Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke band voor 4 seizoenen

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 nov 2020 12:19

MarkVeenstra schreef: 03 nov 2020 20:21 En je kunt het zelf beredeneren. Wat zorgt voor grip? Weerstand van beide contactoppervlakten. Die weerstand wordt bepaald door de materialen, de druk die wordt uitgeoefend en de oppervlakte waarover die druk wordt uitgeoefend.
Ga je met profiel rijden, bij dezelfde bandbreedte en bandendruk, heb je minder rubber op je weg duwen. Dus minder grip.
En hoe heb je in je beredenering het wrijvingscoëfficiënt meegenomen?
Rechtdoor is in de regel niet zo spannend tenzij er ijzel ligt en je flink kracht zet.
Neem je een bocht, dan ineens veranderen de krachten en maakt het uit of je op droog asfalt fietst of dat het asfalt nat is door condensatie of een regenbuitje iets eerder op de dag..

De vloeistoffilm die je band scheidt van het asfalt werkt dan als een smeermiddel.
Een smeermiddel dat bij een lage druk per vierkante centimeter zijn werk blijft doen maar bij een hoge druk per vierkante centimeter zijn werking verliest.
Bij nat weer is het dus niet per definitie zo dat een brede band meer grip geeft op het asfalt dan bij nat weer.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6252
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2020 12:49

wrijvingscoëfficiënt in mijn beredenering is de weerstand bepaald door de materialen.
Die heeft een bepaalde waarde, onafhankelijk van je bewegingsrichting. Wél afhankelijk van de condities, bijvoorbeeld regen.

Verschil rechtdoor of bocht, zijn de richtingscoëfficiënten van de uitgeoefende druk tussen beide oppervlakten. Rechtdoor is de kracht, voornamelijk, naar beneden gericht.,. loodrecht dus op zowel het oppervlakte van de band als van de ondergrond. Met een component tegengesteld aan de rijrichting, op de achterband voor de aandrijving.

Het verschil tussen lage en hoge druk per vierkante centimeter, om die film tussen band en wegdek te niet te doen. Is in theorie zeker waar. Echter.., de verschillen waar we over praten zijn beperkt. Het gaat dan om het verschil in oppervlakte van het loopvlak dat contact maakt met de weg. Bredere band/lagere druk, zet iets meer vierkante centimeters aan het wegdek en dus de uitgeoefende druk (renner + fiets + snelheid en bocht) wordt inderdaad daarover meer verdeeld. Maar ik geloof niet dat verschillen zo groot worden dat het effect van wel of niet die film wegwerken zal optreden. Maar er is vast ook wetenschap naar gedaan ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 nov 2020 12:57

ook in deze 500e discussie over fietsbandjes staat het weer bol van de 'ik denk', 'ik geloof', 'imho', 'mijn vervaring' en vergelijkbare kreten. Enige verwijzing naar daadwerkelijk onderzoek ontbreekt.

Maar wat ik me vooral afvraag: als profiel op racefietsbandjes geen nut heeft, waarom hebben dan het merendeel van alle racefietsbandjes profiel aan de zijkanten?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 nov 2020 13:06

Een voorwaarde voor mij voor "winterbanden" minder steentjes oppikken bij nat wegdek dan mijn "zomerbande".
Grip, profiel, weerstand, voor mij alleemaal onzin in de winter, ik zoek dan de grenzen niet op (rijd dan niet in de alles voor het strava-gemiddelde modus). Verhandelingen over fietsen in de regen zijn helemaal niet aan mij besteed en volgens mij aan bijna niemand, wanneer fiets je nu echt in de regen? (woon werk ik normaal nog wel maar zelfs dat nu niet), Voor mij voldoen de Rubino Pro banden dan perfect, pikken weinig steentjes op bij nat wegdek en daardoor weinig lek. Met mijn Corsa's (die liggen er in de zomer op) probeer ik het nog wel eens, maar bij nat wegdek rijd ik daar gewoon een stuk sneller een steentje in met een lek tot gevolg. Maar volgens mij heeft vrijwel ieder merk een wat hardere band en die voldoen denk ik allemaal redelijk goed in de winter. (behalve de Pirelli's die ik vorige winter heb geprobeerd, gewoon iedere 50 km lek, na 200 km maar vervangen)
Ach, ik zeg ook maar wat

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 nov 2020 13:18

HarryuitHilversum schreef: 04 nov 2020 08:39 Ik rijd in de winter ook door op de 'gewone' conti's. Nu de 5000, voorheen de 4000 sII.
Hier idem.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1354
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 nov 2020 13:34

afrit13 schreef: 04 nov 2020 12:57 ook in deze 500e discussie over fietsbandjes staat het weer bol van de 'ik denk', 'ik geloof', 'imho', 'mijn vervaring' en vergelijkbare kreten. Enige verwijzing naar daadwerkelijk onderzoek ontbreekt.
Wat voor onderzoek verwacht je op dit vlak, behalve wat half commerciële testjes van één of ander clubje, website of tijdschrift?

