Ja een racefully erbij, het zijn twee hardtails
Mbt het verglijk van een hardtail en gravelracer. Iemand die beide heeft en zegt dat je de parcourcen bijna net zo hard op de gravel kunt rijden geloof ik nog wel. Maar de meeste die het roepen hebben geen MTB.
Vergis je niet dat om met een MTB tot het gaatje te gaan je lichaam fysiek wat sterker moet zijn dan dat van de gemiddelde wielrenner.
De remkrachten ga je na een paar uur flink voelen en je hele bovenlichaam. De meeste wielrenners weten gewoon niet hoe hard een MTB kan gaan en komen ook niet in dat bereik.
Racefiets als gravelbike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hier zijn redelijk wat singletracks met veel draaien en keren en op die stukken ben ik met de crosser of gravelracer sneller dan op de hardtail. Alleen bergaf verlies je dan heel veel maar onder de streep is de MTB minder snel omdat er ook veel rechte bospaden en verharde weg nodig zijn om de tracks aan elkaar te rijgen. Maar bij ons zijn de afdalingen niet meer dan een meter of 10 hoogteverschil en die zijn al schaars. Meestal gaat het om een paar meter.
Wel is het op MTB een stuk makkelijker en werkt bikejoring niet met een gravelracer als je enige waarde hecht aan je gezondheid. Vandaar dat ik nu geen gravelracer of cx in het assortiment meer heb.
Als er over een paar jaar een beetje betaalbaar aanbod komt op de tweedehandsmarkt, komt er echt wel weer eentje maar ik wil eigenlijk niet meer dan een paar 100€ aan een fiets uitgeven en vooralsnog lukt dat aardig.
On topic: met een racefiets zijn die parcoursen die ik rijd totaal geen doen. Natuurlijk kun je met de racefiets best een stukje onverhard meepakken maar gravelracen is meer dan dat. Met een gravelracer moet je gewoon ieder weg of pad in Nederland in kunnen slaan. Soms is een stukje route net iets te heftig. loop je een stuk en weet je dat je dat stuk de volgende keer niet meer moet doen maar je hebt dan wel weer een avontuur beleefd. Op de racefiets met raceschoenen wordt dat natuurlijk een ramp.
Wel is het op MTB een stuk makkelijker en werkt bikejoring niet met een gravelracer als je enige waarde hecht aan je gezondheid. Vandaar dat ik nu geen gravelracer of cx in het assortiment meer heb.
Als er over een paar jaar een beetje betaalbaar aanbod komt op de tweedehandsmarkt, komt er echt wel weer eentje maar ik wil eigenlijk niet meer dan een paar 100€ aan een fiets uitgeven en vooralsnog lukt dat aardig.
On topic: met een racefiets zijn die parcoursen die ik rijd totaal geen doen. Natuurlijk kun je met de racefiets best een stukje onverhard meepakken maar gravelracen is meer dan dat. Met een gravelracer moet je gewoon ieder weg of pad in Nederland in kunnen slaan. Soms is een stukje route net iets te heftig. loop je een stuk en weet je dat je dat stuk de volgende keer niet meer moet doen maar je hebt dan wel weer een avontuur beleefd. Op de racefiets met raceschoenen wordt dat natuurlijk een ramp.
Campagnolo Ultra Dork
Erg leuke samenwerking tussen mens, dier en fiets.
Je moet natuurlijk wel een geschikte hond hebben. Ik heb een Duitse staande korthaar en dat schijnt de snelste optie op de korte afstand te zijn. Meer dan een km of 4-5 moet het ook niet worden maar dan heeft hij wel in een kwartiertje een groot deel van zijn beweging voor die dag gehad.
Je moet natuurlijk wel een geschikte hond hebben. Ik heb een Duitse staande korthaar en dat schijnt de snelste optie op de korte afstand te zijn. Meer dan een km of 4-5 moet het ook niet worden maar dan heeft hij wel in een kwartiertje een groot deel van zijn beweging voor die dag gehad.
Campagnolo Ultra Dork
Vraagje over gebruik van racefiets op gravel. Heb nu Continental 4seasons in 28mm (19mm interne velg) in een alu BMC Teammachine gemonteerd. Er past een 2mm inbussleutel tussen de vork en de band (zie foto) en dan houdt het echt op.
De fiets staat nu nog op de indoor trainer maar gaat gebruikt worden om in Italie in de bergen te rijden op (zeer slecht) asfalt / licht gravel. Ivm comfort en risico op lekrijden wil ik zo breed mogelijke banden rijden.
Heeft iemand ervaringen met/gedachten bij dergelijke kleine toleranties? Hoe zit het met veiligheid volgens jullie?
Alvast bedankt voor de reacties
De fiets staat nu nog op de indoor trainer maar gaat gebruikt worden om in Italie in de bergen te rijden op (zeer slecht) asfalt / licht gravel. Ivm comfort en risico op lekrijden wil ik zo breed mogelijke banden rijden.
Heeft iemand ervaringen met/gedachten bij dergelijke kleine toleranties? Hoe zit het met veiligheid volgens jullie?
Alvast bedankt voor de reacties
Daar zou ik zo niet mee gaan fietsen; opgepikte steentjes kunnen nu namelijk klem komen te zitten tussen band en vork.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Panaracer heeft wel koers bandjes die voor gravel light geschikt zijn.
Ik heb zelf vittoria open pave 25mm gereden die waren top en nu niet of lastig nieuw te vinden. De panaracer gravelking 26mm komen er wel erg bij in de buurt.
25 of 28 het blijft een smal bandje maar voor lichte gravel/schelpenpaden/kiezeltjes echt wel prima.
Ik heb zelf vittoria open pave 25mm gereden die waren top en nu niet of lastig nieuw te vinden. De panaracer gravelking 26mm komen er wel erg bij in de buurt.
25 of 28 het blijft een smal bandje maar voor lichte gravel/schelpenpaden/kiezeltjes echt wel prima.