Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Hit and run gedrag

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 03 aug 2020 09:19

walter- schreef: 02 aug 2020 23:31 Die zijn er wel eens: maar wil je er iets aan 'doen'?
Niets, gewoon accepteren dat dat gebeurt. Het is dan ook niet mijn topic
Maar wat wel zou kunnen helpen is als nieuwe leden zich een beetje meer thuis voelen en dus niet na een eerste vraag meteen een hoop negatieve antwoorden over zich heen gestort krijgen.
En jezelf voorstellen vind ik een vorm van beleefdheid, dat kun je ook doen in een eerste alinea van je eerste vraag.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2020 09:38

Ik vind jezelf voorstellen met een nickname ook niet alles.

walter-
Forum-lid HC

walter- 03 aug 2020 09:45

Enzzo schreef: 03 aug 2020 09:19 ..
Maar wat wel zou kunnen helpen is als nieuwe leden zich een beetje meer thuis voelen en dus niet na een eerste vraag meteen een hoop negatieve antwoorden over zich heen gestort krijgen.
...
Idd; lijkt me zelf belangrijker dan eens iemand die na de vraag niets van zich laat horen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 03 aug 2020 11:18

Jans schreef: 03 aug 2020 09:38 Ik vind jezelf voorstellen met een nickname ook niet alles.
Maar als je naam al vergeven is😉
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 03 aug 2020 11:31

Hit and run? Voorheen kreeg ik regelmatig privéberichten met de vraag naar allerlei gps-routes. Zo'n verzoek kwam dan juist vaak van iemand, die daar kennelijk speciaal een forum-account voor aanmaakte. Immers, nadat ik betreffende route(s) gemaakt had, volgde een vriendelijk 'dankjewel' en daarna meestal niets meer, ook niet op het forum zelf. Voor mij destijds de reden om het "Sta gebruikers toe om je privéberichten te versturen"-vinkje doorgaans op 'nee' te zetten.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 03 aug 2020 11:39

Zo’n voorsteltopic is ook niet alles. Je stelt je eenmalig als newbie voor, wie leest dat dan later nog terug? Het helpt misschien alleen als extra stap om mensen die een vraag hebben als “He, ik wil fiets, zeg mij welke?” een beetje op afstand te houden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2020 12:13

Ik kan me wel vinden in de gedachten van Joseba, maar ook in de meeste reacties. Het is een balans, voor mij gevoel is daar de laatste maanden weinig aan veranderd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2020 13:14

nijkie schreef: 03 aug 2020 11:18
Jans schreef: 03 aug 2020 09:38 Ik vind jezelf voorstellen met een nickname ook niet alles.
Maar als je naam al vergeven is😉
Zet je er toch een 1 achter.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 03 aug 2020 21:18

Dank allen voor de reacties. Het lijkt er op dat ik beter mijn persoonlijke verwachting kan bijstellen en irritaties laat varen. Eens zien of dat lukt...

walter- schreef: 02 aug 2020 16:59 Je lijkt me vooral snel in het beoordelen van mensen.
Hoe kan je nu oordelen dat iemand egoistisch ingesteld is op basis van 1 post?
walter
Dat heb ik me zelf ook afgevraagd maar stel wel vast dat het percentage gevallen waar mijn inschatting juist was te hoog is om het aan toeval toe te schrijven. Tijd tussen lid worden en eerste post, wel/niet even kort introduceren versus met de deur in huis vallen, vragen stellen over onderwerpen waar al heel veel over te vinden is (maar niet de moeite nemen om te zoeken), de "toon" van de post. Het zijn enkele ingrediënten waar ik mijn oordeel op baseer.

walter- schreef: 02 aug 2020 17:16 je kan het ook omdraaien. Je lijkt me niemand te willen "helpen" zonder iets in te plaats terug te krijgen. Ook geen egoïsme?
Walter
Nee. Want ik wil er niet per se zelf iets voor terug. Ik zie in ruil voor de hulp graag een actieve bijdrage aan het forum. Net als ik onderweg soms iemand een bandje geef of een euro voor de pont. Ik wil daar zelf niets voor hebben maar vraag dan wel vriendelijk of ze in een vergelijkbaar geval hetzelfde voor een ander willen doen.

