schijfremmen of velgremmen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Kopie van Tweakers: maar hier Chris Froome die zijn overstap naar discs en ervaringen daarmee toelicht. Sluit wel aan bij mijn ervaringen (al dan niet van clubmaatjes).
Je kunt het begrip 'velgremmen' niet zomaar gaan veralgemenen. Er is bijvoorbeeld een hemelsbreed verschil tussen remmen met alu-velgrand in perfect droog weer en remmen met full carbon wielen in de gietende regen in bergachtig gebied. Dat laatste is echt geen aanrader, en was voor mij de reden om over te schakelen op schijfremmen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het is altijd een beetje tweeledig. Als ze werken werken ze vaak heel goed, maar het is vaak een combinatie van een paar dingen waarom het op de racefiets zo veel meer gekloot is. Slechte uitlijning van frame en klauw en vaak te kleine schijven omdat we het uiterlijk weer belangrijker vinden dan remfunctie.ypuh schreef: ↑08 feb 2021 09:34 Kopie van Tweakers: maar hier Chris Froome die zijn overstap naar discs en ervaringen daarmee toelicht. Sluit wel aan bij mijn ervaringen (al dan niet van clubmaatjes).
De flatmount standaard is esthetisch mooi, maar hierbij moeten de boutgaten wel perfect haaks op de as staan. En moeten ook de montagevlakken echt vlak zijn. Is dat niet zo dan valt de remklauw heel moeilijk vrijlopend af te stellen. Er zijn natuurlijk mogelijkheden om die te vlakken, maar wie heeft dat gereedschap nou in huis . Zelfs fietsenmakers kijken je vaak glazig aan als je vraag of ze dat doen... Tja die carbonboeren kunnen nauwelijks een rond bottom bracket maken, laat staan een paar nette echt haakse oppervlakken.
Met de interne routing door het bracket en headset met krappe bochten is het goed bleeden van disc brakes op racefietsen veel lastiger dan op de meeste mtb fietsen. Inconsistente zuigers is toch vaak een bleed probleem. De grootste luchbellen zijn vaak zo weg, maar soms heb je een hardnekkige in de zuigers bij caliper. Terwijl je dan wel al een redelijk voelende remhendel hebt.
Dus ja een gravelbike met disc opbouwen was eigenlijk minder ontspanned dan ik me vooral had voorgesteld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
inderdaad , en zoals een bekende Nederlander ooit zei : " ieder nadeel heb zijn voordeel" wat impliceert dat ook ieder voordeel zijn nadeel heeft . Zo is het ook met velg en schijfremmen en we gaan niet opnieuw beginnen tot vervelens toe alle voor en nadelen op een rij te zetten ;
Elk moet voor zich maar uitmaken of de voor of nadelen van het ene systeem voldoende opwegen tegen de voor en nadelen van het andere systeem en kiezen wat voor hem het beste is .
ccc
Eerlijke review, hopelijk leest Shimano mee (ondanks de kritiek, slaat de balans, voor mij, wel over naar schijfremmen)ypuh schreef: ↑08 feb 2021 09:34 Kopie van Tweakers: maar hier Chris Froome die zijn overstap naar discs en ervaringen daarmee toelicht. Sluit wel aan bij mijn ervaringen (al dan niet van clubmaatjes).
Maar ze rijden in zijn ploeg blijkbaar wel met swiss stop schijven en remblokken...TL@ schreef: ↑08 feb 2021 10:35Eerlijke review, hopelijk leest Shimano mee (ondanks de kritiek, slaat de balans, voor mij, wel over naar schijfremmen)ypuh schreef: ↑08 feb 2021 09:34 Kopie van Tweakers: maar hier Chris Froome die zijn overstap naar discs en ervaringen daarmee toelicht. Sluit wel aan bij mijn ervaringen (al dan niet van clubmaatjes).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Haha dan is het makkelijk voor shimano om de handen er vanaf te trekken... nee het zullen de niet standaard schijven en blokken zijn. Het ligt niet aan ons hoor
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Voor alle duidelijkheid, ik ben al enkele jaren over op schijfremmen en kan mij wel vinden in Froome zijn uitleg.ypuh schreef: ↑08 feb 2021 09:34 Kopie van Tweakers: maar hier Chris Froome die zijn overstap naar discs en ervaringen daarmee toelicht. Sluit wel aan bij mijn ervaringen (al dan niet van clubmaatjes).
Een goede samenvatting van de pro's en ook con's van schijfremmen.
Ook zijn vermelding " als de industrie wil overgaan naar schijfremmen zullen de fietsers zich moeten aanpassen" zegt wel iets.
Zijn review is alleszins beter dan de "meestal de hemel in prijzende" reviews die je in de fietsbladen leest over schijfremmen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Hij geeft zijn eerlijke mening en volgens mij één van de eerste keren dat een actieve prof dit op deze manier doet. Ben het volledig eens met wat hij over schijfremmen zegt, zouden de fietsbladen in het zogenaamde testverslagen een voorbeeld aan kunnen nemen (ook als dat advertentiegeld zou kosten).
Wat Froome eigenlijk zegt, is dat er nog een boel kinderziektes op te lossen zijn. En dan zitten er op zijn fiets de allerduurste schijfremmen uit de range op gemonteerd. Als die al een verzameling foutjes bevatten, hoe zit het dan met de goedkopere versies? Ik verwacht daar eigenlijk nog minder van.
Mijne nieuwe fiets zal dus nog zeker met velgremmen zijn
Mijne nieuwe fiets zal dus nog zeker met velgremmen zijn
Live fast; die young. mijn blog
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Inderdaad een opvallend eerlijke review. Leuk dat een actieve pro hier zijn eigen eerlijke mening durft te geven. De benadering van pro's en hun materiaal vind ik overigens wat minder direct toepasbaar voor mijzelf/ons. Profs zitten met hele andere overwegingen dan normale fietstoeristen zoals wij.
Gewicht, snelheid en wielwisseltijd zijn voor mij bijzaak en geneuzel in de marge. Voor profs is dat anders en daarom is het opvallend dat hij hier als een van de eerste openlijk kritisch durft te zijn. Ik heb namelijk het idee dat zijn mening niet uniek is in het profpeloton.
Gewicht, snelheid en wielwisseltijd zijn voor mij bijzaak en geneuzel in de marge. Voor profs is dat anders en daarom is het opvallend dat hij hier als een van de eerste openlijk kritisch durft te zijn. Ik heb namelijk het idee dat zijn mening niet uniek is in het profpeloton.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."