IMHO is de persoonlijke ervaring van medefietsers hier waarschijnlijk de beste bron van informatie :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28164
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2020 13:40

Volgens mij zei Schwalbe laatst zelf in een interview dat ze de nieuwe Pro One niet wilden voorzien van profiel, omdat dit nu eenmaal het beste is. "Maar als we dat doen krijgen we 100 mails per dag van mensen die vragen waarom er geen profiel op zit".

:ugeek:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 nov 2020 14:27

Al een tijd zit ik de spinzen op het opzetten van (race)fiets gerelateerd onderzoek.
Ik wil best wat serieus onderzoek opzetten naar fietsbanden, maar wie gaat dat financieren?


Over die dunne film, ik ging vorig jaar met mijn winterfiets tijdens het remmen rechtdoor waar ik naar links wilde op een nieuw fietspad met een dun laagje water.
Heb daarom mijn voorband weer van 30mm teruggebracht naar 25mm. Precies dus om deze reden.
Sindsdien heb ik mij in die bocht niet meer 'ver-remt'.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6252
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2020 14:39

afrit13 schreef: 04 nov 2020 12:57 ook in deze 500e discussie over fietsbandjes staat het weer bol van de 'ik denk', 'ik geloof', 'imho', 'mijn vervaring' en vergelijkbare kreten. Enige verwijzing naar daadwerkelijk onderzoek ontbreekt.

Maar wat ik me vooral afvraag: als profiel op racefietsbandjes geen nut heeft, waarom hebben dan het merendeel van alle racefietsbandjes profiel aan de zijkanten?
Van de website fietsersbond:

Omdat de gemiddelde consument een band zonder enig profiel niet vertrouwt zijn de meeste banden voor op de weg toch voorzien van enig profiel.’

En wetenschappelijk onderzoek zou fijn zijn. Maar logisch redeneren, met mechanica helpt al een heel stuk. Alleen van daaruit is het punt van overgang niet zo scherp te bepalen. Een auto gaat dusdanig hard dat je aquaplanning kan krijgen dus moet je water afvoeren en dus profiel. Bij droog weer rijden race auto's op profielloze banden. Fietsers kunnen niet aquaplannen, maar waar zit de grens. Hoe dik moet je band zijn, en hoe hard moet je fietsen, om toch te gaan drijven. (ballon banden op het strand?).

https://www.bicyclerollingresistance.co ... ke-reviews

Hier wel heel veel bandentests.., maar dan op rolweerstand en iets over lekbestendigheid. Dat zegt niet (direct) iets over grip natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 nov 2020 16:30

MarkVeenstra schreef: 04 nov 2020 14:39
Van de website fietsersbond:

Omdat de gemiddelde consument een band zonder enig profiel niet vertrouwt zijn de meeste banden voor op de weg toch voorzien van enig profiel.’
Maar gaat het bij de 'gemiddelde consument over de gemiddelde gewone fietser op de gemiddelde racefietser?
havana schreef: 04 nov 2020 13:40 Volgens mij zei Schwalbe laatst zelf in een interview dat ze de nieuwe Pro One niet wilden voorzien van profiel, omdat dit nu eenmaal het beste is. "Maar als we dat doen krijgen we 100 mails per dag van mensen die vragen waarom er geen profiel op zit".
Heb je een verwijzing? Want nu klinkt het bijna als 'ik las laatst op facebook"?

En voor de duidelijkheid" voor mij zijn banden met of zonder profiel echt om het even, Maar ik vind de manier van onderbouwen in deze discussies altijd zo 'bijzonder'.

5mm verschil in een bandje maakt blijkbaar het verschil tussen je wel of niet verremmen? Of lag er die dag 0,1 mm meer water in de bocht? Of lag er misschien wat olie? Of stond de wind anders? Of reed iemand harder? Of werd er 0,01 seconde later geremd? Of was de fietser zich nu meer bewust van de de risico's in die bocht? Of was de bandendruk anders? Of was de ene band nieuwer? etc.

Zoveel variabelen, maar nee, de 5 mm maakt HET verschil.....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2020 18:49

5mm die het verschil is tussen 23 en 28 mm, maakt wel veel uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 04 nov 2020 18:55

Profiel:
Een beetje profiel op de wangen is wel belangrijk voor de aërodynamica. Het helpt om de luchtstroom af te voeren, waardoor de aërodynamica verbetert.
Tests:
Ik las vorig jaar een (winter) bandentest in Roadbike.de. Daar kwam de 4 seasons goed uit. Erg lekbestendig, duurzaam en rolt nog goed ook. De gp 5000 was de referentie. Die is iets minder lekbestendig (maar nog altijd uitstekend) iets minder duurzaam en iets duurder. Maar rolt een stuk beter.

Plaats reactie