Pagina 4 van 6
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 10:12
door alien
Po-vlakte, NRW, Niedersachsen, … gek genoeg zijn juist vlakke gebieden vaak dichtbevolkt en economisch welvarend.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 10:18
door Keezx
NicoNB schreef: ↑04 aug 2020 10:04
ypuh schreef: ↑04 aug 2020 09:39
Denk dat dit ook vooral een Nederlands probleem is hoor. Noem eens een 2e land (behalve misschien zo'n dwergstaatje of eilandje) waar een 11 te zwaar is want vlak en een 23 groot genoeg.
Denemarken en ik denk dat Australië er ook wel voor door kan.
Op een globe met relief is Australië vlak, ja.
In het zuidoosten liggen bergketens , ruim boven 2000 m, waar ik niet graag met een 23 zou rond moeten rijden,
Op een wereldkaart krijg je ook de valse indruk dat Australië een landje is, maar het is een werelddeel...niet veel kleiner dan Europa.
Europa ruim 10 M vierkante km
Australië 7,7 M vierkante km.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 10:19
door nijkie
12-25 voor de lichtgewichten en gevoelige cadans types.
11-28 voor de zwaardere en ongevoelige cadans types.
12-28 in 12 speed dan heb je beide in 1 cassette
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 13:27
door wasbeer2006
Zo denk ik er persoonlijk ook over.
Maar ik denk:
1 niet dat die er komt ze vullen 12sp aan met een 11
2 ze maken een 12/30 waar nog de 18 niet in zit.......
Ik vraag me af welke aantallen shimano afzet van een 11/23 en 12/25 ten opzichte van de rest.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 15:13
door razenderoeland
Ik stond ook voor het probleem dat de 12-23 niet meer in de verkoop was. Dit was dan wel 10 speed. Ik ben overgestapt naar Miche omdat je daar zelf je cassette kunt samenstellen uit diverse losse kransjes. Dan blijft het toch mogelijk om met een cassette te blijven fietsen waarvan het verloop in de meeste gevallen 1 tandje bedraagt. Voor het geval dat ik in bergachtig gebied ga fietsen vervang ik de cassette voor een cassette met grootste blad 28.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 21:31
door paulwindtegen
ypuh schreef: ↑03 aug 2020 21:43
Klinkt alsof jullie echt zitten te wachten op 12 speed.
Dat zit ik inderdaad. Toen er van 8 naar 9 werd gegaan waren er mensen die dat nutteloos vonden. Van 9 naar 10 idem, van 10 naar 11 idem..... En vast daarvoor ook al maar toen fietste ik zelf nog niet.
Je moet vooruitgang niet tegen willen houden omdat het huidige prima werkt. Dan reden we nu nog met een achterwiel met zowel links als rechts een tandwiel.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 04 aug 2020 22:10
door Keezx
Vind je het erg dat ik zoiets enigszins pathetisch vind?
Geleidelijk nadert de "vooruitgang" tot nul en met 11 speed zitten we al in de buurt, welke krans mis je nog?
Oh , je wil alles met 1 tand omhoog....
11-12 is iets van 9%
21-22 is nog maar 4 a 5% , hier gaan extra kransjes alleen nog maar in de weg zitten.
Was getekend: een geharnaste 9 speed rijder.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 06 aug 2020 12:10
door Kornuit
Ik zie dat Shimano 105 R7000 ook een cassette in 12-25 heeft, dus wel met de 18T. Opzich is dat wel een mooie cassette voor mijn trainingswielen. Iets zwaarder dan de Ultegra, maar dat zal op het vlakke niet zoveel uitmaken. Op die manier kan ik mijn 3 11-23 cassettes die ik nu nog heb bewaren voor de koerswielen.
Zijn er verder nog nadelen aan de 105 cassette? Scheelt toch zo'n 20 euro tov Ultegra.
De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 06 aug 2020 12:22
door leon1
NuitKor schreef: ↑06 aug 2020 12:10
De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?
Ik zeg: marketing BS. Het gewichtsverschil is vrij klein (30 gr op een cassette van 11-28). En dat komt vermoed ik meer door de opbouw van de cassette. M.a.w. de spiders van de grote kransen. De Ultegra heeft de grootste 5 kransen op 2 spiders zitten en de 105 alleen de grootste 3 op 1 spider.
En aangezien twee van de meest gebruikte kransen (hier op het platteland) bij de Ultegra op 1 spider zitten zul je veel minder last van invreten hebben. En je kunt voor Ultegra losse kransen kopen. Voor 105 weet ik dat niet. Dus twee voordelen voor Ultegra (al kun je de 105 cassette natuurlijk ook met sommige Ultegra kransen opbouwen).
(EDIT: even weggehaald dat ik het niet kon bevestigen - nu wel - met dank aan het WWW)
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 06 aug 2020 12:43
door MarkVeenstra
voordeel voor de 105 is de prijs.., en goede kans dat het materiaal juist slijtvaster is. Ten kostte van het kleine verschil in gewicht.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 06 aug 2020 12:45
door wasbeer2006
Ultegra en 105 zijn slijtvaster dan DA.
In da zitten de grootste kransen van Tita dat slijt sneller, maar is lichter.
Re: Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Geplaatst: 06 aug 2020 12:54
door Kornuit
leon1 schreef: ↑06 aug 2020 12:22
NuitKor schreef: ↑06 aug 2020 12:10
De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?
Ik zeg: marketing BS. Het gewichtsverschil is vrij klein (30 gr op een cassette van 11-28). En dat komt vermoed ik meer door de opbouw van de cassette. M.a.w. de spiders van de grote kransen. De Ultegra heeft de grootste 5 kransen op 2 spiders zitten en de 105 alleen de grootste 3 op 1 spider.
En aangezien twee van de meest gebruikte kransen (hier op het platteland) bij de Ultegra op 1 spider zitten zul je veel minder last van invreten hebben. En je kunt voor Ultegra losse kransen kopen. Voor 105 weet ik dat niet. Dus twee voordelen voor Ultegra (al kun je de 105 cassette natuurlijk ook met sommige Ultegra kransen opbouwen).
(EDIT: even weggehaald dat ik het niet kon bevestigen - nu wel - met dank aan het WWW)
Mijn trainingswielen hebben een DT 350s body van alu die met ultegra al aardig invreet. Ik frees zelfs na deze cassette dat ik een nieuwe body moet kopen, omdat ik dan de kransjes er niet meer af krijg. Dus jij zou een 105 dan afraden?