tweede marathon binnen een week zou ik niet hebben kunnen uitlopen en zou met zekerheid een fikse blessure hebben opgeleverd. Daarentegen kon ik na een loodzware bergetappe de volgende dag opnieuw diep in de beugels, weliswaar was dan de fysieke prestatie fors minder, maar nog altijd wel doenlijk, zonder fysieke schade.
Maar uhh, wat is jouw mening over deze kwestie?
Mijn mening is dat het compleet afhangt van wat je doet. Na 8 jaar enkel wielrennen plots 1.5 uur hardlopen is schadelijk. Dit vervolgens 3 dagen achtereen doen is jezelf slopen. Elke week 3x5 km hardlopen (na een opbouw periode) is heel gezond, niet ondanks de excentrische contracties.Klein_Verzet schreef: ↑12 apr 2019 11:40
In alle bescheidenheid is het een mening waarin wetenschappelijke feiten hand in hand gaan met eigen ervaringen. Na een marathon ondervond ik altijd zoveel spierpijn (microscopische beschadigingen in het spierweefsel) dat de trap af lopen bijna onmogelijk was. Een tweede marathon binnen een week zou ik niet hebben kunnen uitlopen en zou met zekerheid een fikse blessure hebben opgeleverd. Daarentegen kon ik na een loodzware bergetappe de volgende dag opnieuw diep in de beugels, weliswaar was dan de fysieke prestatie fors minder, maar nog altijd wel doenlijk, zonder fysieke schade.
Maar uhh, wat is jouw mening over deze kwestie?
Jouw punt was dat een concentrische contractie 'beter' is dan een excentrische contractie. Dat excentrische contracties blessure gevoeliger zijn bij overbelasting staat buiten discussie, maar excentrische contracties hebben wel voordelen t.o.v. concentrische. Voor spier opbouw bijvoorbeeld kan een excentrische contractie beter zijn. Er is zelfs wetenschappelijk bewijs dat een trap of berg aflopen (excentrisch) een betere cardio workout is dan dezelfde trap of berg oplopen (concentrisch). Beide hebben dus voor en nadelen.
Ik kan in ieder geval niks vinden waaruit zou blijken dat een excentrische contractie, die spierschade oplevert, een gezondheidsrisico is zolang het met mate wordt gedaan. In tegendeel, het wordt juist aangeraden aan mensen (ouderen) met slappe spieren. Mocht je een Tour de France voor hardlopers willen organiseren dan ben ik het volledig met je eens, zo'n evenement sloopt elke deelnemer. Maar zolang de hersteltijd voor de beschadigingen wordt gerespecteerd is er niks mis met excentrische contracties.