Lcsmet schreef: 02 aug 2020 22:29 Dikwijls, ook als ik zelf niet gereageerd heb, vraag ik wel aan een iemand die een topic met een vraag geopend heeft wat hij/zij uiteindelijk met de reacties van andere forumleden heeft gedaan.
En? Wat zijn je ervaringen qua reacties (bijvoorbeeld)?

nijkie schreef: 03 aug 2020 06:46 Het is ook de tijd waarin we leven en informatie is in 2 tellen te vinden en er wordt alleen gelezen wat men interesseerd.
Zo ook vrijwilligers werk,begin er maar eens over en het eigenbelang staat voorop.Ik zeg gisteren nog ,ik steek er 150 uur per jaar in en jij neemt nog niet eens de moeite om de nieuwsbrief te lezen of zelfs te kijken waar de clubrit heen gaat.Valt bij mij onder gemakszucht en ongeïnteresseerd.
Zoals de auteur van het FD artikel schreef is dat wellicht een verklaring maar geen rechtvaardiging. Mijn persoonlijke ervaring met het verenigingsleven is overigens identiek met als gevolg dat ik onlangs ben gestopt als bestuurder en vrijwilliger. Daar kwamen vreemd genoeg wel heel veel reacties op...

walter-
Forum-lid HC

walter- 21 aug 2020 16:23

Een grote reden waarom ik Joseba aansprak iedere keer hij sarcastische opmerkingen gaf wanneer hij weer hit en run gedrag vermoedde, is omdat hij lijkt te vinden dat forum topics aan een standaard moeten voldoen die hij in zijn hoofd heeft. Moest hij dat doen wanneer de regels zeer duidelijk zijn (bv in het koopjes forum, al zegt de regel ook dat je daar niet mag reageren ;-)) zou ik er minder problemen mee hebben.
Is zijn standaard niet bereikt dan geeft hij zichzelf het recht om sarcastische opmerkingen te maken in de vraagstaarten. Hij lijkt daarbij ook te denken dat hij iets goed doet. Het lijkt alsof hij gelooft dat die sarcastische opmerkingen zorgen dat nadien het forum zal beter zijn (of dat mensen die niet aan zijn standaard willen voldoen dan wegblijven?). Maar ik denk zelf dat het verre van constructief is.
Een serieuze oproep; stop daar gewoon mee; als je vindt dat iets niet naar je standaard is, meldt het aan de forumbeheerder of start een vraagstaart als deze om die standaard te bespreken.
Maar wees toch niet telkens de aanleiding om vraagstaarten te verzieken.
Zoals ik al eerder meldde; in het echte leven wordt dergelijk gedrag niet aanvaard. Op een forum helpt dat ook niets.
En in het echte leven geloof ik echt dat je veel constructiever bent, net als de vele andere bijdrages die je levert aan het forum.

Walter

alien
Forum-lid

alien 21 aug 2020 17:36

walter- schreef: 21 aug 2020 16:23[…] vraagstaart […]
😃👍🏻
Vorsprung durch Pedantik

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 21 aug 2020 17:54

Ik vind dat je erg makkelijk veel aannames doet aangaande mijn beweegredenen. Mijns inziens zou hit and run gedrag in het "normale leven" ook niet (moeten) worden aanvaard. Maar ook daar zie ik het meer en meer voorkomen, zoals voor mij aardig werd verwoord in het door mij aangehaalde FD artikel. Mensen schatten anderen in op wat men bij die personen kan halen maar nemen niet de moeite na te denken hoe het vice versa zit. De eigen ik lijkt te prevaleren boven het investeren in de wederzijdse relatie.

Ben het met je eens dat mijn gestrekte been en gebrek aan empathie dan niet constructief zijn. Vraag is of ik op dat moment überhaupt constructief wil zijn (en waarom). Wat zou een meer constructieve houding opleveren? Forumlid LcSmet pakt het anders aan maar het resultaat is toch veelal hetzelfde (ik kom, ik haal, ik verdwijn). Maar verbaas me eens.... ik zal bij een volgend vermoeden je een PB sturen. Mag je laten zien hoe een constructievere houding tot een ander resultaat leidt, deal?

Plaats reactie