Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snellere fiets

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 31 jul 2020 12:45

Het Duitse Roadbike heeft nu een aero serie. Elke maand testen ze wat het effect is van helmen, wielen frames en dergelijke. Een zeer interessante serie, die voor mij verrassende inzichten oplevert:
1. Aero is ook bij lagere snelheden (28-30 gem) zinvol. Een recreatieve fietser is op 100 kilometer over een glooiend parcours vele minuten sneller bij gelijke inspanning door bijvoorbeeld: Een diepe zit, een goede aero helm, of een goed aero frame.
2. Hoge wielen hebben vooral een gunstig effect bij zijwind. (zeil effect) De aero voordelen van wielen zijn overigens aanzienlijk minder groot dan die van een diepe zit, goed frame of goede helm.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 jul 2020 12:50

Jans schreef: 30 jul 2020 22:11 Ik ben nu wel nieuwsgierig waar je nu toe in staat bent en wat je voor ogen hebt wat het zou moeten worden.
Eigenlijk de enige relevante vraag in dit draadje.

TS rijdt nu de xxxx/xxx/xxx in yyy/yyyy/yy en wil minimaal i% verbeteren.
Wat kan de fiets daar aan bijdragen? En zo ja welke?

Niet onbelangrijk is waar xxxx/xxx/xxx is.
Is dat een rondje Zeeland op winderige dijken?
Is dat een proloog van 5 km door een beschutte stad?
Is dat een Gran Fondo met 4500 hm's
Een volledige ronde van Vlaanderen?

Maar misschien zijn x/y en i niet relevant en gaat het alleen maar om de discussie ;)

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 31 jul 2020 13:45

Gastheerg schreef: 31 jul 2020 12:50
Jans schreef: 30 jul 2020 22:11 Ik ben nu wel nieuwsgierig waar je nu toe in staat bent en wat je voor ogen hebt wat het zou moeten worden.
Eigenlijk de enige relevante vraag in dit draadje.

TS rijdt nu de xxxx/xxx/xxx in yyy/yyyy/yy en wil minimaal i% verbeteren.
Wat kan de fiets daar aan bijdragen? En zo ja welke?

Niet onbelangrijk is waar xxxx/xxx/xxx is.
Is dat een rondje Zeeland op winderige dijken?
Is dat een proloog van 5 km door een beschutte stad?
Is dat een Gran Fondo met 4500 hm's
Een volledige ronde van Vlaanderen?

Maar misschien zijn x/y en i niet relevant en gaat het alleen maar om de discussie ;)

Ik had hier wel neergezet wat ik nu doe en wat ik zou willen verbeteren. Blijkbaar is die posting verdwenen. Heel vreemd.....

Enfin, ik woon in Zuid-Limburg en rij dus veelal heuvels. Door de corona beperking, afsluitingen van het Heuvelland en België ben ik ook vaker langere, vlakkere ritten gaan rijden. Ik wil mijn reikwijdte in het vlakke en gemiddelde in heuvelachtige gebieden verbeteren.
Een "thuisrit" in de Zuid-Limburgse heuvels is 70-90km/1400-1800hm/ca. 28,5kmh gemiddeld. Ga ik richting Noord/Midden-Limburg dan rijd ik 110-130km/300-400hm/30+kmh gemiddeld.
In de heuvels wil ik boven de 30kmh gemiddeld kunnen blijven en in het vlakke moet 160-180km kunnen waarbij het gemiddelde boven de 30kmh blijft. Ben nu 46jr, 1m98, 83kg. Paar kilo minder moet ook nog kunnen (78-79kg streefgewicht).
Dogma F

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 jul 2020 14:33

HarryuitHilversum schreef: 31 jul 2020 12:45
2. Hoge wielen hebben vooral een gunstig effect bij zijwind. (zeil effect) De aero voordelen van wielen zijn overigens aanzienlijk minder groot dan die van een diepe zit, goed frame of goede helm.
Zoals je het hier presenteert heeft een aero frame meer effect dan aero wielen,
En dat komt me eigenlijk ongeloofwaardig voor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

RKN
Forum-lid

RKN 31 jul 2020 21:01

Ik zou dan juist graag willen weten welke van de combinatie "diepe zit, goed frame en goede helm" het meeste invloed heeft...
(gok de 1e)

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 31 jul 2020 21:41

1e
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 aug 2020 10:25

@Raven14:

Hoe zit dat met de Ultimate CF SLX vs Aeroad. Ik zie namelijk dat Movistar renners best veel kiezen voor de Ultimate (bijv Valverde). Toch lijkt die fiets minder aero te zijn. Hij zal wel wat lichter zijn, maar heb jij een idee hoe het aero stukje zich tot elkaar verhoud?

