Pagina 4 van 5
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 11:23
door midstar
Oke weer thuis van een mooie week verblijf in Carpentras.
5 dagen gefietst 500km met 3x de Mont Ventoux van alle zijdes.
Verzet was 36-52 en achter de 11-32
Dit was precies goed.
Gelukkig kan de huidige Dura Ace de 32 achter aan zonder problemen.
Grootste tegenstander was de warmte, dus vroeg vertrekken was wel belangrijk.
Aangezien het mijn allereerste x klimmen was en dus niet wist wat mij te verwachten stond, is het mij toch prima vergaan, ik heb het zeker niet onderschat, en vooral op gevoel omhoog gereden ondanks de vermogensmeter.
Op het vlakke trap ik aanzienlijk meer vermogen in 1.45 uur dan op een klim.
Al geprobeerd om te ontcijferen waar dat aan ligt maar kan het niet ontdekken.
Misschien iets met left crank only?, en cadans
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 11:52
door patrickvb
Proficiat! Blijkbaar fijne (fiets)vakantie gehad.
Wat de power betreft, bergop speelt ook de zwaartekracht mee. Mogelijk heeft dat er iets mee te maken.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 15:13
door wasbeer2006
Dat is niet te zeggen. Fysiek gezien klopt het iig niet.
Je hoort met klimmen juist meer vermogen te kunnen leveren. Het lukt mij prima in een rit om 2u a 3u 90% FTP te rijden op een klim maar op het vlakke is 75 a 80% wel de max.
Maar als je nooit klimt en je hebt dit nooit in de warmte gedaan, dan kan het best natuurlijk.
Lange reis, 500km in een week hoeveel meer (uren) is dat dan normaal?
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 15:24
door scepticus
Voor veel cq de meeste mensen is het (ook mentaal) makkelijker om bergop vermogen te leveren, omdat je dan de hele tijd tegendruk op je pedalen hebt.
Maar door de warmte en door de ijle lucht op hoogte kan het ook zijn dat je juist minder vermogen kunt leveren dan in NL.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 17:16
door midstar
wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2021 15:13
Dat is niet te zeggen. Fysiek gezien klopt het iig niet.
Je hoort met klimmen juist meer vermogen te kunnen leveren. Het lukt mij prima in een rit om 2u a 3u 90% FTP te rijden op een klim maar op het vlakke is 75 a 80% wel de max.
Maar als je nooit klimt en je hebt dit nooit in de warmte gedaan, dan kan het best natuurlijk.
Lange reis, 500km in een week hoeveel meer (uren) is dat dan normaal?
Sowieso. nooit in deze warmte gereden, dus acclimatiseren moest ook gebeuren in deze week, daarbij in 6 dagen 5 dagen gereden. Zo een 200km meer dan normaal.
Eerste keer Ventoux op zat ik op 224W, 3de keer 246W.
Dus laatste rit van de week was wel de sterkste.
Ftp zit rond de 290W momenteel schat ik in.
Gisteren een dag na thuiskomst toch ff wezen rijden en kijken wat het vlakke deed.
Bijna 280W in 1.5 uur. Toch een bijna 18 uur gereden deze week totaal, das een 6 tot 8 uur meer.
Dus denk dat vooral de hitte parten heeft kunnen spelen.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 17:18
door midstar
scepticus schreef: ↑21 jun 2021 15:24
Voor veel cq de meeste mensen is het (ook mentaal) makkelijker om bergop vermogen te leveren, omdat je dan de hele tijd tegendruk op je pedalen hebt.
Maar door de warmte en door de ijle lucht op hoogte kan het ook zijn dat je juist minder vermogen kunt leveren dan in NL.
Ik zat zelf te denken dat ik op het vlakke mooier kan ronddraaien en dus ook beter kan trekken aan de pedalen, Met klimmen voelde het meer als stoepen door de lage cadans en dus eigenlijk alleen de druk neerwaarts.
Uiteraard kan het ook het gevoel zijn. Ben totaal onbekend met klimmen.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 19:08
door wasbeer2006
Je kan je hartslag er eens naastleggen en kijken of dat een beetje overeenkomt.
Gisteren was een rare dag, heel drukkend, heel veel zuurstof, extreem zweten voor de tempratuur, maar ik reed ook behoorlijk makkelijke hoge wattages.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 21 jun 2021 19:25
door midstar
wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2021 19:08
Je kan je hartslag er eens naastleggen en kijken of dat een beetje overeenkomt.
Gisteren was een rare dag, heel drukkend, heel veel zuurstof, extreem zweten voor de tempratuur, maar ik reed ook behoorlijk makkelijke hoge wattages.
