Pagina 4 van 5
Geplaatst: 23 aug 2010 20:13
door klimmer
raleighrick schreef:Ik maak mijn hele fiets (dus ook cassette ketting en de hele rimbim) schoon met cyclon reiniger. Ik gebruik voor de ketting een oude tandeborstel en voor de cassette een speciale borstel van BBB. Als ik alles schoon heb gemaakt gebruik ik naaimachine olie voor mijn aandrijflijn weer opnieuw te smeren.
(Naaimachine)olie is een prima smeermiddel, echter niet voor de drukken die zich in een fietsketting voordoen. Motorolie is dan beter. MAAR... beiden worden door de middelpuntvliedende kracht langs de spaken getransporteerd naar de remvlakken van je achterwiel en nog verder tot op de band. Aan zo'n smeermiddel heb je niets en het is nog gevaarlijk ook. Gebruik een wax product, dat is dik vloeibaar, hecht goed, neemt weinig vuil op en is biologisch afbreekbaar, want niet op minerale basis. Iedere 200km en na een natte rit.
Biologisch afbreekbare ontvetter: Cyclon Bionet. Natte plek op een doek en daar de ketting doorhalen.
Geplaatst: 26 aug 2010 00:19
door keesc0
Ik heb dat spul (Cyclon) ook maar je kan net zo goed Dreft gebruiken, is veel goedkoper en werkt net zo goed.
Geplaatst: 26 aug 2010 16:30
door oldandslow
JackBrown schreef:Ruud< schreef:Heb trouwens ook wel eens vernomen dat Dreft ook goed werkt te ontvetten, voor wat betreft je ketting...
Iemand daar ervaring mee ? .....
Ja, ik heb daar goede ervaringen mee. Ik gebruik Dreft in principe om m'n hele fiets mee schoon te maken, werkt perfect op alles.
Ik krijg mijn fiets niets door dat deurtje van de wasmachine, veel te klein.
Geplaatst: 27 aug 2010 02:39
door fdegrove
Hoi,
Ik wil de ketting bijvoorkeur gewoon weer glimmend hebben, en Dreft ontvet op zich goed. Ik geloof namelijk niet in helemaal ontvetten en daarna weer insmeren, maar wel in het ergste vuil eraf, glimmend en gewoon weer licht invetten.
Is dat niet een beetje zelfbedrog?
Ideaal wil je een ketting die net binnenin mooi zuiver is en die smeer je dan met een EP olie zodat de rollen mooi lopen, toch?
Ciao,
Geplaatst: 27 aug 2010 16:51
door ivarkoster
Van dit forum geleerd.
Met een dikke ronde verfkwast gedoopt in lampenolie (op petroleum gebaseerde, gewoon bij de supermarkt te halen) op de cassette duwen en dan rond draaien. Dan met een doek ketting schoonmaken. Ook even de vuil van de derailleur wieltjes en tandwielen.
Dit net zolang herhalen totdat er geen vuil meer op het doek komt. of even een schakeltje van de ketting pakken en luisteren of het niet meer kraakt als je het een beetje heen en weer beweegt. Meestal is het na 4 a 5 maal goed als het niet te smerig is.
Cassette even schoonmaken. Goed laten drogen en daarna opnieuw oliƫn, olie nachtje laten intrekken. Volgende morgen nog ff met een doekje langs de ketting en voilla, zo goed als nieuw.
Geplaatst: 30 aug 2010 13:29
door ericpeters
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen, maar heeft iemand deze methode al eens geprobeerd?
http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
De rest van de tips zijn ook de moeite waard...
Geplaatst: 31 aug 2010 00:43
door ruud_k
Goede methodes, minder geschikt voor iemand met drukke baan en 3 kinderen...
Geplaatst: 01 sep 2010 16:23
door Mr_T
Ruud< schreef:Goede methodes, minder geschikt voor iemand met drukke baan en 3 kinderen...
ah, ik zie een mooie kans om die kids hun zakgeld te laten verdienen
Geplaatst: 01 sep 2010 16:28
door eelcoz
Ik verbaas me er een beetje over hoe veel moeite sommigen doen om hun ketting te reinigen, gezien het feit dat het een onderdeel is dat je sowieso na een paar 1000 km moet vervangen. Voor mij weegt al die moeite, en aanschaf van weet ik veel wat voor middeltjes, waxjes etc., echt niet op tegen het iets vaker aanschaffen van een nieuwe ketting. Ik maak 'm alleen (vluchtig) schoon na een regenrit. Dus even met een droge doek erover heen en met een tandenborstel erlangs en door de cassette. Af en toe even snel insmeren, maar bij droog weer eigenlijk nooit.
Geplaatst: 01 sep 2010 22:51
door scottwilko
Wasbenzine ontvet echt niet helemaal droog, wel droger als diesel of petroleum maar toch.
Verder Doe ik ook altijd de ketting loshalen en in een bakje met wasbenzine schoonmaken. Dan laat ik de ketting na schoonwrijven met een doek verder uitdampen. Vervolgens spuit ik hem los van de fiets in met ketting spray, wat ik dan weer even laat intrekken. Voor ik de ketting dan weer op de fiets zet wrijf ik hem weer even na met een schone doek. Zo zit er voldoende vet op de ketting, en komt er bijna niets op de tandwielen.
Geplaatst: 01 sep 2010 23:15
door jsparie
Waarom die ketting toch ontvetten ? Eens een tip van een kettingfabrikant gekregen dit vooral niet te doen. Een ketting moet helemaal niet ontvet worden. Je spoelt vet tussen de rolletjes weg en loop het risico dat de ontvettende vloeistoffen het materiaal van de ketting aantasten. Ik deed dit ontvetten vroeger ook wel eens en dan echt helemaal "all the way" tot er echt geen spoortje vuil of vet te bekennen was. Flinke klus.
Maar wat blijkt, gewoon met een drogen doek van buitenaf schoon vegen, en eventueel eerst een borsteltje om het vuil tussen de schakels wat weg te borstelen terwijl je de ketting een paar keer achteruit rond draait, werkt ook uitstekend. Dan lichtjes invetten. Het restje vuil dat nog tussen de rollen zit wordt bij de eerstvolgende rit vanzelf wel naar buiten geperst waarna je daar nog een keer de doek over haalt en weer lichtjes invet. De ketting is dan net zo schoon als een volledig uitgespoelde en weer ingevette ketting als daar weer 1x mee gefietst is.
Heb geen extra sltijtage of gekraak kunnen ontdekken sinds ik alleen maar een droge doek gebruik.
Geplaatst: 01 sep 2010 23:25
door Zorro
+1
Droge doek eromheen, goed aanknijpen en de ketting diverse keren rond laten gaan.
Vervolgens draai ik de ketting langzaam rond terwijl ik, niet al te ruim, smeermiddel (ik gebruik Finsh Line Dry en Wet Lube....hangt af wat ik gebruik naar gelang het weer) direct op de schakels druppelen. Dit druppelen zowel van boven als van onder op de schakels.
Wederom een droge doek eromheen, goed aanknijpen en de ketting diverse keren rond laten gaan. Al naar gelang de vuilheid van de ketting doe ik bovenstaande 1-2 keer.
Resultaat is een niet zwarte ketting die niet overmatig vet is. Kost me maximaal 10 minuten.
Cassette gewoon flossen tenzij die erg smerig is....dan gaat die eraf en rag ik de individuele kransjes af met een doek.
Mvg, Zorro