Grappig, ieder zo zijn beleving.rikkert schreef: ↑20 dec 2022 07:43 Ik vond juist die Alpe dHuez zelf een lelijk kreng. Als je dezelfde berg via Villard Reculas of aan de andere kant (Col de Sarenne), vind ik dat veel mooier. Galibier vind ik juist wel wat hebben. Die afdaling aan de andere kant, brede weg vanaf de Lautaret, die is ook weer minder vind ik. Dat stuk tussen Glandon en Telegraphe is inderdaad niet om aan te gluren.
Voor mij is het nog steeds DE cyclo. Als kind meerdere malen die enorme massa renners (zal in praktijk toen echt wel minder groot zijn geweest, gok rond 1990) langs zien komen bij camping Belledonne en ze de eind van de dag AdH op zien zwoegen. Onuitwisbare herinnering.
De aanpassing naar de Glandon ipv de CdFer is nog steeds enorm jammer, want dat scheelt een heel stuk door dat lelijke saaie dal.
Galibier vanuit Valloire staat hoog om mijn lijstje van mooie klimmen, de daal terug naar Bourg blijft lekker. Met name eerste stuk tot La Grave is gewoon heerlijk dalen.
Zijn er mooiere klimmen of afdalingen? Zeker. Maar voor mij toch net even minder speciaal.