Re: Ventoux afdalen op full-carbon?
Geplaatst: 05 aug 2019 19:18
Yep, maar hoogte van het wiel blijft wel van belang.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Yep, maar hoogte van het wiel blijft wel van belang.
Kijk dat is n mooie tip. Warm voor de klim, niet met de massa omlaag en n mooi lusje.HarryuitHilversum schreef: ↑05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Als je dan toch een lusje wilt doen dan ga je naar beneden naar Sault, kun je de Toulourenc er nog achteraan doen, of de Gorges de la NesqueRob Kuijpers schreef: ↑05 aug 2019 19:44Kijk dat is n mooie tip. Warm voor de klim, niet met de massa omlaag en n mooi lusje.HarryuitHilversum schreef: ↑05 aug 2019 18:03 De afdaling naar Bedoin zou ik sowieso vermijden. (Veel verkeer en relatief smalle weg) De afdaling naar Malaucene is veel beter. Breed, overzichtelijk en ook in het hoogseizoen niet al te veel verkeer. Zou ik op mijn carbon Zipps zeker aandurven. Van Malaucene naar Bedoin is iets van 12 k over een leuk klimmetje. Die gebruik ik meestal als opwarmer en parkeer de wagen in Malaucene, waar ook vele goede terrassen zijn. ..
Ga vanavond mijn alu velgjes maar ns testen, of dat nog n beetje bolt.
Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.hayes schreef: ↑05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.
Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.Jans schreef: ↑05 aug 2019 23:05Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.hayes schreef: ↑05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.
Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
In nederland hebben we ook weleens een verkeersinfarct. Waarom zou dat daar niet kunnen?NuitKor schreef: ↑06 aug 2019 10:32Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.Jans schreef: ↑05 aug 2019 23:05Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.hayes schreef: ↑05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.
Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het verbaasd mij gewoon omdat het in 2017 (in het hoogseizoen) verre van druk was. Maar goed, zal wel.Najieto schreef: ↑06 aug 2019 11:55In nederland hebben we ook weleens een verkeersinfarct. Waarom zou dat daar niet kunnen?
Mijn man was er gisterenmiddag om 12:00 uur. En wees gerust hij heeft vergelijkingsmateriaal. Hij fietst hem 12-14 keer per jaar op, vanaf het moment dat er nog wel eens door sneeuw gelopen moet worden, tot het moment dat er weer sneeuw ligt.NuitKor schreef: ↑06 aug 2019 10:32Ik kan dat maar moeilijk geloven. Ik was er 31 juli 2017 (hoogseizoen dus) en misschien waren er ochtends om 9u zo'n 5 andere renners op de top. Bij het afdalen werd het wel drukker omhoog, maar zeker geen sprake van een verkeersinfarct.Jans schreef: ↑05 aug 2019 23:05Er was vanmiddag, zoals ik eerder schreef een verkeersinfarct. Je kon op de top niet fietsen. Het was niet gezellig druk, maar geen doorkomen aan.hayes schreef: ↑05 aug 2019 22:26 Gorges de la Nesque is een absolute aanrader. Heel mooi. Je kom ogen tekort. De afdaling naar Sault is heel erg goed te doen.
Ik herken me niet echt in de drukte die vermeld wordt. Ik ben vorig jaar rond 10/07 naar boven gefietst en ik vond het heel goed te doen qua volk. Ik was rond de middag boven. Op de top is het gezellig druk maar niet té.
Ik moet blijkbaar een heel mooie dag uitgekozen hebben want ook zo goed als geen zuchtje wind.
Mist er niet wat informatie in dit verhaal. 1km dalen met 10% verval is toch niet zo'n probleem voor carbon wielen. Ik vermoed dat tijdens de test continue (slepend) geremd werd. Maar wie doet dat nou? 10% is nou ook weer niet zo extreem. En dat Lightweigth zegt dat hun wielen niet gemaakt zijn om te dalen (in lange Alphen afdalingen) lijkt mij ook erg vreemd. Dat soort wielen koop je toch juist als je snelheid wilt winnen door minder gewicht. Lightweight wielen koop je niet voor het snelle werk op vlakke wegen (zou ik denken). Gewichtsreductie voor de klim, betekent ook dat je er mee moet kunnen dalen.joopi schreef: ↑05 aug 2019 16:19 Nog maar eens herinneren aan een test bij de Duitse vrienden van Tour Magazine een paar jaar geleden: in (bewust!) extreme omstandigheden (rijder 100 kg, 1 km naar beneden met 10% verval) gingen bijna alle carbon velgen naar de kloten: delaminatie door teveel hitte, etc. Lightweight had zelfs bedankt voor de eer om een setje te leveren voor de test met de mededeling dat hun carbon clinchers niet gemaakt zijn voor lange (Alpen-)afdalingen. Nog los daarvan: wat moet je idd met 60 mm hoge velgen op zo'n klim? Want waaien doet het er bijna altijd en soms flink ook, de Col des Tempetes heet niet voor niets zo. En het meergewicht kan je omhoog missen als kiespijn. Als je toch de blits wil maken met de hoge velgen, doe het dan iig niet ook nog met latex binnenbandjes, die gaan bijna zeker klappen als de velg heet wordt van al dat remmen. En pas vooral goed op bij die scherpe bocht naar rechts in het dorp Saint-Esteve, als je bijna beneden bent, de waarschuwingen die daar op het wegdek zijn gekalkt staan er met een reden.