Afgelopen vrijdag de Mont Ventoux op 36 graden 153hr 246W
Gisteren thuis 19 graden op het vlakke 276W 144hr
Denk niet dat je dat kan, en mag vergelijken.
Hr vergelijken vind ik onbetrouwbaar, vooral als je bijna alle dagen intensief fietst en oververmoeidheid op de loer ligt. Kan bij mij dan van dag tot dag verschillen.
Dan zijn beide situaties ook nog erg verschillend.
Denk dat de warmte erg veel invloed heeft op in ieder geval mijn systeem, en dat het energie slurpt.
Ik kan er al heel slecht tegen.
Ik ben die man die altijd binnen zit als de hele buurt in de tuin zit
Boven de 25 graden is het voor mij niet leuk meer buiten.
Sporten lukt me dan nog enigzins maar stil zitten zeker niet.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 22 jun 2021 08:55
door wasbeer2006
Ja dat kan natuurlijk, ik ga het verhoudingsgewijs altijd beter doen met warmte.
Natuurlijk ga ik ook minder hard met 35 graden, maar veel minder dan het gros om me heen.
Ik zweet heel veel en had bv zondag 3 bidons van 750ml in 2,5 uur, terwijl het 19 graden was.
Ik vind jouw verschillen wel extreem aan de andere kant
zijn de wattages NP of gemiddeld?
Mee nemend dat je op de ventoux bijna niet coast en hier in de polder wel.
Als ik dat soort wattages wil trappen op het vlak, dan moet echt alles meezitten, goede wind tegen, rustig onderweg en de straat uit meteen vol weg en een beetje vorm.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 22 jun 2021 10:57
door midstar
wasbeer2006 schreef: ↑22 jun 2021 08:55
Ja dat kan natuurlijk, ik ga het verhoudingsgewijs altijd beter doen met warmte.
Natuurlijk ga ik ook minder hard met 35 graden, maar veel minder dan het gros om me heen.
Ik zweet heel veel en had bv zondag 3 bidons van 750ml in 2,5 uur, terwijl het 19 graden was.
Ik vind jouw verschillen wel extreem aan de andere kant
zijn de wattages NP of gemiddeld?
Gemiddeld.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 22 jun 2021 11:21
door raven14
midstar schreef: ↑21 jun 2021 17:18
Ik zat zelf te denken dat ik op het vlakke mooier kan ronddraaien en dus ook beter kan trekken aan de pedalen, Met klimmen voelde het meer als stoepen door de lage cadans en dus eigenlijk alleen de druk neerwaarts.
Uiteraard kan het ook het gevoel zijn. Ben totaal onbekend met klimmen.
Klimmen hoeft niet op lage cadans. Uitgezonderd de echt steile stukken. Wanneer ik er echt voor ga bij een klim, rijd ik aan een iets hogere cadans dan tijdens mijn blokjes op het vlakke. En dan heb je inderdaad een mooiere, ronde pedaalslag.
Daarnaast spelen klimatologische omstandigheden natuurlijk een rol.
Maar als je totnogtoe erg weinig hebt geklommen, zal het ook zo zijn dat je een positie moet vinden waarbij je het aanwezige vermogen kan gebruiken. Misschien is de wijze waarop je op je fiets zit terwijl je klimt, niet ideaal om bvb je lage rug te mobiliseren bij het uitoefenen van kracht...
Je zal dat dan zelf een beetje moeten proberen aan te voelen en finetunen. Bekken wat kantelen, wat voor/achter schuiven op het zadel...
Ik heb dat zelf ook wel eens. Frisse benen en toch totaal niet aan de vermogens raken die ik normaal zou moeten aankunnen. Dat is dan meestal terug te brengen tot een 'trauma' van de lage rug... zeg maar een paar uren in de tuin gewerkt of zo
. Ondanks dat ik verder geen pijn heb, wil dat gedeelte van mijn lijf dan zijn gebruikelijke rol niet opnemen en moet ik tevreden zijn met wat mindere cijfertjes.
Re: 52 34 voorblad of ander crankstel
Geplaatst: 22 jun 2021 13:28
door midstar
Een hogere cadans gaat mij niet lukken op een klim als de Mont ventoux met 32 achter 36 voor.
Dan zou er wat kleiners moeten komen.
Maar dan nog denk ik niet dat ik de cadans die ik op het vlakke heb ga halen tussen de 95 a 100.
Zat nu op de hele steile stukken net boven de 50 en gemiddeld denk ik op 65
Daarbij merkte is dat ik onder in de beugels, net even wat lekkerder het ritme kon vasthouden. Vond ik wel apart, maar zo rijd ik vaak ook op het vlakke stukken lang.