En hoe heb je in je beredenering het wrijvingscoëfficiënt meegenomen?MarkVeenstra schreef: ↑03 nov 2020 20:21 En je kunt het zelf beredeneren. Wat zorgt voor grip? Weerstand van beide contactoppervlakten. Die weerstand wordt bepaald door de materialen, de druk die wordt uitgeoefend en de oppervlakte waarover die druk wordt uitgeoefend.
Ga je met profiel rijden, bij dezelfde bandbreedte en bandendruk, heb je minder rubber op je weg duwen. Dus minder grip.
Rechtdoor is in de regel niet zo spannend tenzij er ijzel ligt en je flink kracht zet.
Neem je een bocht, dan ineens veranderen de krachten en maakt het uit of je op droog asfalt fietst of dat het asfalt nat is door condensatie of een regenbuitje iets eerder op de dag..
De vloeistoffilm die je band scheidt van het asfalt werkt dan als een smeermiddel.
Een smeermiddel dat bij een lage druk per vierkante centimeter zijn werk blijft doen maar bij een hoge druk per vierkante centimeter zijn werking verliest.
Bij nat weer is het dus niet per definitie zo dat een brede band meer grip geeft op het asfalt dan bij nat weer.