Ik had altijd het idee dat de Ultimate geschikter is voor criteriums, maar als ik de wielbasis zie is de Aeroad zelfs 2mm korter. Wat heeft nog meer invloed op het bochtenwerk?

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 01 aug 2020 11:03

NuitKor schreef: 01 aug 2020 10:25 @Raven14:

Hoe zit dat met de Ultimate CF SLX vs Aeroad. Ik zie namelijk dat Movistar renners best veel kiezen voor de Ultimate (bijv Valverde). Toch lijkt die fiets minder aero te zijn. Hij zal wel wat lichter zijn, maar heb jij een idee hoe het aero stukje zich tot elkaar verhoud?

Geen idee over concrete cijfers, de Aeroad zal je best wel wat watts besparen wanneer je solo ervandoor gaat; maar wanneer je in het peloton rijdt, en je duivels pas ontbindt op de Muur van Hoei, dan maakt dat natuurlijk niet veel uit.

Ik heb al met de Aeroad gereden, vond die zeer strak sturen. Minder neiging tot onderstuur dan mijn S5.
Afbeelding

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 01 aug 2020 12:50

NuitKor schreef: 01 aug 2020 10:25 @Raven14:
Ik had altijd het idee dat de Ultimate geschikter is voor criteriums, maar als ik de wielbasis zie is de Aeroad zelfs 2mm korter. Wat heeft nog meer invloed op het bochtenwerk?
Wanneer die 2 mm extra geen enkel probleem oplevert in de bochten, zal 2 mm minder geen voordeel hoeven op te leveren. Balhoofdhoek heeft ook veel invloed.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 03 aug 2020 08:46

Alex Slok schreef: 31 jul 2020 09:37
Ramon73 schreef: 30 jul 2020 21:59Denk dat ik maar eens bij een coach mijn licht ga opsteken voor een trainingsplan. Heb echt geen behoefte om me daar in te verdiepen. Gun een ander ook graag iets, en kan die beste man/vrouw me beetje begeleiden.
contradictio in terminis :?:
Bedankt :winkthumb: Dat ik dat zelf niet gezien heb :oops: echt heel erg dom van mij zeg. Gelukkig is hier een forum vol wijze oude mannen die de jonkies wel vooruit kunnen helpen met hun waardevolle kennis. Dankjewel, écht een flinke toegevoegde waarde, jouw posting.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 aug 2020 13:13

Ramon73 schreef: 03 aug 2020 08:46
Alex Slok schreef: 31 jul 2020 09:37
Ramon73 schreef: 30 jul 2020 21:59Denk dat ik maar eens bij een coach mijn licht ga opsteken voor een trainingsplan. Heb echt geen behoefte om me daar in te verdiepen. Gun een ander ook graag iets, en kan die beste man/vrouw me beetje begeleiden.
contradictio in terminis :?:
Bedankt :winkthumb: Dat ik dat zelf niet gezien heb :oops: echt heel erg dom van mij zeg. Gelukkig is hier een forum vol wijze oude mannen die de jonkies wel vooruit kunnen helpen met hun waardevolle kennis. Dankjewel, écht een flinke toegevoegde waarde, jouw posting.
En heb je daar een dikke 3 dagen over moeten denken om dit nu te posten?
Iets van lange tenen en vlug op de pik getrapt zijn?
Pak nog een lekker wiskeytje en ga wat doen met de adviezen die je hier aangeboden krijgt!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 03 aug 2020 16:18

scottpch schreef: 03 aug 2020 13:13 En heb je daar een dikke 3 dagen over moeten denken om dit nu te posten?
Iets van lange tenen en vlug op de pik getrapt zijn?
Pak nog een lekker wiskeytje en ga wat doen met de adviezen die je hier aangeboden krijgt!
Heeft niet zo heel veel met vlug op de pik getrapt te maken. Het is gewoon bloedje irritant als je om advies vraagt en er komt dan een wijsneus met het vingertje zwaaien.
Help het topic vooruit, of zeg dat de topicstarter niet helemaal goed weet wat hij wil. Maar zo'n nietszeggende, niet ter zake doende post kan ik persoonlijk niet erg waarderen. Wethouder Hekking ligt al heel lang achter ons, toch moeten er op fora veel mensen dat typetje nog steeds nadoen.
Kom op zeg, hoe oud ben je nou? Voeg iets toe in de forumposts of hou je mond.

Enfin, Ik dacht eraan dat een zakelijk contact van mij in zijn vrije tijd atletiektrainer is. Daar vandaan heb ik tips voor leesvoer gekregen. Verstandigste is om (gezien het seizoen over de helft is) eerst zelfstandig te starten en volgend jaar een sportkeuring te doen. Daar komt veel informatie over jezelf uit en dan kan ik het van daaruit bekijken.
Dogma F

Plaats reactie