Op mijn Open heb ik ook een 9cm stuurpen, dat is al aan de hoge kant als ik dat vergelijk met andere gravel configuraties. Het geeft mij off road in ieder geval het gevoel van wat meer controle vooraan, vs de 10cm pen die er initieel op stond (maat 54).53x11 schreef: ↑24 aug 2023 22:26
Ze heeft nu een Open (up) op het oog. De effectieve toptube van maatje L is een kleine cm langer dan die van haar huidige Cinelli. Op te lossen met een kortere pen (8 ipv 9 cm) of een stuur met een cm minder reach, wat natuurlijk vrij kort is voor iemand van 1m78. Ik vraag me dus af of dat nog een beetje te rijden is. Ik kan niet zo goed terugvinden wat voor ideeën de gravelbouwers daar over hebben.
Geometrie gravelbike

- daniel1975
- Forum-lid HC
Je kunt verschillende types fiets niet vergelijken, dus ook niet doen.53x11 schreef: ↑25 aug 2023 12:56 Doel je op de reach van het frame, of op de effectieve reach voor de rijder (tot de remgrepen dus)? In het laatste geval, wat is het verschil dan?
Fiets moet zowel dienst gaan doen als daily racer, als voor locale gravelrides, als in de toekomst voor graveltochten in m.n. Scandinavië, en eventueel ook voor bikepacking. Hele technische paden zullen er door haar niet mee gereden worden.
Zie hier de 3 fietsen waar ik mee rijdt en prima op pas qua reach (stack is iets aan de lage kant op de ultimate voor mij).
Je ziet dus totaal geen overeenkomst.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Korte stuurnok gaat prima dus. Dat is vast handig.
Maar hoe zitten jullie dan op de gravelaar tov de racer? Dus trapas tov zadel tov stuur?
Maar hoe zitten jullie dan op de gravelaar tov de racer? Dus trapas tov zadel tov stuur?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Mijn inziens kan je deze prima met elkaa vergelijken.daniel1975 schreef: ↑25 aug 2023 13:14Je kunt verschillende types fiets niet vergelijken, dus ook niet doen.53x11 schreef: ↑25 aug 2023 12:56 Doel je op de reach van het frame, of op de effectieve reach voor de rijder (tot de remgrepen dus)? In het laatste geval, wat is het verschil dan?
Fiets moet zowel dienst gaan doen als daily racer, als voor locale gravelrides, als in de toekomst voor graveltochten in m.n. Scandinavië, en eventueel ook voor bikepacking. Hele technische paden zullen er door haar niet mee gereden worden.
Zie hier de 3 fietsen waar ik mee rijdt en prima op pas qua reach (stack is iets aan de lage kant op de ultimate voor mij).
Je ziet dus totaal geen overeenkomst.
De stuurpen van jouw grizl is 1 of 2 cm korter. Daardoor kom je qua reach bijna hetzelfde uit.
De stack van jouw ultimate is 2 cm lager, maar waarschijnlijk heb je wat spacers.
De totale reach zou ik bij voorkeur ongeveer hetzelfde hebben als bij mijn racefiets. Qua stack mag het best 2 cm minder zijn.
-
- Forum-lid HC
Stuur staat 1cm hoger en ik zit iets korter dan op de racer, 50,4cm tegen 50,8cm vanaf hart stuur tot punt zadel. Heb op beide fietsen hetzelfde zadel. Heb ook een iets breder stuur dan op de racer, 41cm tegenover 39,5cm.
Iets breder is iets meer controle, prettig op het onverharde.
Dank allen, daar kan ik wel wat mee
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Ervan uitgaande dat je stuur ook hoger staat wordt de strekking ook wel iets minder, zeker qua gevoel.
En bv 2cm omhoog is ook weer bijna een cm minder reach (voor de rijder)
Ik meet net even mijn eigen fietsen. punt zadel einde stuurbocht is 70cm. punt zadel einde stuur bij de MTB is ook 70cm.
Kom ik zelf nu ook pas achter, maar toch
Nu ben ik zelf begonnen op de MTB en later racer, maar ik blijf het raar onntworpen sturen vinden.
Ik voorspel in de komende jaren nieuwe gekke sturen op de racer. Als je kijkt wat een ander vorm stuur bij een MTB doet is dat zo ontzettend veel.
En op de race heb je maar hele beperkte keuzes.
De reach, die vaak veel te lang is wat moet je met een reach van meer dan 80mm?? ik zou het echt niet weten.
Backsweep, zeker de aero sturen hebben dit niet en als er nu iets voor comfort en aero zorgt is het wel een backsweep liefst een graad op 10 a 15 bij een racestuur. Voor een gravel racer zou ik een breed stuur pakken met een zo kort mogelijke reach en war het mogelijk is een backsweep, dan heb je er nog wat aan, anders rijd je 90% op de grepen. Maargoed dat is mijn persoonlijke mening. Ik liever het stuur verder en hoger zetten, dan heb je ook veel meer ruimte om je lichaam kwijt te kunnen net als bv bij de trend van hoge tijdritsturen. Zeker op een gravelracer geeft ruimte veel meer controle
En bv 2cm omhoog is ook weer bijna een cm minder reach (voor de rijder)
Ik meet net even mijn eigen fietsen. punt zadel einde stuurbocht is 70cm. punt zadel einde stuur bij de MTB is ook 70cm.
Kom ik zelf nu ook pas achter, maar toch

Nu ben ik zelf begonnen op de MTB en later racer, maar ik blijf het raar onntworpen sturen vinden.
Ik voorspel in de komende jaren nieuwe gekke sturen op de racer. Als je kijkt wat een ander vorm stuur bij een MTB doet is dat zo ontzettend veel.
En op de race heb je maar hele beperkte keuzes.
De reach, die vaak veel te lang is wat moet je met een reach van meer dan 80mm?? ik zou het echt niet weten.
Backsweep, zeker de aero sturen hebben dit niet en als er nu iets voor comfort en aero zorgt is het wel een backsweep liefst een graad op 10 a 15 bij een racestuur. Voor een gravel racer zou ik een breed stuur pakken met een zo kort mogelijke reach en war het mogelijk is een backsweep, dan heb je er nog wat aan, anders rijd je 90% op de grepen. Maargoed dat is mijn persoonlijke mening. Ik liever het stuur verder en hoger zetten, dan heb je ook veel meer ruimte om je lichaam kwijt te kunnen net als bv bij de trend van hoge tijdritsturen. Zeker op een gravelracer geeft ruimte veel meer controle
- daniel1975
- Forum-lid HC
Terwijl de huidige frametrend juist lang en laag is.
En andere sturen, dat is visueel een daverend succes

En andere sturen, dat is visueel een daverend succes

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!